امروز با امام: شانزدهم فروردین

ـ پیام به ملت ایران؛ سپاسگزاری از مردم به جهت اعتصاب و تعطیل عمومی (1342)

ـ سخنرانی در جمع مسئولان اجرای رفراندم در قم؛ استقبال ملت از رفراندم (1358)

ـ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم و اهمیت انتخابات مجلس (1358)

ـ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1363)

ـ نامه به نخست وزیر؛ تشکیل هیأت رسیدگی به پرونده ‏های قضایی بنیاد مستضعفان (1363)

کد : 4299 | تاریخ : 16 فروردين 1400

امروز با امام: شانزدهم فروردین

 

ـ پیام به ملت ایران؛ سپاسگزاری از مردم به جهت اعتصاب و تعطیل عمومی (1342)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

لازم است از ابراز احساسات ملت محترم ایران، خصوصاً اهالی معظم تهران أیدَهم اللَّهُ تعالی- که مستلزم زحمات و خسارات فراوان بود، تشکر کنم.

تعطیل عمومی بازارها و خیابانها، با این محیط ارعاب و خفقان و اختناق و با وضع اقتصاد عصر حاضر، ابراز انزجار و تنفر عمومی از دستگاه جباره بود. کراراً تذکر داده شد که روحانیون نظری جز اصلاح حال ملت و بقای استقلال مملکت ندارند. و حفظ قوانین اسلام و قانون اساسی، به آن جهت که ضامن حفظ مذهب جعفری و قوانین اسلام است، سرلوحه مرام آنهاست. و هر کس قصد تجاوز به حریم اسلام و قوانین مقدسه آن داشته باشد، در هر لباس و مقام که باشد، روحانیت به پشتیبانی از شما برادران ایمانی و ملت بزرگ اسلام در نصیحت یا مقابله با او کوشش خواهد کرد

شما ملت بزرگ ایران با تعطیل کارهای خود و تحمل ضرر و زحمت، به پشتیبانی از روحانیت و اسلام، ثابت کردید که به احکام خدای تعالی و به مقام مقدس روحانیت وفادار هستید؛ و از کسانی که بر خلاف قوانین اسلام می‏خواهند قدمهایی بردارند، تا سرحد امکان اظهار تنفر می‏کنید؛ «شَکرَ اللَّهُ سَعیَکم، و عَلَی اللَّهِ أَجرُکم»[1]. خداوند تعالی به شما توفیق و جزای خیر عنایت فرماید

ما اکنون در محاصره همه جانبه به سر می‏بریم. بسیاری از تلگرافات ما به مقصد نمی‏رسد. تلگرافاتی که به ما شده است غالباً نمی‏رسد. مطبوعات کشور آزادانه یا به اجبار به هَتْک و اهانت ما قلمفرسایی می‏کنند. گویندگان با اشاعه اکاذیب به هتک و تضعیف روحانیت، یگانه پشتوانه مملکت، کوشا هستند و از هیچ تهمت و افترایی خودداری نمی‏کنند. این پشتوانه باید شکسته شود تا اجانبْ آزادانه به مقاصد شوم خود برسند. روحانیت باید زجر ببیند، هتک شود؛ این لباس در خور سوختن است! در بیست و چند سال قبل به دست عمال انگلیس، دشمن سابقه دار اسلام و شرق، چه اهانتها و زجرها و شکنجه‏ها که دیدند[2]. جوانها از سالخورده‏ها بپرسند. امروز به دست عمال دیگران باید اهانت شوند و شکنجه ببینند. خداوند قهار کافی است‏

بار دیگر از ملت بزرگ ایران تشکر نموده از خداوند تعالی عظمت اسلام و قرآن، و استقلال ممالک اسلامی، و شوکت و بزرگی پیروان قرآن کریم را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 180 ـ 181)

ـ سخنرانی در جمع مسئولان اجرای رفراندم در قم؛ استقبال ملت از رفراندم (1358)

«من باید از شما آقایان- شما جوانان برومند- تشکر کنم. شما در این ماجرایی که در قم این همه خسارات وارد شده بود- و در ایران هم- پایداری کردید و الحمد للَّه دشمن را عقب زدید. با جدیت شما جوانها رفراندم بحمد اللَّه به طور آبرومند، به طور بی‏سابقه انجام شد. این رفراندم در دنیا نظیر نداشت. [در] یک مملکت 35 میلیونی، بیست میلیون پای صندوق حاضر بشود، در هیچ مملکتی سابقه ندارد. در رفراندمهایی که در این مدتها در ایران شده است، می‏گفتند شش میلیون شرکت کرده‏اند؛ و ما همان وقت فرستادیم و تفتیش کردند که اینها چه می‏گویند، گفتند [تنها] دو هزار نفر! رفراندمهای دیگری هم بود که آنها هم چیزی نبود.

