کد مطلب: 4107 | تاریخ مطلب: 19/08/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

نوزدهم آبان

نوزدهم آبان

ـ نامه به آقای سید مصطفی خمینی از آنکارای ترکیه؛ خانوادگی (1343)

ـ وکالتنامه به آقای سید مصطفی خمینی؛ تفویض وکالت و وصایت (1343)

ـ مصاحبه با خبرنگاران خارجی درباره قانون اساسی 1906 و آینده انقلاب در پاریس (1357)

ـ مصاحبه با مجله آمریکایی «نیوزورلدریپورت» درباره روابط ایران و امریکا (1357)

ـ مصاحبه با نماینده سازمان عفو بین الملل درباره آینده ایران (1357)

امروز با امام: نوزدهم آبان

 تدوین: محمد رجائی نژاد

ـ نامه به آقای سید مصطفی خمینی از آنکارای ترکیه؛ خانوادگی (1343)

«نور چشمی، بحمداللَّه تعالی با سلامت قبل از ظهر روز حرکت از قم وارد آنکارا شدم و له الشکر حالم خوب است، شماها نگران نباشید. آنچه از طرف خداوند تعالی مقدر شده است جمیل است. خداوند توفیق خدمت به همه ما عنایت فرماید. لازم است در موضوع مادر و خواهرها و احمد و بستگان به شما تأکید کنم، رضای خداوند و رضای من در حُسن سلوک با آنهاست. مادر خیلی احتیاج به خدمت دارد، باید از هر حیث مادی و معنوی رضایت او را به دست آورید، نگذارید نگرانی پیدا کند، راحتی او را فراهم کنید

بناست ما را به «بورسا»[1] که علی المذکور یک شهر مذهبی است ببرند، اگر ممکن شد از آنجا هم اطلاع می‏دهم. شما از سلامت خودتان مرا مطلع کنید. اگر ممکن شد کتابهای درسی فقه مرا یعنی مکاسب و حواشی را به وسیله سفارت ایران بفرستید. کاغذ هم لا بد به وسیله سفارت باید بنویسید. تتمه پول زغال آقای طباطبایی را بدهید. شهریه را اگر ممکن شد بگیرید بدهید. از خوراکی خشکبار از قبیل گز و پسته بفرستید مانع ندارد

باز هم تکرار می‏کنم که حالم خوب است و محتاج استراحت بوده و هستم. جزئی وجهی به دخترها می‏دادم، از وجه خمین و تتمه را از سهم سادات بدهید. شهریه مادر را بدهید. احمد را راضی نگه دارید، شهریه‏اش را بدهید

به من در تهران گفتند، اگر خانواده را بخواهید می‏فرستیم، لکن صلاح نیست. اینجا به ایشان بد خواهد گذشت، من هم از ناراحتی ایشان ناراحت خواهم شد. لباس لازم نیست بفرستید، مگر عبا

در خاتمه سلامت همه را طالب هستم. به همه دوستان و اصحاب سلام می‏رسانم و از همه امید عفو دارم. قهراً در وضع تخفیف داده می‏شود. از خداوند متعال، حسن عاقبت و عافیت برای خودم و شماها خواستارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینی‏

به گماشتگان سلام برسانید

به حضرتین اخوین محترمین‏[2] لدی الملاقاة[3] سلام مخصوص برسانید. و السلام‏

خمینی‏

«وسیله» و «حاشیه» را هم بفرستید. شاید آنها را به وسیله پست هم برای سفارت ایران در آنکارا بفرستید، برسد. لکن بهتر آن است که به سازمان‏[4] رجوع شود و با اطلاع آنها باشد.» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 429 ـ 430)

ـ وکالتنامه به آقای سید مصطفی خمینی؛ تفویض وکالت و وصایت (1343)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

