قرآن محوری مذهب شیعه
ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که میخواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم میزند، از مقبرهها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان میکشاند نجات دهد.
* * *
امام خمینی(س) در بخش اعتقادیات وصیتنامه خود، در قالبی شیوا و با قلمی رسا اعتقادات راستین مکتب اهل بیت را بیان میکند و پس از حدیث ثقلین، در فرازهای مختف درباره قرآن و اهل بیت، این دو امانت نبوی و ودیعه رسول اکرم6 سخن میگوید؛ هم از تعریف و ترسیم درست سیمای قرآن و عترت، و هم از وظایف پیروان ثقلین از این دو چراغ نورانی هدایتگر.
در این فراز میگوید مذهب شیعه و اسلام اهل بیت میخواهد قرآن، کتاب الهی و کلام ربانی را که به وحدت مسلمانان، بلکه همه ابنای بشر دعوت میکند، از اینکه کتاب گورستان و قبرستان باشد نجات دهد و کتاب زندگی و انسانسازی قرار دهد.
قرآنی که )یَهْدی لِلَّتی هِیَ أقْوَمُ([1] و )هُدیً لِلْمُتَّقینَ([2] است نباید در غل و زنجیر عادات مدعیان پیروی از قرآن اسیر باشد و صرفاً کتاب تبرک و تیمّن و تلاوت و قرائت باشد که تا این حد تعامل با قرآن، ظلم به قرآن و خویش است، چرا که قرآن «نوری» است که راه را مینماید و انسان را از ظلمات به روشنایی رهنمون میباشد. امام خود عمیقاً و همواره با قرآن محشور بود و تلاوت و تأمل و تدبر در قرآن در همیشه زندگی او جریان داشت.
قیام و نهضت او نیز بر پایه دعوت قرآن بوده که: ) قُلْ إِنَّما أعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا للهِ مَثْنی وَفُرادی(،[3] هم قیام به تهذیب نفس و خودسازی، و هم قیام برای اصلاح جامعه و دستگیری از دیگر بندگان خدا. تشکیل حکومت اسلامی و بنیانگذاری نظام «جمهوری اسلامی» با دو رکن «اسلامیت» و «جمهوریت» نیز برای نیل به اهداف قرآنی بوده که یکی از اهداف مهم انبیای الهی: را قیام مردم به قسط معرفی میکند )لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(.[4]
امام خمینی(س) قرآن را کتاب زندگی و برنامه خودسازی و تشکیل جامعه عادلانه اسلامی میدانست و تمام تلاش و جهاد او در همین مسیر بوده و قرآنمحوری را متن مذهب شیعه میدانست.