زمزم احکام، حجه الاسلام و عمره تمتع

حج از ارکان دین اسلام است و ترک آن از گناهان کبیره است.
بر کسی که شرایط وجوب حج را داشته باشد یک بار در طول عمر واجب می شود و وجوب آن فوری می باشد که در همان سال اول استطاعت باید انجام دهد و تاخیر آن جایز نیست.

کد : 4500 | تاریخ : 29 تیر 1400

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

«فیه آیات بینات مقام إبراهیم و من دخله کان آمنا ولِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ  إِلَیْهِ  سَبِیلاً» (آل عمران آیه: 97)

حج از ارکان دین اسلام  است و ترک آن از گناهان کبیره است.

بر کسی که شرایط وجوب حج را داشته باشد یک بار در طول عمر واجب می شود و وجوب آن فوری می‌باشد که در همان سال اول استطاعت باید انجام دهد و تاخیر آن جایز نیست.

اگر استطاعت حاصل شود و به حج نرود، حج بر او مستقر شده که باید در هر صورت برود هر چند استطاعت او از بین رفته باشد. و اگر موفق به رفتن نشود باید وصیت کند که از اصل مال برای او نایب بگیرند که حج را انجام دهند.

حج واجب که به آن حَجَّةُ الاسلام گفته می‌شود دارای اقسام سه‌گانه؛ تَمَتُّع، قِران و اِفراد است.

حج تمتع تکلیف کسانی است که 90 کیلومتر و بیشتر با از مکه فاصله دارند (16 فرسخ) و حج قِران و اِفراد نیز وظیفه آنانی است که اهل مکه و تا شعاع 90 کیلومتری آن هستند.

حج تمتع (حجه الاسلام) متشکل از دو مرحله است؛ عمره تمتع و حج تمتع:

  1. عمره تمتع: احرام در میقات، طواف، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، تقصیر.
  2. حج تمتع: احرام در مکه، وقوف به عرفات (از اذان ظهر روز نهم تا مغرب)، وقوف به مشعر، اعمال منا (رمی جمره عقبه، قربانی، حلق یا تقصیر)، اعمال مکه (طواف زیارت، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، طواف نساء، نماز طواف نساء)، بیتوته در منا شب یازدهم و دوازدهم، رمی جمرات سه گانه روز یازدهم و دوازدهم

والسلام علیکم و رحمه الله

انتهای پیام /*