امروز با امام: ششم اردیبهشت

ـ تلگراف به آقای روح اللَّه کمالوند؛ پاسخ تلگراف و تبریک عید سعید قربان (1343)

ـ بیانات خطاب به مسعود رجوی و همراهان؛ عنایت اسلام به آزادی (1358)

ـ بیانات خطاب به نمایندگان رابرت موگابه؛ مبارزه اسلام با نژادپرستی (1358)

ـ نامه به آقای پسندیده و معرفی آقای حسن صانعی به عنوان نماینده در امور شرعیه (1361)

ـ نامه به مسئولان اوقاف در مورد تأمین بودجه اوقاف از محل درآمدها (1362)

ـ نامه به آقای علی جاوید؛ اسیر در موصل و توصیه به صبر (1362)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل یگان هوایی سپاه؛ حضرت امیر (ع)، الگویی همه جانبه (1362)

ـ حکم به آقایان کروبی، صانعی و عسکر اولادی؛ رسیدگی به اموال مجهول المالک (1368)

ـ نامه به نخست وزیر؛ اشتغال زندانیان آزاد شده (1368)

کد : 4355 | تاریخ : 06 اردیبهشت 1400

امروز با امام: ششم اردیبهشت

 

ـ تلگراف به آقای روح اللَّه کمالوند؛ پاسخ تلگراف و تبریک عید سعید قربان (1343)

«حضرت آیت اللَّه آقای حاج آقا روح اللَّه کمالوند- خیابان منیریه، پلاک 251

از تفقد جنابعالی متشکرم. خداوند عید سعید را به مسلمین مبارک فرماید. خمینی» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 317)

ـ بیانات خطاب به مسعود رجوی و همراهان؛ عنایت اسلام به آزادی (1358)

«[امام خمینی در بخشی از سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت تلاشهای سازنده بخاطر نجات کشور از بازگشت به اوضاع سابق، فرمودند:]

اسلام بیش از هر چیزی به آزادی عنایت دارد و در اسلام خلاف آزادی نیست؛ الّا در چیزهایی که مخالف با عفت عمومی است.» (صحیفه امام، ج‏7، ص: 139)

ـ بیانات خطاب به نمایندگان رابرت موگابه؛ مبارزه اسلام با نژادپرستی (1358)

«از شما و رئیستان‏[1] که پیام برای من فرستاده است تشکر می‏کنم. در اسلام که ما هم دنبال آن هستیم قضیه نژاد و نژادپرستی مطرح نیست. اسلام به رنگ و به صورت نگاه نمی‏کند، میزان را تقوا قرار داده است. اینکه شما از امریکا و سایر دُوَلی که جنایتکارند و ستمکار، شکایت می‏کنید، این اختصاص به شما ندارد، این امریکا و دیگر باند آن در هر جا که هستند، همین طور با اقشار ملتها رفتار می‏کنند. ملت ما بیش از پنجاه سال است که به واسطه انگلستان و امریکا تحت فشار آن رژیم منحوس بود. این قدر جنایت به وسیله حکومت این پدر و پسر در ایران شد که قابل ذکر نیست. مملکت ما در زمان این پدر و پسر به کلی خراب شد و آن چیزی که آباد شد قبرستانهای ما بود. قبرستانهای ما را اینها به واسطه کشتار، پر جمعیت کردند و بلاد ما را تهی. خزائن ما را به اغیار دادند و به اجنبی، و همه چیز ما را پیوسته امریکا و غیر امریکا کردند تا آنکه به خواست خدای تبارک و تعالی ملت ما بیدار شد و با اتکا به خدای تبارک و تعالی و اتحاد کلمه با نداشتن هیچ سازوبرگی قیام کرد، نهضت کرد و همه این اقشار ظلمانی را کنار زد.

من امیدوارم که این رمزی که در ایران رمز پیروزی شد، برای همه اقشار مستضعفین الگو باشد. آن رمزْ وحدت کلمه و اتکا به اسلام بود.

در ملتی اگر اتکا به معنویات پیدا شد بر مشکلات خودشان غلبه می‏کنند. ما شاهد.

