امروز با امام: هجدهم فروردین

ـ پیام به ملت ایران؛ اظهار تأسف از تسلط اسرائیل و عمال آنها بر شئون مملکت (1343)

ـ تلگراف تشکر از آقای محمدتقی فلسفی؛ همراهی با قیام 15 خرداد (1343)

ـ نامه به آقای سید احمد خمینی درباره پرداخت وجوه (1354)

ـ حکم رسیدگی به امور شهرهای ایلام و... به آقای محمد یزدی (1358)

ـ سخنرانی در جمع کارکنان ذوب آهن؛ انتخاب افراد متعهد برای مجلس (1358)

ـ نامه به آقای حاج سید جلال ‏الدین طاهری جهت تشکر (1358)

ـ پیام تشکر به آقای ضیاءالرحمن؛ تبریک اولین سالگرد تأسیس جمهوری اسلامی (1359)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی؛ ارتباط روحانیون با قوای مسلح (1360)

ـ نامه به آقای فردوسی‏ پور پیرامون موافقت با صرف وجوهات برای ساختن مدرسه علمیه در شهرستان فردوس (1361)

ـ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1364)

ـ حکم به آقای محمدعلی رحمانی؛ تحویل و صرف کمکهای مردمی به جبهه ‏ها (1368)

کد : 4303 | تاریخ : 18 فروردين 1400

امروز با امام: هجدهم فروردین

 

ـ پیام به ملت ایران؛ اظهار تأسف از تسلط اسرائیل و عمال آنها بر شئون مملکت (1343)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ‏[1]

من خوف داشتم که اگر در موضوع بیدادگری نسبت به حجت الاسلام آقای طالقانی و جناب آقای مهندس بازرگان و سایر دوستان کلمه‏ای بنویسم، موجب تشدید امر آنها شود و ده سال زندان به پانزده سال تبدیل گردد. اینک که حکم جائرانه دادگاه تجدید نظر صادر شد، ناچارم از اظهار تأسف از اوضاع ایران عموماً، و از اوضاع دادگاه خصوصاً. به قدری خلاف قوانین و مقررات در دادگاهها جریان دارد که موجب تأسف و تعجب است: محاکمات سرّی، حبسهای قبل از ثبوت جرم، بی‏اعتنایی به دفاع مظلومین. این جانب و اشخاص با وجدان و با دیانت متأسفیم از مظلومیت این اشخاص که به جرم دفاع از اسلام و قانون اساسی محکوم به حبسهای طویل المدت شده، و باید با حال پیری و نقاهت در زندان، برای اطفای شهوات دیگران، به سر برند. رأی دهندگان باید منتظر سرنوشت سختی باشند

تأسف بالاتر تسلط اسرائیل و عمال اسرائیل است بر بسیاری از شئون حساس مملکت و قبضه نمودن اقتصادیات آن، به کمک دولت و عمال دستگاه جبار. اسرائیل با دوَل اسلامی در حال جنگ است، و دولت ایران با کمال دوستی با او رفتار می‏کند و همه نحو وسایل تبلیغ و ورود کالاهای آن را فراهم می‏سازد

من کراراً اعلام خطر کرده‏ام: خطر برای دیانت مقدسه، خطر برای استقلال مملکت، خطر برای اقتصاد کشور. من از کلمه «الکُفرُ مِلَّةٌ وَاحِدَةٌ[2]» که از سازمانها به دست و دهانها افتاده متأسفم. این کلام بر خلاف نص کلام اللَّه، و برای پشتیبانی از اسرائیل و عمال اسرائیل است، مقدمه شناسایی اسرائیل است، برای پشتیبانی از عمال اسرائیل و فرقه ضاله منحرفه‏[3] است. من متأسفم از اینکه در مملکت اسلامی بر خلاف قانون اساسی اوراق ضاله مخالف با نص قرآن و ضروریات دین مقدس نشر می‏شود، و دولتها از آن پشتیبانی می‏کنند. کتاب انتقاد که بر رد قرآن مجید نوشته شده، و طرح قانون خانواده که بر خلاف احکام ضروریه اسلام و خلاف نص کلام اللَّه مجید [است‏] طرح و منتشر می‏گردد، و کسی نیست از دولتها استیضاح کند. من متأسفم از رفتار سازمانها با مجالس تبلیغ احکام و عزاداری بر سید مظلومان- علیه الصلاة و السلام. هر کسی به طور کلی از ظلم و ظالم بحث کرد، اکنون در زندان به سر می‏برد یا مدتها به سر برده است. تمام مجالس در تحت فشار، و صاحبان آنها در فشارهایی جانفرسا بوده و هستند. اشخاص متدین را، به جرم آنکه در عاشورا دسته راه انداخته‏اند و شعار ضد اسرائیل با خود داشته‏اند، به حبس و زجر و شکنجه کشیدند و اکنون هم در حبس به سر می‏برند، با آنکه با کمال آرامش حرکت می‏کردند.

