افتتاح نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی و آیت الله حسینی بوشهری در قم


به مناسبت یکصدمین سالگرد ورود امام خمینی(س) به حوزه علمیه قم و سی و سومین سالگرد ارتحال ایشان، نمایشگاه آثار، تصاویر و دستاوردهای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله مقتدایی، رئیس و معاونان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم افتتاح شد.

کد : 4710 | تاریخ : 08 خرداد 1401

افتتاح نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» با پیام تصویری آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و آیت‌الله حسینی بوشهری در قم

به مناسبت یکصدمین سالگرد ورود امام خمینی(س) به حوزه علمیه قم و سی و سومین سالگرد ارتحال ایشان، نمایشگاه آثار، تصاویر و دستاوردهای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله مقتدایی، رئیس و معاونان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم افتتاح شد.

آیت ‌الله‌ العظمی عبدالله جوادی آملی در پیام تصویری به این مراسم گفت: محور سخن در این محفل تبیین برنامه‌ های علمی و عملی یک قرن امام راحل همزمان با  تأسیس حوزه علمیه به برکت وجود مبارک آیت الله حائری است. حوزه از قبل هم بوده اما در این یک قرن شکوفا تر شد و مرحوم امام در این یک قرن کار چند قرن را انجام داد. یعنی کاری که در بیش از ده قرن انجام نشده بود، به وسیله این مرد بزرگ الهی در یک ‌قرن صورت گرفت.

این مرجع جهان تشیع، افزود: برخی ها دست، پا، چشم و گوش دارند اما از آنها بهره نمی ‌برند. برخی دیگر از اینها بهره‌ه ای علمی می‌برند ولی بهره عملی نمی ‌برند و بعضی بهره عملی می‌ برند و از فیض علمی محروم هستند؛ امام راحل بهره علمی و عملی را کامل برده بود و جامع بین معقول و منقول و مشهود بود و بین اندیشه و انگیزه جمع سالم کرد، نه علمش از عمل معزول و نه عملش از علم معزول بود.

وی با بیان اینکه امام جامع بین سیاست، درایت، مدیریت و فقاهت به جمع سالم بود، تصریح کرد: امام راحل فرزند راستین ابراهیم حق شد. اینها هم صاحبدل هستند. آنکه تبر دارد و بت ها را ریز می کند دست دارد و آنکه پسرش را آماده قربانی می کند صاحبدل است و نمی لرزد. اگر خدای متعال در قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) را پدر ما نامید، امام راحل نیز به درستی فرزند راستین خلیل پیغمبر بود. امام راحل هم در مسائل علمی قلم زد و هم در مسائل عملی قدم زد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز در این مراسم با اشاره به آیه 46 سوره سبا گفت: این آیه شناسنامه قیام امام است. یعنی همان گونه که خدای متعال به پیامبر فرمود "قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ" بارها امام تمسک به این آیه می کرد. شاید منظور از قیام فردی مبارزه با نفس و قیام همگانی مبارزه با ستمگران است.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه جهادی مورد رضای خدا است که برای خدا باشد، تصریح کرد: معروف این است که جهاد دو نوع اصغر و اکبر دارد. اما در کلمات بعضی علما گفته اند آنچه جهاد اکبر نامیده می شود در حقیقت جهاد اوسط است؛ جهاد اکبر آنجایی است که انسان دل به عقل و برهان نبندد و بلکه عاشق شود و به پروردگار عالم عشق بورزد. جالب است که ما معتقدیم امام هر سه مرحله جهاد را به خوبی دارا بودند.

وی یادآور شد: سیاستمداران عالم از کوچک ترین فرصت برای انتقال استفاده می کنند. حاج احمد آقا نقل می کند که امام در نوفل لوشاتو مقابل 100 دوربین فرمود وقت نماز است و باید به نماز برسیم و انسان به یاد امیرالمؤمنین(ع) می افتد که در گرماگرم صفین فرمود به آسمان نگاه می کنم که وقت نماز رسیده یا نرسیده است. فرزندش روح الله همین راه را طی کرد.

آیت الله حسینی بوشهری امام خمینی(س) را عارفی واصل و مجدد دین و معنویت دانست و اظهار داشت: من به مبارزین و انقلابیون عرض می کنم که انقلابی بودن را این گونه بیاموزیم. شخصیتی خودساخته، به مراحل بالای علمی رسید و در مقابل ظلم ایستاد، نماد واقعی یک چهره انقلابی است. او چهره مجسم بشریت است و کل روزگار را در یک ساعت کنار او نشستن می بینی.