همان بدبختیها و ظلمهایی که شما شاهد بودید، شاهد بودیم بلکه شاید بیشترش را. لکن ما امروز این سد بزرگ را شکستیم و امید است که تا آخر نهضت ما پیروز شود و احکام مترقی اسلام را ما بتوانیم اجرا کنیم. من از خداوند تعالی پیروزی مستضعفین را بر مستکبرین مسألت می‏کنم و سلام مرا به آن قشری که مظلوم هستند و بر ضد ظالم قیام کردند برسانید و آنها را آگاه کنید که با وحدت کلمه می‏توانند پیروز شوند.» (صحیفه امام، ج‏7، ص: 140 ـ 141)

ـ نامه به آقای پسندیده و معرفی آقای حسن صانعی به عنوان نماینده در امور شرعیه (1361)

«حضور مبارک حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای پسندیده- دامت برکاته به عرض عالی می‏رساند، سلامت و سعادت حضرت عالی را خواستار است. در موضوع وجوه شرعیه که نزد اشخاص یا در حساب بانکی اشخاص است، لازم است رسیدگی دقیق شود و در یک حساب به اسم حضرت عالی یا این جانب باشد، که با دستور حضرت عالی یا این جانب به موارد داده شود؛ و لازم است به عنوان وجوه شرعیه باشد.

این جانب جناب آقای صانعی‏[2] را فرستادم که با نظر حضرت عالی این ابهامات به طور کلی مرتفع شود. و به طور واضح معلوم شود وجوه شرعیه در کجا و به اسم کی است.» (صحیفه امام، ج‏16، ص: 205)

ـ نامه به مسئولان اوقاف در مورد تأمین بودجه اوقاف از محل درآمدها (1362)

[بسمه تعالی ... اخیراً کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی بودجه دولتی این سازمان را که متجاوز از یکصد میلیون تومان در سال است حذف نموده و معتقد است می‏توان تمامی بودجه مورد لزوم را از درآمد موقوفات تأمین و هر مبلغ اضافه آمد در راه نیت واقفان هزینه نموده با توضیحاتی که حضوراً به برادران نماینده مجلس داده شد آقایان اظهار داشتند از حضرت امام استفتاء شود که آیا می‏توان بودجه سازمان اوقاف را که بین سی تا چهل درصد کل درآمد موقوفات است از محل درآمدها تأمین نموده یا کما فی السابق از بودجه عمومی دولت پرداخت گردد چون تصمیم‏گیری در این مورد منوط به نظر مبارک است خواهشمندیم نظر آن حضرت را اعلام فرمایید.

سید مهدی امام جمارانی و محمد علی نظام زاده (نمایندگان امام در سازمان اوقاف کشور)- محمد رضا اعتمادیان (معاون نخست وزیر و سرپرست سازمان اوقاف)- 6/ 2/ 1362].

بسمه تعالی‏

به مقدار لزوم وقف در حفظ و جمع و خرج و حق زحمت کارگران می‏توان از وقف صرف کرد و زاید بر احتیاجات از این امور، جایز نیست.» (صحیفه امام، ج‏17، ص: 416)

ـ نامه به آقای علی جاوید؛ اسیر در موصل و توصیه به صبر (1362)

[بسمه تعالی. سلام علیکم، امیدوارم حالت خوب باشد و در کارت همیشه موفق و پیروز باشید.

