دیدار مردم با امام خمینی پس از آزادی از زندان (1)

کد : 4528 | تاریخ : 27 شهریور 1400

روح الله صباغی

زمان: ؟/1/1343ش

مکان: قم: منزل امام خمینی در یخچال قاضی

موضوع عکس: دیدار مردم با امام خمینی پس از آزادی از زندان

حاضرین در عکس: 1. مدنی تبریزی، سید یوسف؛ 2. موسوی تبریزی، سید ابوالفضل؛ 3. خمینی، سید مصطفی؛ 4. امام خمینی؛ 5. فاضل موحدی قفقازی، عبدالله (پدر محمد فاضل لنکرانی)؛ 6. اشراقی، سعید (عموی شهاب الدین اشراقی ـ داماد امام خمینی).

شرح عکس

امام خمینی عصر 13 خرداد 1342ش که مصادف با عاشورا بود، در مدرسه فیضیه و در میان جمعیت انبوهی از مردم، از شهدای مدرسه فیضیه تجلیل و علیه حکومت و شخص شاه سخنرانی تندی کرد.

این مسأله باعث شد در سحرگاه 15 خرداد 1342، کماندوهای حکومت پهلوی با یورش به منزل امام خمینی در قم، ایشان را دستگیر و به پادگان عشرت آباد تهران منتقل کنند. از 15 خرداد 1342 تا 15 فروردین 1343، امام خمینی به مدت 10 ماه در بازداشت و حصر رژیم شاه بود. امام این مدت را در 5 نقطه گذراندند که عبارتند از: زندان باشگاه افسران، زندان قصر، زندان عشرت‌آباد، منزلی متعلق به ساواک در داوودیه تهران و منزل دیگری در قیطریه.

رژیم شاه سرانجام امام را پس از سالگرد واقعه فیضیه و پیش از فرا رسیدن ماه محرم آزاد کرد. مأموران امنیتی ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی، رییس ساواک تهران، شبانه امام را از قیطریه خارج کرده و به قم آوردند و در ساعت 22 روز 15 فروردین ماه 1343 در میدان نکویی قم پیاده کردند. برخی که امام را شناختند به سوی ایشان شتافتند و با فرستادن صلوات و شعار برای امام ایشان را به منزل رساندند. انبوه جمعیت در مدت کوتاهی روانه منزل امام شد و برخی از علما و روحانیون، همان شب به دیدار امام آمدند. دیدارها تا ساعت 12 شب ادامه داشت و در روزها و شب‌های بعد سیل مشتاقان امام به دیدار ایشان رفتند.

انتهای پیام /*