الحمدللَّه عَلَی السَّرَّاء و الضَّرَّاء[5] و السلام علی محمد و آله الطاهرین‏

و بعد، نور چشم محترم که مورد وثوق این جانب است، وکیل است از طرف حقیر در کلیه امورم. آنچه از وجوه از قبیل سهمین مبارکین، مُطالب هستم به ایشان بدهند برای تأمین شهریه طلاب محترم؛ و وکیل هستند در اخذ و دستگردان سهمین مبارکین و هر نحو وجهی که باید به من برسد، و در اعطا به محالّ مقرر خود. و وصی این جانب هستند. و وصیتنامه‏ام در یکی از دفاتر موجود است. قضای چندین سال صوم به عهده دارم احتیاطاً، و دو- سه سال هم نماز احتیاط کنند. کتب من از مصطفی است. اثاثیه خانه مطلقاً از مادر مصطفی است. بقیه وصیتنامه‏ام عمل شود. مراد از «نور چشمی» که در صدر ورقه نوشته‏ام، فرزند بزرگم، آقا مصطفی خمینی- ایّده اللَّه تعالی- است، «و أُوصِیهِ بِتَقوَی اللَّهِ و إِطَاعَةِ أَمرِهِ؛ و أَرجُو مِنهُ الدُّعَاء فِی الحَیاةِ و الوَفَاةِ».[6]

5 رجب المرجب 1384 / روح اللَّه الموسوی الخمینی‏» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 431)

ـ مصاحبه با خبرنگاران خارجی درباره قانون اساسی 1906 و آینده انقلاب در پاریس (1357)

مصاحبه‏کننده: خبرنگاران آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و ...

سؤال: [حضرت آیت اللَّه، لطفاً درباره آن قسمت از قانون اساسی 1906 که طبق نظرتان باید تغییر پیدا کند و جمهوری اسلامی به وجود آید، توضیحاتی بفرمایید]

جواب: قانون اساسی دو مرحله داشته است:

1- مرحله پیش از کودتای رضا خان: در آن وقت طوری بوده است که ایرانی‏ها و مسلمین نمی‏توانسته‏اند طرح حکومت اسلامی را بدهند. از این جهت برای تقلیل ظلم و استبدادهای قاجار و پیش از قاجار، بر این شدند که قوانین وضع شود و سلطنت به صورت سلطنت مشروطه درآید. در عین حال در قوانین پیش‏بینی این مسائل شده است. تمام مسائلی را که الآن ما مطرح می‏کنیم، می‏توانیم به متمم قانون اساسی استناد کنیم. این یک مرحله است از قانون اساسی.

2- مرحله‏ای بود که پس از کودتای رضا شاه انجام گرفت و به قانون اساسی اضافه شد. در آن وقت رضا شاه کودتا کرد و به دنبال او قضایایی واقع شد و بالاخره به این منتهی گردید که رضا شاه با قدرت سرنیزه و قلدری، قانون اساسی را تغییر دهد و یک مجلس مؤسسان با زور و قلدری تأسیس کرد و ملت به هیچ وجه با او موافق نبود. در مجلسی که ملت هیچ گونه دخالتی در آن نداشت، موادی از قانون اساسی را تغییر داد، سلطنت قاجار را منقرض و سلطنت پهلوی را تصویب نمود. بنا بر این، قانون اساسی در مرحله اول با حفظ متمم آن، برای همین مسائلی که ما طرح کرده‏ایم می‏تواند مستند ما باشد. در مرحله دوم، مسأله سلطنت رضا شاه و سلسله پهلوی اصلًا قانونیت نداشته و این سلسله بر خلاف قانون اساسی بر این مملکت تحمیل شده است. رضا شاه را انگلیسی‏ها بر ما تحمیل کردند و بعد هم که متفقین به ایران آمدند محمد رضا شاه را تحمیل نمودند.

- [حضرت آیت اللَّه! شما در برنامه‏های خودتان و برای حل مشکلات اقتصادی، گویا نظر داده‏اید که می‏خواهید بانکها را ببندید. آیا در شرایط کنونی در این دوران و وضع اقتصادی ممکن است ما بانکها را ببندیم؟]

- چنین مسئله‏ای اصلًا نبوده است. بنا بر این سؤال شما اساسی ندارد.

[حضرت آیت اللَّه، از چندی پیش، شاه نسبت به بعضی از مخالفین خود نظر مساعدی را نشان داده است. چرا شما نظر موافق شاه را رد کرده‏اید؟ و همین طور می‏گویند که شما با آقایان مهندس بازرگان و دکتر سنجابی در اینجا ملاقاتهایی داشته و مذاکراتی کرده‏اید. نتیجه مذاکرات چه بوده است؟]

- اما مسائلی که شاه همیشه طرح می‏کند و به صورتهای مختلف در می‏آورد، تمام اینها برای فریب ملت است. ملت که اکنون رشد پیدا کرده و خیانتها و جنایتهایی که در این پنجاه سال در ایران شده ملاحظه کرده است، خدعه‏ها را نمی‏پذیرد. و اینکه ما نپذیرفتیم، برای اینکه ملت نمی‏پذیرد ما هم نمی‏پذیریم، و تمام اینها خدعه است. شاه می‏خواهد با این خدعه‏ها بر تخت سلطنت مستقر شود و بعد از چندی کارهای خود را و بلکه بدتر از آن را شروع کند. و اما مذاکرات با آقایان بازرگان و سنجابی، بله اینها آمدند و من مسائل ایران را و مصالح ملت را به آنان گفته‏ام و آنان هم مخالفتی ابراز نداشتند.