من به جمیع دوَل اسلام و مسلمین جهان، در هر جا هستند، اعلام می‏کنم که ملت عزیز شیعه از اسرائیل و عمال اسرائیل متنفرند، و از دولتهایی که با اسرائیل سازش می‏کنند متنفر و منزجرند. این ملت ایران نیست که با اسرائیل منفور در حال سازش است؛ ملت ایران از این گناه بزرگ بری است. این دولتها هستند که به هیچ وجه مورد تأیید ملت نیستند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و حفظ احکام اسلام را خواستار است. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 261 ـ 262)

ـ تلگراف تشکر از آقای محمدتقی فلسفی؛ همراهی با قیام 15 خرداد (1343)

«جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای فلسفی خطیب شهیر- دامت افاضاته‏

از مساعی جمیله جنابعالی در اعلای کلمه حق متشکر [م‏]. مستدعی است تشکرات این جانب را به حضرات خطبای محترم- ایّدهم اللَّه تعالی- ابلاغ فرمایند.[4] توفیق آقایان را در احقاق حق و ابطال باطل از خداوند متعال خواستارم. خمینی» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 263)

ـ نامه به آقای سید احمد خمینی درباره پرداخت وجوه (1354)

«عزیزم‏

ان شاءاللَّه تعالی سلامت و سعادت و خوش به سر برید. ماها بحمد اللَّه تعالی سلامت هستیم و تازه نداریم. به آقای سمیعی‏[5] مبلغ را دادم. به آقا عرض کنید به آقای خاتمی‏[6] و آقای یزدی مبلغ را دادم. از سلامت خودتان همیشه مطلعم کنید. به خواهرها و خانم خودتان سلام برسانید حسن‏[7] را می‏بوسم. و السلام علیک. پدرت» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 79)

ـ حکم رسیدگی به امور شهرهای ایلام و... به آقای محمد یزدی (1358)

«جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمد یزدی- دامت افاضاته‏

لازم است جنابعالی برای تنظیم امور و ارشاد و نصیحت اهالی و قضاوت شرعیه مسافرتی به شهرهای سقز، قهرمان شهر، اسلام‏آباد، ایلام و دیگر شهرهایی که مسافرت بدانها را در استانهای غرب لازم تشخیص دادید بروید، و ضمن انجام وظایف محوّله، مردم را به اتحاد و یگانگی دعوت نموده از اختلاف و تفرقه بر حذر دارید؛ و نسبت به وظیفه خطیری که در این موقع حساس دارند، آشنا سازید. از خدای تعالی عظمت اسلام و مسلمین و موفقیت همگان را خواستارم. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 507)

ـ سخنرانی در جمع کارکنان ذوب آهن؛ انتخاب افراد متعهد برای مجلس (1358)

«من از اینکه شما جوانان محترم، بانوان محترمه به دیدن من و تفقد از من تشریف آوردید تشکر می‏کنم، و از خداوند تعالی سعادت همه شما را خواهانم. ما امیدواریم که با همت والای شما جوانان، بانوان و جوانان دیگر، این راه را به آخر برسانیم. شما دیدید که با وحدت کلمه و با اتکال به خدای تبارک و تعالی تا اینجا آمده‏اید و این نهضت را به این مرتبه رساندید؛ و این مرحله را باید به آخر برسانید. ان شاء اللَّه خداوند به شماها توفیق بدهد که وحدت کلمه خودتان را و اتکال به خدای بزرگ را حفظ کنید. با اتکال به خدای بزرگ است که می‏توانیم این راه پر مصیبت را و این راه آشفته را طی کنیم؛ با اتکال به خداوند عظیم است که می‏توانیم آشفتگیهای این مملکت را و خرابیهای این مملکت را بازسازی کنیم.