وی تأکید کرد: جالب است که حضرت ابراهیم(ع) در دعای خود یک خواسته دارد و من فکر می کنم خواسته حضرت روح الله هم هست که هم حکمت نظری و هم حکمت عملی را از خداوند می خواهد. حکمت نظری یعنی دانشی به من بده که حق و باطل را بشناسم و حکمت عملی یعنی بتوانم به آنچه حق است عمل کنم و همیشه نام و یاد من بر زبان ها باشد. گویا این خواسته از خدا در زمان ما تکرار شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آن شخصیت حوزه در حضور آیت الله العظمی بروجردی چهره برجسته ای بود. امام سید جوانی بود که به دیدار مرحوم کاشانی رفت و بعد از رفتن امام مرحوم آیت الله کاشانی فرموده بودند اگر امیدی به این آینده باشد در این سید است. یعنی اگر کسی با او نشست و برخاست می کرد افق روشن آینده را در چهره او می دید.

وی افزود: تنها آیت الله سید مصطفی فرزند شهید امام نیست؛ او فرزندان فراوانی دارد. تمام شهدای دوران دفاع مقدس و کسانی که در سراسر دنیا به  شهادت رسیدند، فرزندان امام هستند. او تنها در فقه، اصول و فلسفه پیشتاز نیست و در سن 23 تا 30 سالگی یک اثر عرفانی بزرگ به نام مصباح الهدایه را نوشت.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با تمام وجود از امام صحبت می کند، اظهار داشت: طلاب ما علاوه بر مبارزه با دشمن باید بیاموزند که این حوزه جای تعلیم و رسیدن به قله های جامع است. امام انسان جامع است. روزی که از قم او را به تهران می برند سربازان استرس داشته اند و او به سربازان دلداری می دهد. کجا این گوهر گرانبها را پیدا می کنید؟!

وی گفت: انقلابیون باید بیاموزند که زیر لوای امام و رهبری با هم باشیم. این انقلاب را ما باید به ثمر برسانیم. اول خود را بسازیم، دل ها را به هم نزدیک کنیم و با هم حرمت امام و جایگاه امام را پاس بداریم.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری نیز در این مراسم با اشاره به تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در سال 1367، گفت: یادگار فقید حضرت امام در نامه ای خواستار حفظ آثار امام شدند و حضرت امام 17 شهریور سال 67 با تشکیل مؤسسه ای که این مهم را بر عهده بگیرد موافقت فرمودند و این آغاز غرس نهالی شد که امروز درخت تنومندی شده و در بخش های مختلف توانسته با موفقیت انجام وظیفه کند.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: حفظ همه آنچه مربوط به امام بود از سخنرانی ها، کتب، نامه ها و اسناد صوتی و تصویری کارهای مهمی بود که در سال های اولیه انجام شد و امروز این گنجینه ارزشمند در اختیار نظام جمهوری اسلامی است. بعد هم توزیع آن میان مخاطبان به خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: در کنار اقدامات فرهنگی و ترویجی، نزدیک 80 هزار مقاله و چند صد پایان نامه در اختیار ما است که چندین هزار کتاب در طول این سال ها خلق شده و همچنان این مهم ادامه دارد و با نظر تولیت مؤسسه به زودی ویراست جدید صحیفه امام منتشر خواهد شد. آنچه در این نمایشگاه خواهید دید بخشی از عملکرد 30 ساله مؤسسه است؛ چون همه اقدامات قابل نمایش نیست. از این به بعد با این پشتوانه به سمت حرکت های ترویجی گام برخواهیم داشت.

کمساری اظهار داشت: اگر ما به «جهاد تبیین» دست نزنیم ذهن مخاطب ما، که بیشتر جوان هستند، توسط روایت های مغرضانه دشمن پر خواهد شد. ما در بخش رصد روزانه همه آنچه در مورد امام وجود دارد را رصد می کنیم؛ همچنان حجم وسیعی از تخریب ها علیه امام است. دشمنان می دانند پایه مشروعیت نظام چه اندیشه ای است و همه همت خود را در دشمنی با این اندیشه به کار گرفته اند؛ ما هم باید همه همت خود را به کار بگیریم. حوزه ها هم در این زمینه نقش اساسی دارند. حوزه ای انقلابی است که بر مدار اندیشه امام بچرخد.

انتهای پیام /*