[حضرت آیت اللَّه، چندی است که اقلیتهای مذهبی مثل یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان احساس ترس و ناراحتی می‏کنند. وضعیت آینده آنها را در یک حکومت اسلامی چگونه می‏بینید و چه نظری دارید؟ بخصوص که در کشورهای غربی این گونه برخوردها را با اقلیتها به عنوان یک نوع نژادپرستی تلقی می‏کنند]

- تمام مطالبی که اخیراً پخش شده، تبلیغاتی است که شاه بر ضد این نهضت به راه انداخته است. اسلام نسبت به این اقلیتها احترام قائل است. این شاه است که می‏خواهد با این حرفها، نهضت ما را آلوده کند. باید غرب متوجه باشد که اسلام نسبت به اقلیتهای مذهبی بسیار با احترام رفتار می‏کند. من بارها گفته‏ام که آنان در ایران آزادانه مراسم خود را انجام می‏دهند و ما موظفیم از آنان نگهداری نماییم.

[نظر حضرت آیت اللَّه در مورد روی کار آمدن دولت نظامی جدید و دستگیری هویدا، نخست وزیر اسبق و همچنین تصمیمی که نخست وزیر ازهاری در مورد ثروت خاندان پهلوی اعلام کرده است چیست؟]

- تمام اینها تشبثاتی است که هیچ کدام ارزش و واقعیت ندارد. هویدا از شرکای شاه و یک شریک ضعیفی بود که در خیانتها با شاه شرکت داشت. و شاه ظاهراً هویدا را برای نجات خودش دستگیر کرده است. غرض این است ملت را فریب دهد که می‏خواهد اصلاحات کند. چنانچه قضیه ثروت خاندان پهلوی و اینکه می‏خواهند تعدیلی بکنند، بیش از فریب هیچ نیست. اول باید از خود شاه سؤال کنند و او را در مورد این همه ثروتی که از ایران خارج کرده و در بانکهای خارجی همه را متمرکز نموده است محاکمه نمایند و بعد خاندانش را. او و خاندان او جنایاتی را که مرتکب شده‏اند قابل کنترل نیست، و اینها هم نمی‏خواهند کاری بکنند. اینها می‏خواهند فریب دهند. اما دولت نظامی هم که صورت دیگری از شاه است، صورت قلدری شاه است، این هم نهضت را و ناآرامی مردم را تشدید کرده و می‏کند. از ایران هم این چنین گزارش رسیده است.

[آیا حضرت آیت اللَّه خیال دارند پس از پیروزی انقلاب و بازگشت به ایران در رأس حکومت قرار بگیرند و مسئولیتهای رسمی در دولت جدید بپذیرند یا خیر؟]

- خیر، ما مسئولیت هدایت را داریم. اشتغال به کارهای دیگر، خیر.

[به نظر حضرت آیت اللَّه چه چیزی در ایران باید عوض شود و برنامه سیاسی شما چیست؟]

- تمام خرابکاریهای محمد رضا شاه باید اصلاح شود. قراردادهایی که بر ضرر ملت است، پیش ملت اعتبار ندارد. برنامه سیاسی ما، ابتدا آزادی، دموکراسی حقیقی و استقلال به تمام معنی و قطع ایادی دولتهایی که تصرفاتی در داخل مملکت کرده‏اند.

[حضرت آیت اللَّه، سیاستی را که شما در آینده در قبال دولت آلمان خواهید داشت، چگونه ارزیابی می‏کنید؟ آیا به نظر شما سیاست کنونی که بین ایران و آلمان هست تغییر پیدا خواهد کرد؟]

- آلمان هم مثل سایر کشورهاست، و هر قراردادی با آلمان اگر به ضرر ملت ما باشد اعتبار ندارد. و ما با آلمان و سایر کشورها با احترام متقابل عمل می‏کنیم و اجازه ظلم به آنها نمی‏دهیم، چنانچه به آنها ظلم نخواهیم کرد.

