کد مطلب: 4370 | تاریخ مطلب: 10/02/1400
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

جهان آفرینش نماد کار و کارگر

جهان آفرینش نماد کار و کارگر

شاید بتوان ادعا کرد تعابیر بسیار بلندی که حضرت امام در پیامها و سخنان خود درباره کار و کارگران به کار برده است، درباره کمتر قشری چنین سخن گفته اند.

جهان آفرینش نماد کار و کارگر

حسن پویا

یازدهم اردیبهشت روز جهانی کارگر نامیده شده است. در ایران نیز به همین مناسبت مراسم‌هایی برگزار می‌گردد. امام خمینی در سال 1358 که نخستین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود، پیامی بدین مناسبت صادر کردند، گرچه قبل از آن و بعد از آن سال نیز همواره ایشان پشتیبان کار و کارگران بوده اند. در ابتدای این پیام می‌فرمایند: اختصاص یک روز به کارگران شاید به لحاظ تشریفات و تعظیم باشد و الا هر روز، روز کارگری و کارگران است، بلکه عالم از کار و کارگر تشکیل شده است. (صحیفه امام، ج7، ص171)

شاید بتوان ادعا کرد تعابیر بسیار بلندی که حضرت امام در پیامها و سخنان خود درباره کار و کارگران به کار برده است، درباره کمتر قشری چنین سخن گفته اند.

امام خمینی در اسفند ماه سال 57 زمانی که قصد ترک تهران را برای رفتن به قم داشتند، پیام مهمی در 14 ماده صادر کردند. در بند سوم این پیام خطاب به کارگران می فرمایند:

3- کارگران کارخانه ها و دیگر کارگران و کارمندان و طبقات متسضعف باید بدانند که اسلام از بدو ظهور طرفدار آنان بوده و در حکومت عدل اسلامی به آنان اجحاف نمی شود و نخواهد شد. (همان، ج6، ص262)

با توجه به اینکه در آموزه های دینی ما برای این قشر زحمتکش سخنان بلندی از معصومان (ع) صادر شده و حتی پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) بر دستان پینه بسته کارگری بوسه زده و فرموده است اینها دستانی است که در آتش نمی سوزد. امام خمینی نیز با عنایت ویژه به این قشر توانمند و پرتلاش با نگاهی زمینی و آسمانی، پیوندی عمیق برقرار کرده و در سخنان خود و پیامهای صادره در این باره، به آنها پرداخته است و خطاب به کارگران می فرماید:

رسول الله در آن محیط ... کف دست کارگر و محل کار را بوسیده تا ارزش کار را در تاریخ عرضه کند و ما مفتخریم و شما و همه مفتخرند به اینکه یک همچو نشانی پیغمبر اکرم به شما داده. و در بعض روایات فرموده اند که قطره عرقی که از بدن کارگر می آید، مثل قطره خونی است که از شهدای در راه خدا بیاید. (همان، ج16، ص236)

کار و کارگر در تمام عوالم ما قبل طبیعت و عالم طبیعت و عوالم مابعد الطبیعه، کار و کارگر همه جا هست و تمام موجودات عالم، چه وجودات قبل از طبیعت باشد و چه موجودات طبیعی باشد و چه موجودات بعد از طبیعت، همه از کارگر پیدا شده است. (همان، ج7، ص171)

عالم سرتاسر روز کارگر است نه یک روز، روز کارگری است، سرتاسر عالم روز کارگر است، سرتاسر عالم کارگر است (همان، ص173)

ایشان درباره جایگاه اجتماعی کارگران نیز معتقد است که سودمندترین گروه اجتماعی، کارگران هستند و حیات ملتها را در گرو کار کارگران می‌داند و می‌فرماید:

کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه ها هستند. چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش هستند. حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است (همان، ج 12، ص 264)

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره در صدد بیان مشکلات و تلاش برای رفع آنها بود و دعوت از آنان برای حضور در صحنه های مبارزه با رژیم پهلوی به همین جهت بود که آنان را زیر سلطه رزیم و اجانت می دانست و معتقد بود حق آنان ضایع شده و به آنان در همه زمینه های زندگی، ظلم شده ات، از این رو در پیام روز 12 فروردین سال 58 که روز رأی قاطع ملت ایران به جمهوری اسلامی است، در پایان می فرماید:

من به کارمندان و کارگران و سایر طبقات مستضعف ان شاء الله وعده می دهم که ایران برای شما کار درست می کند، اسلام برای شما کار درست می کند، اسلام زندگی شما را مرفه می کند، اسلام برای شما منزل درست می کند، اسلام آنقدری که در فکر مستمندان است، در فکر دیگران نیست. (همان، ج6، ص464و465)

این سخنان دلسوزانه امام خمینی نشانگر روح سرشار از دردمندی برای قشر نیازمند و همواره در صحنه انقلاب است، گرچه مشکلات پیاپی بعداز برپایی نظام اسلامی، از جمله جنگ تحمیلی، شورش‌های برخی از گروهکها، دشمنی های ابر قدرتها، اختلافات قبیله ای و مانند آن سدی بزرگ در برابر تحقق این ایده های ارزشمند گردید
بر همین اساس ایشان در دوران رهبری اش بیشترین تلاش را برای اقشار مستضعف و به تعبیر خودشان پابرهنه گان انجام دادند و تشکیل کمیته امداد، بنیاد مستضعفان،حساب ۰۰۱ امام ، جهاد سازندگی و مانند آن، همه و همه برای رسیدگی به این قشر زحمتکش و مستضعف بوده است. علاوه بر آن همواره خود را مدیون اینان می‌دانست و هیچگاه ادعای خود برتر بینی نداشت و این گونه بود که در قلوب همگان جای گرفت و سعادتمندانه با بدرقه میلیونی مردم به دیار باقی شتافت.

. انتهای پیام /*
 

زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

ماه محرم و صفر

محرّم و صفر، که ماه‏‎ ‎‏برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است، باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ که با ذکر مصائب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏زنده مانده است این مذهب تا حالا؛ با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و‏‎ ‎‏روضه خوانی.(صحیفه امام، ج 15، ص 331)