کد مطلب: 4598 | تاریخ مطلب: 15/09/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

دیدار با ابن الحکیم

دیدار با ابن الحکیم

وقتی آقای ادوارد شوارد نادزه وزیر خارجه وقت شوروی که پاسخ گورباچف را برای امام آورده بود، داشت پیام او را می خواند، حضرت امام حاضر نشدند کلامش به پایان برسد و از جا بلند شده و فرمودند: من می خواستم دریچه ای به دنیای بزرگ، یعنی دنیای بعد ‎ ‏از مرگ که دنیای جاوید است را برای آقای گورباچف باز نمایم و محور اصلی پیام من ‎ ‏آن بود. ‎ امیدوارم بار دیگر ایشان در این زمینه تلاش نمایند.‏

دیدار با ابن الحکیم

مهدی حاضری

یک‌شنبه چهاردهم آذرماه 1400 توفیق دست داد دیداری با حجت الاسلام و المسلمین سعید جوادی آملی فرزند حکیم متأله و مفسر کلام وحی، حضرت آیه الله العظمی جوادی آملی داشته باشیم. این دیدار به منظور همفکری و هم اندیشی برای یادمان سالگرد ابلاغ پیام توحیدی حضرت امام خمینی به صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی سابق جناب پریزیدنت میخائیل گورباچف انجام شد. زمان دیدار برای بعد از نماز ظهر و عصر در محل مؤسسه بین المللی وحیانی اسراء تعیین شده بود.

 من و دو تن از همکاران: آقایان حاج شیخ علیرضا نخبه و حسین عرب پور به همراه ریاست جدید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر نمایندگی قم، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عباس کمساری همچون دیدارهای قبلی، جهت فیض بردن از نماز جماعت آیه الله جوادی، تلاش کردیم خود را به نماز جماعت ظهر برسانیم که متوجه شدیم به واسطه بیماری کرونا، دیگر به مؤسسه اسراء نیامده و مدتی طولانی است یکی از شاگردان ایشان نماز را اقامه می کند. 

بعد از لحظاتی، حاج آقا سعید جوادی آمده از جمع حاضر در جلسه تشکر کرد. ایشان در ابتدای سخن از حضرت امام و ابعاد متعدد و غیر قابل باور عمق اندیشه های ایشان سخن گفته و از اینکه در طی دو دهه اخیر در کشور افرادی صاحب تریبون شده که به ایشان اعتقاد قلبی ندارند گفت: به فرموده والد ما: باید متشابهات افکار امام را تبدیل به محکمات کرد نه اینکه در محکمات اندیشه های ایشان هم تشکیک کرد. وی ضمن ابلاغ سلام به  یادگار حضرت امام از ما خواست به ایشان بگوییم جهت پاسخ گویی به شبهات در خصوص احداث حرم حضرت امام یک مستند کاملی در این خصوص تهیه کرده و به همه ابعاد آن بپردازند.

وی ضمن بسیار با اهمیت خواندن برخی از پیام ها و بیانیه های حضرت امام، از پیام ایشان به گورباچف به عنوان یک پیام بسیار مهم  تاریخی یاد کرده که نه تنها دولت شوروی سابق و شخص گورباچف به محتوای آن پی نبرده و متوجه منظور حضرت امام نشدند و لذا وقتی آقای ادوارد شوارد نادزه وزیر خارجه وقت شوروی که پاسخ گورباچف را برای امام آورده بود، داشت پیام او را می خواند،  حضرت امام حاضر نشدند کلامش به پایان برسد و از جا بلند شده و فرمودند: من می خواستم دریچه ای به دنیای بزرگ، یعنی دنیای بعد‌‎ ‌‏از مرگ که دنیای جاوید است را برای آقای گورباچف باز نمایم و محور اصلی پیام من‌‎ ‌‏آن بود.‌‎ امیدوارم بار دیگر ایشان در این زمینه تلاش نمایند.‏

دولت و مسئولان وزارت امور خارجه ما نیز به اهمیت این پیام و نقشی که می توانست در فضای بین المللی داشته باشد توجهی نکرده و خیلی زود آن را به فراموشی سپردند. ایشان ادامه داد: چند سال قبل من به مناسبت ایام محرم سفری تبلیغی به مسکو داشته و بیشتر هدف من از قبول این دعوت، یافتن آثار و نتایج  سفر سفیران حضرت امام به این کشور بود. متأسفانه در سفارت ایران در این شهر، هیچ سندی  از این سفر یافت نشد و هیچ گزارشی هم در این خصوص موجود نبود.

 آقا سعید جوادی در ادامه به یکی از موضوعات پشت پرده این سفر پرداخته و گفت: آیت الله جوادی تا ساعتی قبل از دیدا با گورباچف کوچکترین اطلاعی از محتوای پیام حضرت امام نداشته و مسئولین وزارت خارجه اجازه باز کردن پیام و اطلاع از مفاد آن را به ایشان نداده بودند و اگر کسی غیر از ایشان بود بعید بود بتواند به سرعت از مفاد پیچیده و سنگین این پیام آگاه شده و  آن را برای گورباچف توضیح دهد.

وی در ادامه با استقبال از برگزاری نشست یادمان صدور این پیام، بر دعوت از کسانی که هم به مسائل بین الملل آشنا بوده و در آن زمان در وزارت  امور خارجه مصدر کار بوده اند و هم از محتوای پیام امام آگاهی دارند و به امام و اندیشه های ایشان اعتقاد قلبی دارند، اصرار کرده و آمادگی مؤسسه اسراء را برای همه نوع همکاری اعلام کرد.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)