امروز با امام: 22 فروردین

ـ تلگراف به آقای محمدتقی آملی؛ تکذیب سرمقاله روزنامه اطلاعات (1343)

ـ تلگراف به آقای سید هادی میلانی؛ تکذیب سرمقاله روزنامه اطلاعات (1343)

ـ بیانات در جمع خانواده شهدای قیام 15 خرداد؛ تأمین نیازمندیهای خانواده شهدا (1343)

ـ نامه به حاج آخوند کرمانشاهی پیرامون اجازه شرعی در صرف سهمین (1350)

ـ سخنرانی در جمع گروهی از مردم بندرلنگه؛ همکاری با دولت (1358)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی؛ ارتش و ملت (1358)

ـ بیانات خطاب به سفیر چکسلواکی در تهران؛ قراردادهای شاه (1358)

ـ نامه به آقای ولی اللَّه فلاحی؛ تعیین خط مشی سازمان سیاسی ایدئولوژیک (1360)

ـ حکم انتصاب آقای غلامرضا صفایی به ریاست اداره عقیدتی- سیاسی ارتش (1360)

ـ حکم انتصاب آقای کرباسچی به ریاست اداره سیاسی ایدئولوژیک ژاندارمری (1360)

ـ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم؛ حضور در صحنه برای خنثی کردن توطئه‏ ها (1360)

ـ بیانات در جمع مسئولان برگزاری حج؛ وظایف سیاسی حج (1367)

کد : 4310 | تاریخ : 22 فروردين 1400

امروز با امام: 22 فروردین

 

ـ تلگراف به آقای محمدتقی آملی؛ تکذیب سرمقاله روزنامه اطلاعات (1343)

«حضرت آیت اللَّه آقای آملی- دامت برکاته- تهران، حسن‏آباد

پس از عرض اخلاص، مستدعی است مراتب تشکر این جانب را به حضرات حجج اسلام و علمای اعلام تهران- اعلی اللَّه کلمتهم- ابلاغ فرموده و تذکر دهید مطالبی که در روزنامه اطلاعات سه شنبه راجع به موافقت روحانیون با مقاصد دولت درج شده بود جداً تکذیب فرمایند؛ و به ملت ابلاغ فرمایید که هیچ روحانی نمی‏تواند با امور خلاف شرع موافقت کند و پس از این به مندرجات مطبوعات راجع به روحانیون ترتیب اثر ندهند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. خمینی» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 276)

ـ تلگراف به آقای سید هادی میلانی؛ تکذیب سرمقاله روزنامه اطلاعات (1343)

«حضرت آیت اللَّه میلانی- دامت برکاته- مشهد

پس از عرض اخلاص، مندرجات سرمقاله اطلاعات سه شنبه 18 فروردین منتشر در تهران تکذیب است. امر بفرمایید اکیداً تکذیب نمایند. خمینی» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 277)

ـ بیانات در جمع خانواده شهدای قیام 15 خرداد؛ تأمین نیازمندیهای خانواده شهدا (1343)

«[اگر این خانواده‏ها] احتیاج دیگری هم داشته باشند، بعداً تأمین خواهم کرد؛ ناراحت نباشید. امیدوارم جزو شهیدان سید الشهداء محسوب شوند؛ خودم هم در این مصیبت شریک هستم. من هم مصیبت زده هستم. از همه مهمتر مصیبتِ دین است که دارد لطمه می‏خورد.» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 279)

ـ نامه به حاج آخوند کرمانشاهی پیرامون اجازه شرعی در صرف سهمین (1350)

«بسمه تعالی‏

خدمت جناب مستطاب ثقةالاسلام آقای حاج آخوندی- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، توفیق و سعادت جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است.

مبلغ دو هزار تومان سهمین مبارکین را مجازید در موارد مقرره صرف نمایید. ان‏شاءاللَّه مشمول ادعیه خالصه جنابعالی باشم. والسلام علیکم / روح‏اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 599)

ـ سخنرانی در جمع گروهی از مردم بندرلنگه؛ همکاری با دولت (1358)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

اوضاع ایران در عصر پهلوی‏

از آقایان که از راه دور آمدند برای تفقد از این جانب، ... تشکر می‏کنم. سلامت و سعادت همه را از خدای تبارک و تعالی خواستارم. شما محرومیت خودتان را اطلاع دارید، تمام مردم ایران در دوره این پدر و پسر محروم بودند. محروم از آزادی، محروم از استقلال. جوانهای ما در همه اطراف ایران در حبس و شکنجه به سر برده‏اند و محروم از آزادی و استقلال بوده‏اند. علمای ایران محروم از آزادی بوده‏اند و بسیاری از آنها در تبعید و حبس به سر برده‏اند. مردم تهران، این محلاتی که «زاغه‏نشین» گفته می‏شود یا «چادرنشین»، شاید از محلهای شما محرومتر باشند. اینها در خانه‏های گلی یا زیر چادر، هر یک با چندین عائله به سر می‏برند؛ مثل یک سوراخی که جانورها در آنجا باشند! ایران یک حبسی بود از برای همه اهالی محترمش، و بحمد اللَّه این حبس شکسته شد و آزادی به شما برگشت و استقلال پیدا کردید.

الآن وقتی است که همه با هم هم صدا و همرأی، همه با هم باشید و این نهضت را پیش ببرید. اگر در سرحدات که شما هستید شلوغیهایی هست و فرصت طلبها در آنجا می‏خواهند کارهای زشتی بکنند، شماها جلو بگیرید؛ البته از طرف دولت هم اقدام می‏شود. من از شما خواستارم که به دولت کمک کنید، به ژاندارمری کمک کنید و فقط این نباشد که منتظر باشید دولت همه کارها را بکند؛ دولت نمی‏تواند همه کارها را انجام بدهد. شماها باید پشتیبانی کنید، هم از ارتش، هم از ژاندارمری و هم از قوای انتظامی و کلانتریها؛ و همه با هم جلو مفسده‏جویان را بگیرید. این مفسده‏جویان می‏خواهند باز شما را به حال اول برگردانند و زیر ستمهای سابق قرار بدهند و ذخایر شما را ببرند. ما امیدواریم با برقراری حکومت عدل اسلامی و توانایی بر اینکه احکام اسلام را در ایران جاری بکنیم، برای همه قشرها سعادت- هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرت- پیش بیاید. من از خدای تبارک و تعالی سلامت و سعادت همه ایرانی‏ها و شما جوانانی که در اینجا مجتمع هستید می‏خواهم. و سلام و درود بر شما!» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 528 ـ 529)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی؛ ارتش و ملت (1358)

«من نیز رحلت بانوی عالم را به همه ملت ایران و شما آقایان، جوانان غیور، تسلیت عرض می‏کنم. ما باید سرمشق از این خاندان بگیریم: بانوان ما از بانوانشان و مردان ما از مردانشان، بلکه همه از همه آنها. آنها زندگی خودشان را وقف کردند از برای طرفداری مظلومین و احیای سنت الهی. ما باید تبعیت کنیم و زندگی خود را برای آنها قرار بدهیم. کسی که تاریخ اسلام را می‏داند، می‏داند که این خاندان هر یکی‏شان مثل یک انسان کامل، بلکه بالاتر، یک انسان الهی- روحانی، برای ملتها و مستضعفین قیام کردند در مقابل کسانی که می‏خواستند مستضعفین را از بین ببرند.

اسلام برای مستضعفین آمده است، اسلام برای ساختن انسان آمده است. کتاب آسمانی اسلام که آن قرآن مجید است، کتاب تربیت انسان است؛ انسان را به همه ابعادی که دارد، به بُعد روحانی و به بُعد جسمانی، بُعدهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی- همه بُعدها- بُعد نظامی؛[1] این اسلام آمده است که به ما راه تربیت را نشان بدهد. ما هم باید به تبع اسلام تربیت کنیم جوانان خودمان را، تربیت کنیم بانوان خودمان را. بانوان ما تربیت کنند اطفال خودشان را در دامن خودشان؛ وقتی که بزرگ شدند، تربیت کنند آنها را تا برسند به آن وقتی که برومند شوند و برای اسلام و برای انسانیت خدمتگزار باشند.

ارتش اسلام در صدر اسلام، با آنکه ارتشی ضعیف بود به حسب سازوبرگ، شاید هر چند نفر یک شمشیر داشتند، هر چند نفر یک اسب داشتند لکن چون قوّت ایمان داشتند، در ظرف کمتر از نیم قرن بر تمام قدرتهایی که در آن وقت بود غلبه کردند؛ تمام قدرتها را خاضع کردند. اگر چنانچه ارتش مُعْظَم ما، که از خود ماست و ما از او هستیم، قدرت ایمان خودش را تقویت کند، ان شاء اللَّه تعالی بر همه مشکلات و بر همه چیزهایی که برای ما در پیش است، ان شاء اللَّه همه مشکلات ما را حل خواهد کرد. ارتش ما پشتوانه ملت ماست؛ ارتش ما ضامن استقلال کشور ماست. ارتش ما از ماست و ما از ارتش. ملت و ارتش از هم جدایی ندارند؛ در زمان طاغوت بود که بین اقشار ملت جدایی انداختند: ارتش را از مردم جدا کردند و مردم را از ارتش، فرهنگیان را از روحانیین جدا کردند و روحانیین را از آنها، بازاریها را از احزاب سیاسی جدا کردند و آنها را از آنها؛ برای اینکه استفاده کنند و از اختلاف ما نتیجه ببرند.

امروز روز هوشیاری است، روز بیداری است. شما با وحدت کلمه بر ابرقدرتها و بر قدرت شیطانی شاه سابق، بر این قدرتها غلبه کردید و پیروز شدید. این وحدت کلمه را حفظ کنید. قدرت خودتان را به واسطه ایمان حفظ کنید. شما برادرهای ما هستید و شما باید ایران را از هر گزندی حفظ کنید؛ و ما باید و ایران باید پشتیبان شما باشند، ملت ایران باید پشتیبان شما باشد. و همه ما با هم به پیش ان شاء اللَّه!» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 530 ـ 531)

ـ بیانات خطاب به سفیر چکسلواکی در تهران؛ قراردادهای شاه (1358)

«شاه سابق به واسطه اینکه مأموریت داشت تا مملکت را به بیگانگان بفروشد و همواره منافع آنان را حفظ کند، بسیاری از قراردادها که در زمان او انعقاد یافته همه به زیان ملت ایران بوده است.[2] البته دولت جمهوری اسلامی قراردادهایی را که منافع ملت ایران در آن ملحوظ است ادامه خواهد داد و با تمام ممالک روابط دوستانه خواهد داشت، و هر گز اجازه دخالت در امور داخلی ایران را به هیچ کشور نخواهد داد.

نهضت ایران تنها مختص ایران نبوده بلکه نهضت مستضعفین علیه مستکبرین، و در جهت حمایت از تمام کسانی [است‏] که به انسانیت و حقوق بشر احترام قائل هستند و همچنان ادامه خواهد داشت‏.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 532)

ـ نامه به آقای ولی اللَّه فلاحی؛ تعیین خط مشی سازمان سیاسی ایدئولوژیک (1360)

«ریاست ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران. سازمان سیاسی ایدئولوژیک ارتش جمهوری اسلامی ایران در انتخاب خط مشی خود صرفاً تابع ولایت فقیه می‏باشد. و در امور پرسنلی و لجستیکی تابع ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران است. و السلام.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 281)

ـ حکم انتصاب آقای غلامرضا صفایی به ریاست اداره عقیدتی- سیاسی ارتش (1360)

«جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ غلامرضا صفایی- دامت افاضاته‏

جنابعالی را به ریاست اداره سیاسی- ایدئولوژیک ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب می‏نمایم. امیدوارم در زمینه مکتبی کردن ارتش در تمام زمینه‏ها و قسمتها در حوزه مسئولیت خویش اقدام نمایید. از خداوند متعال توفیق جنابعالی را خواستارم. و السلام.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 282)

ـ حکم انتصاب آقای کرباسچی به ریاست اداره سیاسی ایدئولوژیک ژاندارمری (1360)

«دانشمند محترم جناب آقای غلام حسین کرباسچی‏

بدین وسیله جنابعالی به سمت ریاست اداره سیاسی ایدئولوژیک ژاندارمری جمهوری اسلامی منصوب می‏شوید که ان شاء اللَّه تعالی بر طبق موازین مقرره و هماهنگ با اداره سیاسی ایدئولوژیک ارتش و شهربانی، نیازمندیها را برطرف نموده و وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهید. بدیهی است تمام اعضای ژاندارمری با شما همکاری و همگامی لازم را خواهند نمود. از خدای تعالی موفقیت آن جناب را مسألت دارم.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 283)

ـ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم؛ حضور در صحنه برای خنثی کردن توطئه‏ها (1360)

«شما که از مرزهای دور کشور آمده‏اید و در خدمت اسلام کوشش کرده‏اید و کوشش می‏کنید، خوش آمدید. امروز ایران همان طور که می‏دانید مورد هجوم خارجی و توطئه‏های داخلی است، لکن این توجه ملت بزرگ و حضور زن و مرد جامعه اسلامی ما امیدبخش است. این حضور شماها در صحنه امید این را می‏دهد که نه توطئه‏های داخلی موفق بشوند به آن طرحهای شیطانی خودشان و نه هجوم خارجی بتواند به این ملت آسیب برساند. سرتاسر ایران ملتی است که همان طور که در اول نهضت، حاضر در صحنه بودند و با حضور خودشان بیمه کردند این کشور را و اسلام را، الآن هم در سرتاسر کشور همه حضور دارند در صحنه. آنها که خیال کردند یا تبلیغ می‏کنند به اینکه مردم دیگر در آن مسائل اسلامی و در جمهوری اسلامی سست یا بی‏تفاوت [اند] و در بعضی تبلیغات هم هست که مخالف شده‏اند، مردم از جمهوری اسلامی رو برگردانده‏اند، اینها بیایند ببینند سرتاسر کشور اسلامی را، زن و مرد مسلمان این کشور را، و زن و مرد تمام فرق مختلفه‏ای که در این کشور هست- الّا بعض ریشه‏های پوسیده از رژیم سابق یا بعضی سرسپردگان به شرق و یا سرسپردگان به غرب که اینها قابل توجه نیستند- تمام مسلمانها و کسانی که از اقلیتهای مذهبی هستند و پایبند به جمهوری اسلامی هستند، تمام اینها در سرتاسر کشور، با همان شور و شوقی که در اول نهضت داشتند، امروز هم به همان نحو در ادامه نهضت شور و شوق دارند. شما که از سرحدّات، از ماکو، دورترین نقاط کشور، به اینجا آمده‏اید، کی شما را الزام به آمدن کرد و کی شما را به زور وادار کرد که بیایید و اظهار کنید که ما برای اسلام همان طور که از اول بودیم حالا هم هستیم؟ این جز آن حس اسلامی شما و ایمان واقعی شما چیز دیگری هست؟ اگر در رژیم سابق می‏خواستند شما را با زور هم بیاورند به اینجا، می‏توانستند این طور مجتمعاً بیاورند؟ کی الآن شما را وادار کرد به اینکه از این راههای بسیار دور بیایید و پیوند با اسلام را تجدید کنید و حضور خودتان را در صحنه، در جبهه‏ها و در پشت جبهه‏ها، اثبات کنید؟ این غیر از آن ایمانی است که در شما هست و غیر آن عِرق اسلامی و وطن دوستی، چیز دیگری هست؟

شماها باید در سرتاسر کشور، جوانها و پیرها و زنها و مردها و کودکان باید با اجتماعات خودتان و با حضور خودتان در صحنه دست قدرتهای بزرگ را همان طور که قطع کردید اجازه ندهید که ثانیاً، بتوانند در این کشور یک کاری انجام بدهند. الآن هم شما مورد هجوم هستید و ملت ما بیشتر مورد تبلیغات سوء و توطئه‏هایی که در سرتاسر کشور هست، مورد این تبلیغات هست، لکن این اجتماعات شما در مسائل اسلامی و در مسائل کشور دست رد به سینه تمام توطئه گرها و تمام اجانب، که باز چنگ و دندانشان را تیز کردند که کشور شما را مثل سابق به غارت ببرند، دست رد به سینه اینها خواهید زد و امید است ان شاء اللَّه، خداوند شماها را و همه ملت را موفق کند و اسلام را به آن طوری که دلخواه است و آن طوری که خواست خدای تبارک و تعالی هست به آن طور در این کشور پیاده کنید. و این محتاج است به اینکه تمام کشور ما و تمام ملت ما حاضر باشند در صحنه و خودشان ناظر باشند که اگر کسی تخطی از اسلام و تخطی از قوانین اسلام بکند، او را سرزنش کنند و او را از صحنه خارج کنند.

من از خداوند تبارک و تعالی توفیق همه شماها را و همه ملت را و همه مستضعفین جهان را خواستارم. و از شما که از این راههای دور آمدید و در این محل حقیر و تنگ مجتمع شدید، تشکر می‏کنم و دعا می‏کنم که همه شما به سعادت دنیا و آخرت برسید.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 284 ـ 285)

ـ بیانات در جمع مسئولان برگزاری حج؛ وظایف سیاسی حج (1367)

«امسال ان شاءاللَّه، یکصد و پنجاه هزار نفر از ایران به حج می‏روند و حجاج به وظیفه خود که برائت از مشرکین و امریکا و اسرائیل است عمل می‏کنند. ممکن نیست حجاج ما به حج بروند و دست به تظاهرات علیه استکبار جهانی نزنند. اصولًا برائت از مشرکین از وظایف سیاسی حج است و بدون آن، حج ما حج نیست. آل سعود بدانند اگر غیر از این عمل کنند، در مقابل تمام مسلمین دنیا ایستاده‏اند و اگر صحیح و درست عمل کنند به نفع خودشان است.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 22)



[1] - اصل: ارتشی.

[2] - مانند قرارداد کنسرسیوم در سال 1332 ه. ش. و تجدید قضاوت کنسولی( کاپیتولاسیون) در سال 1343 ه. ش.

انتهای پیام /*