شما در این رفراندم شرکت کردید، و رفراندم را به ثمر رساندید و جمهوری اسلامی مستقر شد، و آن دولت خائن برای همیشه و سلطنت جائر برای همیشه دفن شد؛ لکن باز نیمه راه هستیم. باید باز با همت شماها و با وحدت کلمه و با اتکال به خدای بزرگ راه را به آخر برسانیم. ما پس از این مرحله، مرحله انتخابات برای مجلس مؤسسان داریم؛ آنجا هم باید همت کنید و اشخاص متعهد، اشخاصی که برای ایران کار بکنند نه برای اجانب، اشخاصی که ایمان به خدا داشته باشند، نه چپگرا باشند و نه راستگرا بلکه صراط مستقیم را داشته باشند، آنها را باید به مجلس مؤسسان بفرستیم. و بعد از آن مجلس شوراست، که باید باز به همت همه اقشار ایران و به همت والای مرد و زن ایران، اشخاصی که متعهد هستند، اشخاصی که سالم هستند، اشخاصی که بصیرت دارند و هیچ انحراف ندارند و بر صراط مستقیم انسانیتند، به مجالس و مجلس شورا بفرستیم؛ تا اینکه ان شاء اللَّه اسلام به آن معنایی که هست، اسلام به آن حقیقتی که هست، در ایران پیاده بشود. اسلامِ مثل صدر اسلام، نه اسلامی که در زمان این پدر و پسر کوبیده شده بود و هیچ یک از مظاهرش را ما نمی‏توانستیم ارائه بدهیم. باید اسلام را ما ارائه بدهیم به آن طوری که هست، قرآن را ارائه بدهیم به آن طوری که هست. اگر قرآن و اسلام- آن طور که هست- عرضه بشود به دنیا، همه مشتری او هستند. انحرافات برای این است که اسلام را نشناخته‏اند؛ اگر اسلام را بشناسند و احکام اسلام را ادراک کنند، همه مشتری او هستند.

من به شما جوانان محترم باز هم تذکر می‏دهم که این وحدت کلمه خودتان را از دست ندهید. اشخاصی که در کارخانه‏ها می‏آیند و سمپاشی می‏کنند، اینها عمال اجانب هستند و بیشتر احتمال می‏رود که عمال امریکا باشند. به اینها اعتنا نکنید، به اینها محل نگذارید؛ اینها فساد می‏خواهند بکنند، اینها می‏خواهند ایران را به حال اول برگردانند، اینها منافعشان به این است که دزدی در راه باشد، منافعشان به این است که چپاولگری باشد. اگر عدل اسلامی باشد دست چپاولگرها کوتاه است؛ و اینها نمی‏خواهند دست چپاولگرها کوتاه باشد. اینها که در کارخانه‏ها می‏آیند و تبلیغات می‏کنند، اینها «به صورت» یک نحو تبلیغاتی که مردم بپسندند می‏کنند لکن در واقع می‏خواهند همان مسائل سابق را پیش بیاورند. باید با دقت ملاحظه کنید، با هوشیاری با آنها مواجه بشوید؛ نگذارید آنها رخنه کنند در بین جوانان ما. خداوند ان شاء اللَّه شماها را حفظ کند از شرّ شیاطین، و مملکت ما را حفظ کند از شرّ اشرار و از اجانب؛ و مملکت ما مستقل و آزاد برای خودمان باشد، خودمان در آن کار بکنیم و خودمان استفاده از آن بکنیم. سلام بر شما دوستان عزیز.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 508 ـ 509)

ـ نامه به آقای حاج سید جلال‏ الدین طاهری جهت تشکر (1358)

«خدمت جناب حجت‏الاسلام آقای حاج سید جلال‏الدین طاهری- دامت افاضاته‏

تلگراف تبریکی از طرف جامعه بازاریان شهر اصفهان در مورد پیروزی جمهوری اسلامی واصل و موجب تشکر گردید. جنابعالی بدین وسیله مراتب تشکر و سلام اینجانب را به عموم آقایان محترم ابلاغ نمایید. از خدای تعالی عظمت اسلام و مسلمین و ادامه توفیقات همگان را خواستارم. والسلام علیکم و رحمةاللَّه. روح‏اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 646)

ـ پیام تشکر به آقای ضیاءالرحمن؛ تبریک اولین سالگرد تأسیس جمهوری اسلامی (1359)

«حضرت آقای ژنرال ضیاء الرحمن، رئیس جمهور کشور بنگلادش- داکا

تلگراف تبریک آن حضرت به مناسبت نخستین سالگرد جمهوری اسلامی ایران واصل و موجب تشکر گردید. از خدای تعالی موفقیت ملت همکیش بنگلادش را در راه رسیدن به رفاه و سعادت و استقلال کامل خواستارم و امید است همه ملل مسلمان جهان با اتحاد و همبستگی و رفع اختلاف و تفرق، عظمت از دست رفته خود را بازیافته از تحت سلطه دشمنان اسلام و بخصوص امریکای جنایتکار نجات یابند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 232)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی؛ ارتباط روحانیون با قوای مسلح (1360)

«... باید شما توجه به این معنا بکنید که اگر چنانچه روحانیون همراه شما باشند- البته آنها در حدود آن چیزی که مأموریت دارند باید عمل کنند و به قوّت خودش هم باید باقی باشد- آنها پشتیبان شما هستند. وقتی که نماینده روحانیین در پادگانها باشند، این برای شما نفع دارد و اگر کسی این معنا را بگوید که اینها برای شما- مثلًا- ضرر دارد، این صحیح نیست. ملت به واسطه همین معنا پشتیبان شما باقی می‏ماند و من امیدوارم که این ارتباطی که الآن حاصل است بین همه قشرها، این ارتباط محفوظ بماند و کشور ما با همین ارتباط می‏تواند پیش برود. اگر چنانچه- مثلًا- یک گله‏ای هم هست از بعضی از روحانیین جوان، این را باید [با] مراجعه به- مثلًا- من یا اشخاصی که در آنجاها هستند [تا] حل بشود و حدود معلوم باشد. نه آقایان جلوگیری کنند از آن حدودی که آنها باید عمل بکنند و نه آنها تعدی کنند از آن حدودی که دارند، به طوری که هر کس مشخص باشد که چه باید بکند. روحانی که در آنجا باید تبلیغات بکند مشخص باشد و نباید کسی جلوگیری از تبلیغات او بکند، اگر یک وقت دیدید که یک کسی گفت باید جلوگیری کرد، بدانید دشمن شماست، دوست شما نیست و آنها هم نباید از آن حدودی که دارند تجاوز کنند؛ برای اینکه تجاوز از حدود اسلام، جایز نیست، هر کسی حد خودش را باید عمل بکند. و این یک سفارشی است که من به شما آقایان که هستید و همه قوای مسلح این معنا را می‏گویم که این در آن پادگانهایی که مال لشکر هست، در قوای زمینی، در آنجا از قراری که شنیدم، یک مقدار بدرفتاری شده است با روحانیون، در صورتی که روحانیون آنجا که باشند پشتیبانی شما را بیمه می‏کنند، ملت پشتیبان شما خواهد بود و اگر اینها نباشند، برای شما یک چیزهایی درست می‏کنند اشخاص که شما را از چشم ملت بیندازند. آنها هم باید در حدود خودشان، هم روحانیینی که هستند به آن مأموریتی که دارند باید عمل بکنند و تجاوز هیچ نکنند و هم آنها که مشغول فعالیت خودشان هستند، جلوگیری نباید بشود، مخصوصاً به آقای ظهیرنژاد زیادتر این مطلب گفته بشود.

برای اینکه در حوزه قدرت ایشان یک مقداری با روحانیون رفتار خوش نشده است و این به ضرر خود آقایان خواهد بود. چنانچه روحانیون هم در یک جایی- مثلًا- از آن حدودی که دارند تخلف کردند، باید اطلاع بدهند تا جلوگیری بشود. در هر صورت، من میل دارم که یک انسجامی ما بین شما و روحانیت و ما بین شما و ملت، بین خودتان، همه قوای مسلح، باشد. و این انسجام است که می‏تواند این کشور را نجات بدهد. وقتی شما که دارید فداکاری می‏کنید ویک همچو معجزه‏ای را- تقریباً- ایجاد کردید، وقتی ببینید تمام ملت پشت سر شما ایستاده‏اند و از شما قدردانی می‏کنند، روحیه شما زیادتر خیلی خواهد شد؛ بخلاف اینکه شما یک کاری بکنید و ملت، کاری به این کار نداشته باشد. در رژیم سابق اگر یک کاری کردند، ملت اگر بر خلافش یک چیزی نمی‏گفت، موافقش هم نبود. او کار خودش را می‏کرد و کاری به این حرفها نداشت. اما امروز شما می‏بینید که ملت در همه جا، در همه امور، کار دارد. این از خصوصیات اسلام است و از خصوصیات کشور اسلامی است و جمهوری اسلامی، که مردم خودشان در صحنه باشند و خودشان ناظر امور باشند. شما می‏بینید در این جنگی که شما دارید می‏کنید و در همه جا الآن مشغول‏اند و توافق دارند در این معنا که باید این پیشرفت بکند، با کمال جدّیت حتی آن بچه‏های کوچولو قلکهایشان را می‏آورند و می‏شکنند و می‏دهند. این سابقه ندارد در جایی، این برای این است که از اسلام یک نسیمی آمده است. و من امیدوارم که اسلام به آن معنایی که هست در ایران پیاده بشود. اگر پیاده بشود، شما پیروزیتان صد در صد در همه جا هست و من باز هم تقدیر می‏کنم از این طرحی که دادید، از این اجرایی که کردید، از این امر بزرگی که شما انجام دادید تقدیر می‏کنم، چنانچه از همه قوای مسلحه تقدیر می‏کنم که مشغول‏اند به فداکاری و مشغول‏اند به کارهایی که محول به آنهاست. ان شاء اللَّه، همه موفق و مؤید و منصور باشید و پیروز باشید ان شاء اللَّه.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 265 ـ 267)

ـ نامه به آقای فردوسی‏ پور پیرامون موافقت با صرف وجوهات برای ساختن مدرسه علمیه در شهرستان فردوس (1361)

[بسمه تعالی‏

حضرت آیت‏اللَّه العظمی رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی- دام ظله‏

بعد تقبیل اناملکم الکریمه، محترماً به عرض می‏رساند شهرستان فردوس قبل از زلزله سال 1347 دارای یک مسجد جامع آبرومند و سه مدرسه علمیه بوده که در حادثه زلزله از بین رفته است و از آن زمان فاقد مسجد جامع و مدرسه علمیه است با اینکه دارای حوزه‏ای سی نفره می‏باشد و نیاز مبرم به مدرسه است هم اکنون زمینی به مساحت ده هزار متر برای ساختن مسجد و مدرسه تهیه شده است اگر اجازه بفرمایید ساختمان آن از وجوهات تکمیل شود.

با تقدیم احترامات فائقه: اسماعیل فردوسی‏ پور- 18/ 1/ 61]

بسمه تعالی‏

در صورت احتیاج و عدم امکان از راه دیگر، مجازند. روح‏اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 670)

ـ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1364)

[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- مد ظله العالی- رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران‏

احتراماً، پیوست آمار 531 نفر از محکومین جرایم عمومی (غیر گروهکها) دادگاههای انقلاب اسلامی دَه شهر در اجرای مفاد بخشنامه شماره 15595/ 1- 29/ 3/ 62 شورای عالی قضایی و 35 نفر از محکومین جرایم عمومی دادگاههای انقلاب و عمومی که از طریق اداره عفو و بخشودگی واصل و استحقاق عفو و تخفیف مجازات دارند تقدیم می‏گردد.

عبد الکریم موسوی اردبیلی- رئیس دیوان عالی کشور].

بسمه تعالی‏

موافقت می‏شود.

18/ 1/ 64

روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏19، ص: 218)

ـ حکم به آقای محمدعلی رحمانی؛ تحویل و صرف کمکهای مردمی به جبهه‏ ها (1368)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب حجت الاسلام آقای رحمانی، مسئول محترم بسیج مستضعفین- دامت افاضاته‏

با تشکر از زحمات جنابعالی و تمامی خواهران و برادران بسیج و دست‏اندرکاران کمکهای مردمی به جبهه‏های نبرد حق علیه باطل که در روزهای حماسه و جهاد، با تلاش خود خدمات ارزشمندی را به اسلام و انقلاب و ایران نمودند، جنابعالی که از مبارزین با سابقه و از دوستان خوب این جانب می‏باشید، تلاش نمایید تا در طول شش ماه، آنچه را در اختیار ستاد کمکهای مردمی است در موارد مصرفش صرف نمایید و کار را به انجام رسانید توفیق جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم. و السلام علیکم.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 344)



[1] - آیه 227 سوره شعراء:« و آنان که ستم کردند بزودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی بازگشت می‏کنند».

[2] - حدیث منسوب به پیامبر( ص) و شعاری که از سوی وابستگان به رژیم داده می‏شد تا اسرائیل( و بهاییت) نیز چون کشورهای مسیحی تلقی گردیده و به رسمیت شناخته شود. امام خمینی این سخن را مخالف نص صریح قرآن و اسلام دانستند.

[3] - فرقه بهاییت.

[4] - آقای فلسفی به خاطر سخنرانی و حمایت از قیام 15 خرداد، ابتدا زندانی و پس از آزادی ممنوع المنبر شد. امام خمینی در نخستین شب پس از آزادی از حصر و بازگشت به قم در سال 1343 با ارسال تلگراف فوق از خدمات ایشان و دیگر خطیبان تشکر می‏کنند.

[5] - نام مستعار، آقای محمد منتظری.

[6] - آقای سید روح اللَّه خاتمی.

[7] - آقای سید حسن خمینی، فرزند آقای سید احمد خمینی.

انتهای پیام /*