زمزم احکام، جلسه نوزدهم، زکات فطره(2)(رمضان المبارک 1400ش)

کسی که پرداخت فطره بر او واجب است، علاوه بر فطره خود، باید فطره کسانی را که در غروب شب عید فطر نان خور او حساب می شوند بدهد؛ کوچک باشند یا بزرگ ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنان بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر.

کد : 4394 | تاریخ : 20 اردیبهشت 1400

ج زکات فطره (2)

رضا هوشیاری

فطره چه کسانی واجب است؟

م 1. کسی که پرداخت فطره بر او واجب است، علاوه بر فطره خود، باید فطره کسانی را که در غروب شب عید فطر نان خور او حساب می شوند بدهد؛ کوچک باشند یا بزرگ ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنان بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر. (م ۱۹۹۳)

م 2. اگر کسی را که نانخور اوست و در شهر دیگر است وکیل کند که از مال او فطره خود را بدهد، چنانچه اطمینان داشته باشد که فطره را می دهد، لازم نیست خودش فطره او را بدهد. (م ۱۹۹۴)

م 3. اگر بعد از غروب شب عید فطر بچه دار شود، یا کسی نانخور او حساب شود، واجب نیست فطره او را بدهد. اگر چه مستحب است فطره کسانی را که بعد از غروب تا پیش از ظهر روز عید نانخور او حساب می شوند بدهد. (م ۲۰۰۳)

م 4. اگر انسان نانخور کسی باشد و پیش از غروب نانخور کس دیگر شود، فطره او بر کسی که نانخور او شده واجب است؛ مثلاً اگر دختر پیش از غروب به خانه شوهر رود، شوهرش باید فطره او را بدهد. (م ۲۰۰۴)

م 5. فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و نانخور او حساب می شود، بر او واجب است. (م ۱۹۹۵)

پس ملاک نانخور بودن است نه واجب النفقه بودن البته طبق نظر حضرت امام مهمان یک شبه نانخور محسوب نمی شود.

م 6. فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر بدون رضایت صاحب خانه وارد می شود و مدّتی نزد او می ماند  واجب است  و همچنین است فطره کسی که انسان را مجبور کرده اند که خرجی او را بدهد. (م ۱۹۹۶)

م 7. فطره مهمانی که بعد از غروب شب عید فطر وارد می شود، بر صاحبخانه واجب نیست اگر چه پیش از غروب او را دعوت کرده باشد و در خانه او هم افطار کند. (م ۱۹۹۷)

 ویدئو

انتهای پیام /*