شرحی کوتاه بر نکته هایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی(8)

ملت در سرتاسر کشور در کارهایی که محول به اوست بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد؛ و در تعیین رئیس جمهور و وکلای مجلس با طبقه تحصیلکرده متعهد و روشنفکر با اطلاع از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت کرده، و با علما و روحانیون با تقوا و متعهد به جمهوری اسلامی نیز مشورت نموده؛ و توجه داشته باشند رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه‏ای باشند؛ که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند.

کد : 4442 | تاریخ : 11 خرداد 1400

ملت و انتخاب‌های شایسته او

محمدکاظم تقوی

ملت در سرتاسر کشور در کارهایی که محول به اوست بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد؛ و در تعیین رئیس جمهور و وکلای مجلس با طبقه تحصیلکرده متعهد و روشنفکر با اطلاع از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت کرده، و با علما و روحانیون با تقوا و متعهد به جمهوری اسلامی نیز مشورت نموده؛ و توجه داشته باشند رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه‏ای باشند؛ که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند.

*  *  *

بر همان مبنایی که امام کشور را مال ملت و سرمایه‌های آن را در خدمت به ملت می‌داند؛ برای بهتر بودن انتخاب‌های ملت در انتخابات گوناگون سفارش می‌کند که ضوابط اسلامی و قانون اساسی را مبنای فعالیت‌ها و گزینش‌های خود قرار دهند و در امر انتخابات با افراد تحصیل کردة متعهد و روشنفکر مشورت کنند، آنانی که هم مسائل مربوط به اداره جامعه را می‌دانند و هم وابستگی به بیگانگان ندارند و انسان‌های متعهد و با تقوا می‌باشند؛ مشورت با چنین افرادی مقدمه خوب و لازمی است تا ملت در انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، بهترین و کم اشکال‌ترین انتخاب را داشته باشد و افرادی را انتخاب کند که درد محرومان و مستضعفان را چشیده باشند و خود را متعهد به رفاه آنان بدانند.

باید توجه داشت که مهم در این فرازهای وصیت‌نامه امام خمینی اهتمام و اصرار زیاد ایشان در واگذاری امور کشور به ملت است؛ و این همان فکر و اندیشه‌ای است که ایشان در سخنی دیگر در خطاب و عتاب به کسانی که می‌خواستند حق انتخاب ملت را محدود سازند، گفتند: ملت قیّم نمی‌خواهد! از این‌رو خود ایشان به عنوان خادمِ صادق با شفقت و به عنوان ناصحی امین،‌ به پیروی از پیامبران الهی: که قرآن آنان را ناصحان امین امت‌های آنها معرفی می‌کند؛ معیارهای درست انتخاب و مشورت برای انتخاب و مشاوران شایسته را بیان می‌کند تا ملت با آگاهی انتخاب خود را انجام دهد. این همان فرهنگ قرآن است که در راه اداره جامعه به جای اینکه «ملاء» و «مترفین» و خان‌ها و ارباب‌ها نقش تعیین کننده داشته باشند؛ ملت که اکثریت قاطع جامعه را تشکیل می‌دهند با آگاهی و تعهد سرنوشت خود را تعیین کنند.

انتهای پیام /*