کد مطلب: 4753 | تاریخ مطلب: 22/04/1401
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

نیازمند بازسازی حوزه با نگاه امام خمینی(س) هستیم.

نیازمند بازسازی حوزه با نگاه امام خمینی(س) هستیم.

نیازها بسیار گسترده است و حوزه ها باید به مسایل پیچیده و حساس امروزی از اقتصاد تا تربیت و علوم سیاسی، پاسخ متناسب بدهند. برای رسیدن به چنین نقش آفرینی نیازمند بازسازی حوزه با نگاه حضرت امام(س) هستیم.

* حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد - معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور

 در روایت آمده است «عِنْدَ ذِکْرِ الاولیاء تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ» ، یعنی هر جایی که از اولیای الهی یاد شود، رحمت الهی نازل می شود. بدون شک یکی از هدیه های آسمانی و اولیای الهی که خداوند آن را به بشر امروزی هدیه داده است، حضرت امام(س) است؛ بدین ترتیب هر چه از امام بیشتر بگوئیم و بیشتر به اندیشه های آن رهبر فرزانه نزدیک تر شویم، شاهد افزایش رحمت الهی خواهیم بود و هر چه نیز از اندیشه آن امام فقید دور شویم درهای رحمت به روی ما بسته خواهد ماند. این موضوع که ایشان اولیاء الله بوده اند را ما با تمام وجودمان احساس کردیم. خیر و برکات متعددی از وجود امام دیدیم. آثار تربیتی و فرهنگی که ایشان بر جامعه گذاشتند. در همان دوران جنگ تحمیلی ، چه بسیار انسانهایی بودند که بواسطه روح ملکوتی امام، رذایل خود را کنار گذاشته و در جبهه های جنگ حق علیه باطل به فیض شهادت رسیدند. اینها همه از برکات حضور حضرت امام(س) و نفس مسیحایی این مرد بزرگ است. لذا هر اقدامی که جایگاه این مرد بزرگ را احیا کند را باید گرامی‌داشت.

در قرآن هم داریم که می گوید: وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مُوسَی، وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مَرْیَمَ و .... یعنی یاد کن شرح حال و اندیشه این ائمه اطهار را. بنابراین یادکردن حضرت امام(س) و خیر و برکاتی که دارد، ضرورت دارد، مهمترین آن هم احیای اندیشه و مشی ایشان است.

این‌کار برای همه دستگاهها ضرورت دارد، در حوزه های علمیه ضرورت آن بیشتر است. باید کارهای اساسی انجام شود، متاسفانه تابحال مورد غفلت بوده است. البته اگر بخواهیم ریشه ای به موضوع بپردازیم باید اذعان کنیم که برنامه علمی حوزه های علمیه در سالهای بعد از انقلاب بر اساس نیازهای جامعه ریل گذاری نشده است. هنوز حوزه‌ها با اصول مورد نظر امام(س) ، آرمانهای انقلاب و نیازهای جامعه فاصله دارند. به هر حال ما با حوزه ای مواجه هستیم که سابقه هزار ساله دارد. در این هزار سال سابقه از یک اسلوب علمی تبعیت کرده است. اما در این مدت هیچگاهها حوزه ها حکومت نداشتند. هیچگاه برای امور بعد از حکمرانی برنامه نداشتند. اکنون که نظام اسلامی برآمده از حوزه ها با چنین صلابت و اقتدار در جهان تثبیت شده است، طبعا باید پاسخگوی احتیاجات و نیازهای بسیار گسترده دوران حکمرانی نیز باشد.

نیازها بسیار گسترده است و حوزه های باید به مسایل پیچیده و حساس امروزی از اقتصاد تا تربیت و علوم سیاسی، پاسخ متناسب بدهند. برای رسیدن به چنین نقش آفرینی نیازمند بازسازی حوزه با نگاه حضرت امام(س) هستیم.

باید به رشته هایی متناسب به این عرصه توجه کنیم و  تولیداتی در این زمینه داشته باشیم. از حدود  پنج سال پیش با طرح معروف به  «درختواره دانشی حوزه ها» ما وارد این عرصه شدیم که نیازهای حوزه و نظام را بر اساس اندیشه ها و اصول حضرت امام(س) ترسیم کنیم. در علوم انسانی شاخه های متعددی داریم که آنها را با اصولی که امام(س) و رهبری انقلاب ترسیم کرده اند ، بازسازی می کنیم. مثلا در فقه ، فقه حکومت سیاسی و فقه‌های مختلف را بر این اساس ترسیم شده است. در علوم انسانی شاخه های مختلفی را در 400 رشته و گرایش ترسیم کرده ایم. موضوع انقلاب فراوان است. گرایش های مختلف مثل تاریخ انقلاب، فرهنگ جهاد وشهادت و امثال اینها وجود دارد.

یا گرایش هایی مانند فضای مجازی و هوش مصنوعی داریم. هر موضوعی که فکر می کنیم مورد غفلت قرار گرفته در این درختواره وجود دارد.

این کار را با حدود ۶۰۰ استاد و کارشناس از مراکز مختلف آماده کردیم و در حال سرفصل نویسی حدود 200 رشته هستیم. از مراکز مختلف متناسب به رشته‌ها کمک گرفتیم. طبیعتا در مواردی هم که به حضرت امام(س) مربوط شده است از موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) هم کمک گرفتیم. حدود 600 استاد و کارشناس، ۵۰ گروه علمی از مراکز علمی و آموزشی کمک کردند.65 جلسه شورای گسترش حوزه علمیه در حدود نزدیک به 5 سال به این مساله اختصاص پیدا کرده است. همچنان اینکار اجرا نشده است. در مرحله تعیین سرفصل هستیم بعد از آن متون درسی تدوین می شود و بعد هم اساتید و اجرای کار و تربیت طلاب است. امیدواریم که چهره های علمی علاقمند به حضرت امام هم در این کار به ما کمک کنند.

 

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)