گزارشی از نخستین جلسۀ تاریخ شفاهی کتابخانه تخصصی امام خمینی قم

تاریخ شفاهی (oral History) یکی از شیوه های پژوهش در تاریخ است. طرح تاریخ شفاهی کتابخانه ها نیز در همین راستا است. کار فاخری که در استان قم به همت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی(ره) انجام می گیرد. گردآوری و تدوین تاریخ شفاهی کتابخانه تخصصی امام خمینی، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، دفتر قم نیز از روز دوشنبه 15 آذر 1400 در محل کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی ـ مسجد اعظم ـ آغاز گردید.

کد : 4606 | تاریخ : 23 آذر 1400

گزارشی از نخستین جلسۀ تاریخ شفاهی کتابخانه تخصصی امام خمینی قم

 

تاریخ شفاهی (oral History) یکی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است و  به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجراها می‌پردازد. بهتر است بگوییم تاریخ شفاهی روش ضبط اطلاعات تاریخی به‌وسیله انجام مصاحبه با یک فرد درباره وقایع گذشته است.

طرح تاریخ شفاهی کتابخانه‌ها نیز در همین راستا است. کار فاخری که در استان قم به همت کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) انجام می‌گیرد. گردآوری و تدوین تاریخ شفاهی کتابخانه تخصصی امام خمینی، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، دفتر قم نیز از روز دوشنبه 15 آذر 1400 در محل کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی ـ مسجد اعظم ـ آغاز گردید. در جلسۀ نخست این گفتگو، آقای محمد رجایی نژاد، مدیر کتابخانه تخصصی امام خمینی مهمان کتابخانه مسجد اعظم بود.

ایشان در اولین جلسه، زمینه‌ها و علل و تاریخچه تشکیل کتابخانه تخصصی را کامل توضیح دادند.

آقای رجایی نژاد خاطرنشان کرد: این کتابخانه از سال 1379 آغاز به‌کار کرده و سعی ما بر این بود که تمامی آثار امام، آثار پیرامون شخصیت امام، آثار پیرامون انقلاب اسلامی، حوزه علمیه و روحانیت، ولایت فقیه و تاریخ نیم قرن اخیر گردآوری شود.

دکتر رجایی‌نژاد همچین یادآور شد: از دیگر اقداماتی که ما توانستیم در کتابخانه تخصصی امام خمینی انجام دهیم، گردآوری پایان‌نامه‌های مربوط به امام و انقلاب اسلامی بود. در همین راستا، با دانشگاه‌های گوناگون قم، شهرهای مختلف و بخصوص تهران مکاتبه کردیم و از آنها درخواست کردیم که کپی پایان‌نامه‌های خود را در اختیار ما قرار دهند. بعد از جمع‌آوری حدود 200-300 عنوان پایان‌نامه اقدام به مبادله این پایان‌نامه‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و دیگر کتابخانه‌ها کردیم. بنابراین در حال حاضر حدود 1000 عنوان پایان‌نامه در مقاطع مختلف، در کتابخانه وجود دارد. از این تعداد پایان نامه حدود 50-60 عنوان، پایان نامه‌های دانشجویان و طلاب خارج از کشور است که در اختیار ما قرار گرفته، برخی مربوط به ایرانیان مقیم خارج از کشور و برخی دانشجویان و طلاب خارجی است.

ادامه تاریخ شفاهی کتابخانه تخصصی امام خمینی در جلسات آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام /*