زمزم احکام، جلسه پانزدهم، مفطرات روزه- نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان(رمضان المبارک 1400ش)

دروغ گفتن و قسم دروغ خوردن اگرچه از گناهان کبیره است، ولی روزه را باطل نمیکند. ولی اگر روزه‏ دار به خدا و پیامبر اکرم (ص) و جانشینان آن حضرت، و نیز بنابر احتیاط واجب حضرت زهرا و سایر پیامبران و جانشینان آنان، عمداً نسبت دروغ بدهد؛ روزه او باطل میشود؛ هر چند فوراً بگوید دروغ گفتم یا توبه کند.

کد : 4381 | تاریخ : 13 اردیبهشت 1400

‏نسبت دروغ به خدا و پیامبران و امامان


رضا هوشیاری

یکی از مبطلات روزه نسبت دروغ دادن به خدا و پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام است.

1. حکم نسبت دروغ و کفاره آن

م 1. دروغ گفتن و قسم دروغ خوردن اگرچه از گناهان کبیره است، ولی روزه را باطل نمیکند.

م 2. اگر روزه‏ دار به خدا و پیامبر اکرم (ص) و جانشینان آن حضرت، و نیز بنابر احتیاط واجب حضرت زهرا و سایر پیامبران و جانشینان آنان، عمداً نسبت دروغ بدهد؛ روزه او باطل میشود؛ هر چند فوراً بگوید دروغ گفتم یا توبه کند. (رساله، م 1596)

م 3. در مورد دروغ بستن به خدا و پیامبر، فرقی بین گفتاری، نوشتاری، اشاره ، نثر و شعر نیست. (ر.ک: رساله، م 1596)

م 4. اگر روزه‏ دار دروغی را به خدا و پیغمبر  صلی الله علیه و آله و سلم نسبت دهد، کفاره جمع بنابر احتیاط، بر او واجب میشود. (رساله، م 1666)

2. نقل خبر از شخص یا کتاب

دو حالت دارد:

حالت اول: نمی داند راست است یا دروغ

در این حالت اگر بدون ذکر منبع بگوید، روزه‏ اش باطل نمی‏شود؛ ولی احتیاط آن است که از کتاب یا از کسی که آن خبر را گفته، نقل نماید. (ر.ک: رساله، م 1597)

حالت دوم: می داند دروغ است

م 1. اگر خودش عمداً به خدا و پیغمبر و جانشینان او نسبت دهد، روزه‏ اش باطل میشود.

م 2.  ولی اگر آن دروغ را از قول کسی که آن‏را ساخته است نقل کند و یا از منبع آن نقل بکند، اشکال ندارد. (رساله، م 1600)

3. کشف خلاف

م 1. اگر چیزی را با اعتقاد به درستی آن از قول خدا، یا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین نقل کند و بعد بفهمد دروغ بوده است روزه باطل نمی شود.

م 2. اگر چیزی را که می داند دروغ است به آنان نسبت دهد، بعد بفهمد راست بوده، روزه باطل نمی شود.

4. تکذیب خبر راست و تصدیق خبر دروغ

م 1. اگر حرف راستی را از قول ایشان نقل کند و در حال روزه بگوید دروغ گفتم، و یا نسبت دروغی را داده باشد و در حال روزه بگوید آنچه گفتم راست بوده، روزه اش باطل میشود. (رساله، م 1602)

م 2. اگر از روزه دار بپرسند آیا پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم یا امام معصوم چنین مطلبی فرموده اند؟

در جایی که باید بگوید «نه» عمداً بگوید: «بله» و در جایی که باید بگوید «بله» عمداً بگوید: «نه» روزه اش باطل می شود. (رساله، م 1601)

5. غلط خواندن قرآن

م 1. اشتباه تلاوت کردن قرآن از روی سهو ، دروغ بستن به خدا محسوب نمی شود.

م 2. اگر غلط خواندن، موجب تغییر معنی شود و آن معنی غلط را بخواهد نسبت به خدا و رسول دهد، حرام است و موجب بطلان روزه می شود. (استفتائات، ج 3، ص 391)

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ویدئو

انتهای پیام /*