این رفراندم یک رفراندم اسلامی بود، نه یک رفراندم سیاسی. مردم برای اسلام خون می‏دهند نه برای سیاست. برای سیاست اسلامی. ملت ما به واسطه اتکا به اسلام، این نهضت را پیش برد. ملت ما عاشق شهادت بود؛ با عشق به شهادت این نهضت پیش رفت. اگر این عشق و علاقه نبود، هر گز ما در مقابل آن همه قدرت پیروز نمی‏شدیم. پیروزی ما دنبال این بود که همه اسلامی بودید، همه توجه به دیانت داشتید. در رفراندم همه عشق داشتید به اینکه در این صندوقها رأی بیندازید. آنهایی که موفق به رأی انداختن نشدند، بچه‏هایی که کمتر از شانزده سال داشتند و این توفیق برایشان حاصل نشد، نگران بودند؛ آنها هم می‏خواستند رأی بدهند. این رأی شما رأی صد در صد بود، باید گفت رأی صد در صد بود. در بیست میلیون، صد و چهل هزار، صد و چهل و چند هزار مخالف یا ممتنع، این توفیق صد در صد است. و من از شما که زحمت کشیدید و این صندوقها را حفظ کردید و برای اسلام و برای کشور خودتان زحمت کشیدید، تشکر می‏کنم. خداوند شما را توفیق عنایت کند؛ خداوند به شما سعادت بدهد.

البته مرحله‏های دیگری هم داریم که امید ما به شما جوانان است؛ مرحله رأی‏گیری برای وکلای مجلس مؤسسان، رأی‏گیری برای وکلای مجلس شورا. این دو مرحله را هم ما [در] پیش داریم که بعد برویم سراغ مرحله‏های دیگر. و من در همین دو مرحله هم همه امیدم به شما جوانهاست- جوانهای ایران، جوانهای همه کشور. و من امیدوارم که با همت والای شما جوانها ما در آن دو مرحله [هم‏] پیروز بشویم و وکلایی که وارد مجلس مؤسسان می‏کنیم وکلای اسلامی باشند، وکلای امین باشند، فضلای ملت باشند. و همین طور در مجلس شورا. بعد از این مرحله،[3] مجلس مؤسسان است؛ برای اینکه قانون اساسی را رأی به آن بدهند. و [در] آنجا هم شما آقایان باید- البته مجلس خودتان هست، کشور خودتان هست، اسلام خودتان است- در آنجا هم باید زحمت بکشید و موجبات تشکر ما را فراهم کنید.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 478 ـ 479)

ـ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم و اهمیت انتخابات مجلس (1358)

