کد مطلب: 3853 | تاریخ مطلب: 02/05/1399
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

جلسه سوم: قصر و تمام مقوّم نیت نیست

جلسه سوم: قصر و تمام مقوّم نیت نیست

تبدیل نماز شکسته به تمام، و تمام به شکسته، تغییر نیت محسوب نمیشود، بلکه تغییر وظیفه است.

قصر و تمام مقوّم نیت نیست.

تبدیل نماز شکسته به تمام، و تمام به شکسته، تغییر نیت محسوب نمیشود، بلکه تغییر وظیفه است.

1. مسافر در مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و حائر حسینی بین قصر و تمام مخییر است.

اگر به نیت تمام نماز را شروع کند، در اثنای نماز و قبل از رکوع رکعت سوم می تواند دو رکعتی سلام دهد.

اگر به نیت شکسته شروع کند، می تواند آن را چهار رکعتی تمام کند.

مسافر در این اماکن می تواند بدون نیت قصر و تمام نماز را شروع کند و در اثنای نماز تصمیم بگیرد که تمام یا شکسته بخواند؛ زیرا اختیار در اماکن تخییر استمراری است.

2. مسافری که نسبت به قصد اقامت مردد است، اگر نماز ظهر را بدون نیت قصر و نمام شروع کند و در اثنای نماز تصمیم بگیرد 10 روز و بیشتر بماند، باید نمازش را 4 رکعتی تمام کند.

و اگر تصمیم بگیرد کمتر از 10 روز بماند، باید 2 رکعتی سلام دهد.

3. مسافری که قصد دارد 10 روز در جایی بماند، اگر در اولین نماز 4 رکعتی از قصد خود برگردد، چنانچه قبل از رکوع رکعت سوم باشد، باید نماز را 2 رکعتی تمام کند و اگر بعد از رکوع رکعت سوم باشد، نمازش باطل می شود.

 

. انتهای پیام /*
 

برنامه ها و فعالیتها


منشورات دفتر قم

-----------------------------------

آموزش مجازی

-----------------------------------

آموزش حضوری

-----------------------------------

امور فرهنگی و مناسبت ها

-----------------------------------

کتابخانه تخصصی امام خمینی(س)

-----------------------------------

خاطرات امام و انقلاب

-----------------------------------

همایشها و نشستهای علمی

-----------------------------------

-----------------------------------

پاسخ به پرسشهای شرعی

-----------------------------------

امور پایان نامه ها

-----------------------------------

دانشنامه امام خمینی (س)

-----------------------------------

مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (س)

-----------------------------------


حکومتی که موافق میل و رأی مردم نباشد، نمی خواهیم!

حکومتی که موافق میل و رأی مردم نباشد، نمی خواهیم!
«ما می‏خواهیم یک حکومت الهی باشد موافق میل مردم، رأی مردم، و موافق حکم خدا. آن چیزی که موافق با اراده خداست موافق میل مردم هم هست.»
(صحیفه امام، ج‏ 4، ص 461)