- [اینها اصرار دارند که بدانند در مورد چهارده هزار آلمانی که می‏گویند در ایران وجود دارند، شما در آینده با آنها چه کار خواهید کرد؟]

- اگر آنها به کارهای عادی خودشان بپردازند و یا در خدمت دولت طوری که مصلحت ایران است عمل کنند، مجازند که در ایران بمانند.

[حضرت آیت اللَّه، فرموده‏اید که نظام آینده ایران یک جمهوری اسلامی است. نقش سایر احزاب سیاسی مخالف شاه که غیر اسلامی هستند، در این جمهوری چه خواهد بود؟]

- فعالیتهای احزاب اگر چنانچه مضر نباشند، آزاد است.

[تأثیر استقرار یک جمهوری اسلامی موفق را در ایران بر روی مناطق مسلمان‏نشین روسیه شوروی چگونه می‏بینید؟ آیا به نظر حضرت عالی دلیل مخالفت روسها با جنبش اسلامی به خاطر نگرانی آنها از تأثیرات یک جنبش موفق در ایران بر روی مناطق مسلمان‏نشین نیست؟]

- درست نمی‏شود پیش‏بینی کرد که چه تأثیری دارد. لکن مخالفت شوروی با نهضت ما و موافقت با شاه، بدین جهت است که می‏خواهد در ایران دست و نفوذ داشته باشد و در امور داخلی ما دخالت کند. حکومت اسلامی نه به او و نه به دولتهای دیگر اجنبی چنین اجازه‏ای نخواهد داد.

[به نظر حضرت عالی، در صورت ادامه مبارزات کنونی، نقش ارتش و آینده ارتش چگونه خواهد بود؟ آیا حضرت عالی تصور می‏فرمایید که با شیوه‏های کنونی مبارزه، جنبش موفق شود، یا اینکه امکان دارد مجبور باشید شیوه‏های دیگری را هم اتخاذ کنید؟]

- ما امید این را داریم که با همین شیوه حاضر، نهضت موفق شود. همچنین امید این را داریم که ارتش به خود آمده و به ملت بپیوندد. و اگر چنانچه از این شیوه مأیوس شدیم، ممکن است راجع به شیوه فعالیت نهضت تجدید نظر کنیم.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 429 ـ 432)

ـ مصاحبه با مجله آمریکایی «نیوزورلدریپورت» درباره روابط ایران و امریکا (1357)

سؤال: [اگر شاه سرنگون شود، نقشی را که ایالات متحده خواهد داشت چه خواهد بود؟]

جواب: آنچه را که ما از امریکا انتظار داریم این است که به مصالح ملت و استقلال مملکت ما احترام بگذارد و از دخالت در امور ما خودداری کند.

[در صورت دخالت روسیه، آیا شما از اثرات سیاسی آن بیمناک نیستید؟]

- ما در راه کسب آزادی و استقلال از هیچ قدرتی نمی‏هراسیم و در صورت دخالت روسها، روش ما همان خواهد بود که با دیگران داریم.

[تحت حکومت جدید، آیا ایران به تجهیزات پیچیده و گرانبهای نظامی‏ای که شاه اکنون از امریکا می‏خرد، نیازی خواهد داشت؟]

- ما با خرید اسلحه که حاصلی برای مردم فقیر کشورمان ندارد مخالفیم. نه در گذشته نیاز داشته‏ایم و نه در آینده نیازی خواهیم داشت.

[به نظر شما چرا امریکا می‏کوشد که شاه را بر تخت شاهی نگاه دارد؟]

- چون در غارت مخازن کشور ما و تأسیس پایگاههای نظامی در نقاط مختلف مملکت، شاه دست نشانده‏ای مطیع و تسلیم است.

[آیا شما تمایلی به فروش نفت به امریکا دارید؟]

- ما نفت خود را به امریکا و سایر مشتریان می‏فروشیم، اما نه به شکلی که اکنون عمل می‏شود و کاملًا به ضرر ملت است، بلکه بر اساس رعایت مصالح ملت خودمان و با حفظ استقلال کشور.

[آیا هیچ احتمال می‏رود که یک انقلاب موفق در ایران، کشورهای خلیج فارس را نیز تحت تأثیر قرار دهد؟]

- هیچ حادثه‏ای در جهان امروز در هر نقطه‏ای که اتفاق می‏افتد، بدون تأثیر در نقاط دیگر نیست. لکن میزان اثرپذیری مردم در نقاط دیگر بستگی به آگاهی و انتخاب خود آنان دارد.