درّه جان، دلم برای تک تک شما تنگ شده است؛ اما دلم برای یکی دیگه خیلی تنگ شده. نمی‏دونی چقدر دلم براش تنگ شده. اونم پدر بزرگ عزیزم حاج آقا موسوی است. و یکی دیگه هم که سفارش می‏کنم برای شرکت در مراسم هفتگی دانشگاه. درّه جان، فاطمه در نامه‏اش نوشته بود که جایت در خانه خیلی نمایان است. اگر مامان ناراحتی کند به جان تو که دوستت دارم ناراحت می‏شوم. مادرم، اون پینه بسته‏ات را از دور می‏بوسم. همچنین دستان پر کار پدر عزیزم را که در زمستان سیاه می‏شود. به جای من همدیگر را ببوسید. مخصوصاً آقای مهندس آچارو! و سلام مرا به آقای شهرابی، ...، عبد خدایی، پرتو اعلم، آقای اسکندری، علی آقا، حسین آقا، هومن و خلاصه هر کس که دیدینش سلام مرا به او برسانید؛ مخصوصاً مادرجون، عمه فرح، عمه شیرین، عمه اعظم، عمه اکرم، خاله حوری، خاله جون فخری، خاله جون فاطمه و پسر خاله‏ها و دختر خاله‏ها، پسر عموها و دختر عموها و عمه‏ها، خلاصه به همه برسانید. درّه من، نمی‏دونم بالاخره اسمم را باید عوض بکنم یا نه.

3/ 1/ 62 سال نو مبارک.

برادر کوچکت علی‏

به یاد من بخورید وقتی من برگشتم ورشکستتان می‏کنم. حتماً برایم عکس دسته جمعی بفرستید.

بسمه تعالی‏

خدمت مسئول محترم دفتر امام، سلام علیکم‏

پس از عرض سلام و آرزوی موفقیت برای شما، نظر به اینکه پسر این جانب مدت هشت ماه است که در قید اسارت صدامیان کافر می‏باشد، اخیراً در نامه‏اش نوشته است که: «خیلی دلم برای پدر بزرگم حاج آقا موسوی تنگ شده است»، و ما چون نمی‏توانیم به علت محدودیت برای ایشان عکس یا پوستر امام را بفرستیم لذا خواهشمندیم در صورت امکان نامه‏ای را که خدمتتان تقدیم می‏کنیم به حضرت امام- مد ظله العالی- بدهید تا ایشان برای تبرک و برای تسلی دل این فرزندان عزیز که در زندانهای تاریک و نمناک عراق به سر می‏برند، چند سطری مرقوم بفرمایند.

با عرض معذرت؛ ضمناً آخر نامه را با امضای «پدر بزرگت حاج آقا موسوی» ختم نمایید.

خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار؛ از عمر ما بکاه و بر عمر او بیفزا- آمین رب العالمین.

مادر یک اسیر].

به نام خدا

فرزند عزیزم، نامه شما واصل شد. امید است ان شاء اللَّه بزودی خلاص شوی. ما برای شما نگران هستیم، لکن خدا بزرگ است. ان شاء اللَّه موفق باشی. صبر کن که خدا با صابران است. و السلام. پدر بزرگت» (صحیفه امام، ج‏17، ص: 417 ـ 418)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل یگان هوایی سپاه؛ حضرت امیر (ع)، الگویی همه جانبه (1362)

«ولادت با سعادت حضرت امیر- سلام اللَّه علیه- را به همه ملت ایران و خصوصاً شما برادران تبریک عرض می‏کنم. نکته‏ای که در این ولادت است اینکه ما باید پیرو یک چنین انسان کاملی باشیم که در همه ابعاد متخصصین برای ایشان تواضع می‏کنند. در هر بُعدی اگر کسی بخواهد مَثَل بزند، به ایشان مَثَل می‏زند. در بُعد زهد و علم، و در بُعد رحمت به مستضعفین و مستمندان. و در بُعد جنگ و شجاعت، و خلاصه در همه ابعاد به ایشان مَثَل زده می‏شود. و در حقیقت یک موجود هزار بُعدی است و ما باید تابع یک همچو فردی باشیم. هر چند که کسی نمی‏تواند حتی یک هزارم هم شبیه ایشان باشد لکن به آن اندازه‏ای که می‏توانیم باید از ایشان تبعیت کنیم؛ از تعهدی که به اسلام داشت و از اینکه همه چیزش را برای اسلام داد. و شما اگر تخصصی پیدا می‏کنید باید آن بُعد زهد و تعهد را در نظر داشته باشید، زیرا متخصص بدون تعهد اگر برای رژیمی ضرر نداشته باشد نفعی هم ندارد. مع الأسف در رژیم سابق نگذاشتند که جوانهای ما استعدادهای خود را بروز بدهند و تا توانستند جدیت کردند که آنها را به فساد بکشانند، و بحمد اللَّه امروز از آن وضع نجات پیدا کرده‏ایم. و اگر مهلت پیدا کنیم این کشور را به برکت این جوانهای عزیز به آنجایی می‏رسانیم که احتیاجش در هر امری از کشورهای دیگر منقطع گردد. و من امیدوارم که خداوند به شما توفیق دهد که به این کشور و ملتی که سالهای طولانی عقب نگه داشته شده‏اند، خدمت بکنید، و دشمنان باطنی را شکست بدهید، و دشمنان ظاهری را هم شکست داده‏اید بیشتر شکست بدهید.» (صحیفه امام، ج‏17، ص: 419)