«من هم به دوستان خودم، به آقایان تبریک عرض می‏کنم که بحمد اللَّه با رفراندمی که در ایران واقع شد که نظیر آن در تاریخ تا کنون نبوده است، هم از حیث کمیت که در یک جمعیت 35 میلیونی، بیست میلیون موافق باشد و هم در کیفیت، مردم با عشق و علاقه دنبال رأی دادن باشند، این در دنیا بی‏نظیر بوده است و بعدها هم کم نظیر. من به شما این سعادت را، این عید بزرگ را ... تبریک عرض می‏کنم. لکن نکته‏ای را که باید عرض کنم این است که ما کارمان دنباله دارد. ما بعد از این مجلس مؤسسان داریم؛ باید مجلس مؤسسان تأسیس بشود و در آنجا وکلای ملت بروند و قانونی اساسی جدید را تصویب کنند. این یک امری است که همان طور که رأی به جمهوریت اسلام ... اهمیت داشت، این هم اهمیت دارد. باید شما آقایان و همه ملت این نهضت را به همین طور که تا کنون آمده است حفظ کنید و این شور و شعف را نگه دارید تا از این مرحله‏ها بگذرید. همه ما در واقع وکلایی که می‏خواهیم بعدها انتخاب کنیم: انتخاب افاضل، انتخاب امنای ملت، انتخاب کسانی که نه چپگرا هستند و نه راستگرا، انتخاب اشخاصی که به اسلام ارج می‏گذارند، انتخاب اشخاصی که کشور خودشان را می‏خواهند، انتخاب اشخاصی که ... نسبت به مصالح اسلام و مسلمین فروگذاری نمی‏کنند، باید ما یک همچو اشخاصی را انتخاب کنیم و به مجلس مؤسسان بفرستیم که قانون اساسی اسلامی ما را آنها تصویب کنند. و بعد از آن هم، یک مرحله دیگری است که در این دولت موقت باید عمل بشود و آن این است که مجلس شورای ملی باید ان شاء اللَّه درست بشود؛ نه مثل مجلسهای این پنجاه و چند سال که به ملت هیچ ارتباط نداشت، ملت هیچ اطلاع نداشت، وکلای خودش را نمی‏شناخت؛ و اینها وکیل یک نفر بودند و آن یا رئیس جمهور امریکا، و یا سلطان وقت، و یا سلطان وقت به تَبَع سفارتخانه‏ها- چنانچه شاهِ سابق گفت این معنا را که لیست را از سفارتخانه‏ها می‏آوردند و ما وکیل تعیین می‏کردیم همان طوری که آنها می‏خواستند![4]- ان شاء اللَّه دیگر آن مسائل نیست در کار. ان شاء اللَّه آن مسائل دیگر عود نمی‏کند. لکن با همت همه، با همت ملت و با همبستگی ملت. شما دیدید که [با] این همبستگی که داشتید و این وحدت کلمه که داشتید و همه‏تان با هم جمهوری اسلامی را می‏خواستید، بر قدرتهای شیطانی غلبه کردید؛ و از این به بعد هم اگر حفظ کنید این قدرت را، اگر حفظ کنید این وحدت کلمه را، خداوند با شماست. اگر حفظ کنید این وحدت کلمه و اتکال به خدا را، هم در مجلس مؤسسان پیروز خواهید شد و هم در مجلس شورا پیروز خواهید شد. نگذارید کسانی که بدخواه این ملتند در باب مجلس مؤسسان یا در باب مجلس شورا دخالت کنند...» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 480 ـ 482)

ـ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1363)

[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- مد ظله العالی- رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران‏

احتراماً، به پیوست آمار دویست و بیست و دو نفر از محکومین دادگاههای انقلاب اسلامی سه شهر در اجرای بخشنامه 15595/ 1- 29/ 3/ 62 شورای عالی قضایی و شصت و یک نفر از محکومین دادگاههای انقلاب دو شهر که از طریق اداره عفو و بخشودگی و اصل و استحقاق عفو و تخفیف مجازات دارند تقدیم می‏گردد.

عبد الکریم موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور].

بسمه تعالی‏

موافقت می‏شود.[5]- 16/ 1/ 63

روح اللَّه الموسوی الخمینی‏» (صحیفه امام، ج‏18، ص: 399)

ـ نامه به نخست وزیر؛ تشکیل هیأت رسیدگی به پرونده‏ های قضایی بنیاد مستضعفان (1363)

[بسمه تعالی‏

محضر مبارک آیت اللَّه العظمی امام خمینی- دام ظله العالی‏

بعد التحیّة، تقاضا می‏شود برای رفع ابهام و عدم تخطی از حکم ولی امر و مقام رهبری راجع به نظریات پیوست که حاکم شرع و دادستان مستقر در بنیاد مستضعفان داده‏اند اظهار نظر فرمایید.

25/ 12/ 62- دادستان کل کشور یوسف صانعی‏].

بسمه تعالی‏

جناب آقای نخست وزیر مسئول بنیاد مستضعفان موظف‏اند هیأتی را که مطلع و مورد اطمینان است برای رسیدگی به درخواست سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی مستقر در بنیاد مستضعفان تعیین نمایند تا تشخیص موضوعات مذکور را بدهند.» (صحیفه امام، ج‏18، ص: 400)



[1] - سعی شما مشکور و اجرتان بر خداوند باد.

[2] - اشاره به فجایعی که در دوران رضا خان بر روحانیت و حوزه‏ها رفت.

[3] - رفراندم 12 فروردین.

[4] - این مطلب در طبع نخست کتاب« مأموریت برای وطنم» منسوب به محمد رضا شاه درج شده بود که در چاپهای بعدی- بنا به نقل مکرّر امام خمینی- حذف شد.

[5] - به استناد وظایف و اختیارات رهبری، مندرج در اصل 110 قانون اساسی

انتهای پیام /*