[تا کنون شما فرمان جنگ مسلحانه صادر نکرده‏اید. آیا اگر شرایط اقتضا کند، چنین خواهید کرد؟]

- ما امیدواریم که ملت با روشهای کنونی به اهداف خود برسد. اگر شاه و حامیان وی دست از لجاجت برندارند، این موضوع را مورد بررسی قرار خواهم داد.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 433 ـ 434)

ـ مصاحبه با نماینده سازمان عفو بین الملل درباره آینده ایران (1357)

سؤال: [هدف شما سرنگونی نظام شاهنشاهی و آزادی مردم تحت ستم ایران و استقرار حکومت اسلامی است. الف) آیا حرکت کنونی ایران متشکل است و دارای یک تشکیلات می‏باشد؟ ب) شما چه معیارهایی را برای شایسته بودن یک تشکیلات مقرر می‏فرمایید؟ ج) چه معیارهایی را مقرر می‏نمایید که نشان‏دهنده شایستگی و لیاقت گروه یا گروههایی باشد که پس از پیروزی، هدایت مردم می‏تواند به عهده آنها باشد؟]

جواب: الف) در بدترین شرایط اختناق و خفقان که بر ایران حاکم است، عملکرد نهضت ملت ایران نشانه وجود یک روح تشکیلاتی است که توانسته است جنبش را به مرحله کنونی برساند و به موازات نزدیک شدن جنبش به مرحله پیروزی نهایی، فرم تشکیلات قطعی تر و اعلام خواهد شد. ب) برخورداری از یک رهبری صد در صد مورد اعتماد و امین، داشتن شعارها و آرمانهایی که کاملًا تجسم دهنده خواسته‏های عموم مردم باشد، از معیارهای ضروری و اولیه است، و آن شعارها در مرحله کنونی، عبارت است از سرنگونی سلطنت پهلوی و برچیده شدن نظام شاهنشاهی و استقرار حکومت اسلامی. ج) نداشتن سوابق مشکوک و شناختن درست هویت جامعه ایرانی و آرمانهای اساسی آنها در ابعاد مادی و معنوی، تقوی و صداقت و درستی در عمل، قدرت رهبری و اداره امور و استقامت در مبارزه برای عقیده، شرایط اساسی برای هدایت مردم است.

[الف) آیا در حکومت اسلامی، مارکسیستها آزادی عقیده و آزادی بیان عقیده دارند؟ ب) آیا در حکومت اسلامی مارکسیستها آزادی انتخاب شغل دارند؟]

- الف) در حکومت اسلامی همه افراد دارای آزادی در هر گونه عقیده‏ای هستند، و لکن‏

صحیفه امام، ج‏4، ص: 436

آزادی خرابکاری را ندارند. ب) در اسلام آزادی انتخاب شغل بر هر فردی بر حسب ضوابط قانونی محفوظ است.

[از نظر اسلامی، زنان تا چه حد مجازند در ساختمان بنای حکومت اسلامی شرکت نمایند؟]

- زنان از نظر اسلام نقش حساسی در بنای جامعه اسلامی دارند و اسلام زن را تا حدی ارتقا می‏دهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه باز یابد و از حد شی‏ء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی، می‏تواند در ساختمان حکومت اسلامی مسئولیتهایی را به عهده بگیرد.» (صحیفه امام، ج‏4، ص: 435)



[1] - یکی از شهرهای ترکیه.

[2] - آقایان: سید مرتضی پسندیده و سید نور الدین هندی.

[3] - در هنگام دیدار.

[4] - سازمان اطلاعات و امنیت کشور( ساواک).

[5] - شادی و سختی.

[6] - وصیت می‏کنم او را به پرهیزگاری و پیروی از خداوند، و از او در حال حیات و وفاتم امید دعای خیر دارم.

. انتهای پیام /*
 

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


گاهی مسند و ریش و عمامه خطرناک است!

ـ گاهی مسند و ریش و عمامه خطرناک است!

«خیلی مواظب باشید. این مسند خطرناک است. این عمامه خطرناک است. این محاسن خطرناک است. خودتان را از این خطرها نجات بدهید. حفظ کنید خودتان را»
(صحیفه امام، ج‏11، ص: 503)