ـ حکم به آقایان کروبی، صانعی و عسکر اولادی؛ رسیدگی به اموال مجهول المالک (1368)

«جناب آقای حبیب اللَّه عسکر اولادی- زید توفیقه‏

با سلام، کلیه وجوه و اموال مجهول المالک بلاصاحب، ارث بلا وارث و اموالی که بابت تخمیس و خروج از ذمه و اجرای اصل 49 قانون اساسی و دیگر قوانین در اختیار ولی فقیه است، در اختیار آقایان حجج اسلام مهدی کروبی و حسن صانعی- دامت افاضاتهما- قرار می‏گیرد. آقایان از طرف این جانب وکیل می‏باشند تا به هر گونه صلاح می‏دانند در تمامی ابعاد فروش، نگهداری و اداره آنها اقدام نمایند. بدیهی است اگر مایل باشند می‏توانند قسمتی از این اختیارات را در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی، قرار دهند.

از آقایان می‏خواهم که دقت کامل کنند تا کلیه درآمدهای حاصله را هر چه بهتر در موارد مقرره شرعیه صرف نمایند و در حد توان به بنیاد شهید، بنیاد 15 خرداد، بنیاد مسکن، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، طرح شهید رجایی‏[3] و بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی و موارد دیگر مورد نظرشان کمک نمایند و در تمامی موارد، امور شرعیه به دقت مراعات گردد. توفیق جنابعالی و آقایان را در خدمت به خانواده شهدا، جانبازان و مفقودین و اسرا و مستضعفین آرزومندیم.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 365)

ـ نامه به نخست وزیر؛ اشتغال زندانیان آزاد شده (1368)

[بسمه تعالی. محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- مد ظله العالی. با تقدیم سلام و تحیات به استحضار می‏رساند، بعد از دستور حضرت عالی مبنی بر آزادی زندانیان گروهکی و تأمین امکانات اشتغال افراد آزاد شده، دولت خدمتگزار، همّ خود را در این زمینه به کار برده است، ولی از آنجا که برخی از این افراد، قبل از دستگیری در مشاغل حساس از قبیل معلمی و از این نوع خدمت می‏کرده‏اند، و اکنون به نظر می‏رسد گماردن آنها در همان مسئولیتها چندان به صلاح نخواهد بود، و ممکن است خدای ناکرده آثار و تبعات سوئی به دنبال داشته باشد، استدعا دارد موافقت فرمایید در مواردی که دولت مصلحت می‏داند افراد یاد شده در مشاغل دولتی دیگری که از حساسیت کمتری برخوردار هستند به کار گمارده شوند.

از خداوند متعال طول عمر توأم با سلامت آن امام عزیز را مسألت دارم.

میر حسین موسوی، نخست وزیر- 6/ 2/ 68].

بسمه تعالی‏

موافقت می‏شود. ان شاء اللَّه تعالی موفق باشید.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 366)



[1] - آقای رابرت موگابه.

[2] - آقای حسن صانعی، از یاران دیرین و مورد اعتماد امام خمینی

[3] - به موجب این طرح، افراد مسن از کار افتاده تحت پوشش خدمات عمومی و کمک‏رسانی قرار می‏گیرند

انتهای پیام /*