زمزم احکام، ربا و اقسام آن

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ،
ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی و ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

کد : 4808 | تاریخ : 22 شهریور 1401

ربا و اقسام آن 1

رضا هوشیاری

حرمت ربا با آیات قرآن و سنت رسول‌خدا (ص) و احادیث اهل بیت علیهم السلام و اجماع فقها ثابت گشته و از گناهان بزرگ محسوب می شود ، بلکه بعید نیست از ضروریات دین باشد که منکر آن در صورتی که انکارش به انکار توحبد یا رسالت برگردد مرتد می شود.

ربا یا ربای معاملی است و یا ربای قرضی

ربا در معامله

ربا در معامله عبارت است از مبادله دو کالای مثل هم با دریافت اضافی.

در اضافه فرقی نیست که اضافه عینی باشد مانند مبادله ده کیلو گندم با دوازده کیلو گندم یا مبادله یک کیلو گندم با یک کیلو گندم و 10 تومان پول، و یا اینکه اضافه حکمی باشد مانند فروش یک کیلو گندم نقد به یک کیلو گندم نسیه.

این نوع ربا در سایر معاملات مثل صلح و غیر آن جریان دارد.

ربا در معامله با دو شرط  حرام است:

1. از نظر عرف هر دو کالای مورد مبادله یک جنس و یک نوع محسوب شود، پس اگر یک نوع نباشد مثل گندم و عدس اشکال ندارد.

2. دو کالای مورد مبادله با کیل (پیمانه) یا وزن معامله شوند، و اگر عددی یا مشاهده ای معامله شوند ربا در آن نمی آید. پس اگر 10 عدد تخم مرغ بدهد و 12 عدد بگیرد ربا نیست.

در ربای معاملی ارزش مالی و قیمت جنس ملاک نیست، پس اگر بخواهد برنچ 100 هزار تومانی را با برنج 50 هزار توانی مبادله کند نمی تواند 10 کیلو بدهد و 20 کیلو بگیرد که در این صورت ربا و حرام می شود، ولی می تواند دو معامله مستقل انجام دهد، یعنی 10 کیلو 100 هزار تومانی بفروشد به یک میلیون تومان و بعد با همان مبلغ 20 کیلو برنج 50 هزار توانی بخرد و با این دو معامله از مبادله دو کالای هم جنس رها می شود.

والسلام علیکم و رحمه الله

ویدیو

انتهای پیام /*