امروز با امام: یازدهم فروردین

ـ حکم به تیمسار سرتیپ تقی ریاحی در خصوص انتصاب وزیر دفاع (1358)

ـ نامه تشکر به آقای مرعشی نجفی؛ تبریک قطع رابطه با امریکا (1359)

ـ سخنرانی در جمع نمایندگان انجمنهای اسلامی دانش‏آموزان؛ وظایف انجمنها (1360)

ـ حکم عفو و تخفیف محکومیت زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1361)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مجارستان؛ تبریک عید نوروز (1362)

ـ نامه به آقای حسن فرید گلپایگانی و رد پیشنهاد ایشان (1366)

ـ پیام به ملت ایران؛ حفظ شئونات اسلامی و اخلاقی در تبلیغات کاندیداها (1367)

ـ نامه به میرحسین موسوی، نخست وزیر؛ موافقت با تأمین بودجه دانشگاه تربیت مدرس از بنیاد مستضعفان (1368)

کد : 4293 | تاریخ : 11 فروردين 1400

امروز با امام: یازدهم فروردین

 

ـ حکم به تیمسار سرتیپ تقی ریاحی در خصوص انتصاب وزیر دفاع (1358)

«تیمسار سرتیپ تقی ریاحی‏

طبق پیشنهاد نخست‏وزیر دولت موقت و تصویب کلی شورای انقلاب نسبت به هیأت وزیران، جنابعالی به سمت وزیر دفاع ملی منصوب می‏شوید. از خداوند متعال توفیق دولت موقت و جنابعالی را در ایفای وظایفی که عهده‏دار شده‏اید و جلب رضای ذات مقدسش را خواهانم. روح‏اللَّه الموسوی الخمینی» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 645)

ـ نامه تشکر به آقای مرعشی نجفی؛ تبریک قطع رابطه با امریکا (1359)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

قم- حضرت آیت اللَّه آقای حاج سید شهاب الدین مرعشی نجفی- دامت برکاته‏

تلگراف شریف در مورد تبریک قطع رابطه با امریکای جهانخوار واصل و موجب تشکر گردید. از خدای تعالی موفقیت همه مسلمانان جهان را در راه مبارزه و پیروزی کامل بر دشمنان اسلام مسألت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 218)

ـ سخنرانی در جمع نمایندگان انجمنهای اسلامی دانش‏آموزان؛ وظایف انجمنها (1360)

«یکی اینکه این نامگذاری که «انجمن اسلامی» در هر جا باشد، این یک تعهدی است از طرف انجمنها نسبت به اسلام و آن تعهدِ اسلامی بودن و اسلامی کردن است. فقط اسم نیست که گروهی دور هم جمع بشوند و اسم خودشان را انجمن اسلامی بگذارند. این یک تعهد است که شما برای خاطر اسلام، در سرتاسر کشور و در تمام جاهایی که در آنجا از اسلام هست همه چیز، شما متعهدید که اسلامی باشید و اسلام را در آنجاها که هستید پیاده کنید. پس شما دو تعهد دارید: یکی اسلامی بودن خودتان، یکی اسلامی کردن آنجایی که این انجمنها در آنجا هست.

راجع به اسلامی کردن خودتان دو تا مطلب هست: یکی اینکه توجه به این معنا باشد که در این انجمنها اشخاص منحرف، غیر متعهد به اسلام، بلکه دشمن اسلام، نباشد.

آنهایی که نمی‏خواهند اسلام در این کشور تحقق پیدا بکند و از اسلام سیلی خورده‏اند در همه جاهایی که با اسم اسلام یک انجمنی هست، یک مساجدی هست و جاهای دیگر، اینها کوشش دارند که در آنجاها نفوذ کنند. تکلیف انجمنهای اسلامی، چه در مدارس و چه در سایر جاهای کشور، که بحمد اللَّه همه جا هست، تکلیف اولی این است که اشخاصی که در این انجمنها وارد می‏شوند شناسایی شده باشند؛ سابقه قبل از انقلابشان و در انقلاب چه کردند و چه بودند و قبل از انقلاب اینها داخل چه امری بودند و چه کارهایی می‏کردند، خانواده‏های اینها خانواده‏های متعهد به اسلام است؟...

اسلام ابعاد مختلفی دارد که اگر یک نفر یا یک جمع بخواهند واقعاً، مسلم باشند، باید تمام ابعاد را در نظر بگیرند. یک بعد اسلام بعد عقاید است، عقاید اسلامی. باید انجمنهای اسلامی عقاید اسلامی را داشته باشند. این طور نباشد که یک فرد یا افرادی پایبند به عقاید اسلامی نباشند و انجمن اسلامی درست کرده باشند. اگر معتقد به تمام اصول اسلام نباشند، اینها نمی‏توانند انجمن اسلامی تشکیل بدهند، یا اسلام را بخواهند پیاده بکنند.

و یک بعد دیگر اخلاق اسلامی است. چه بسا اشخاصی عقاید اسلامی را به حسب واقع هم تا حدودی دارند، لکن اخلاق اسلامی را ندارند. آن چیزی که مهم است برای شما که انجمن اسلامی تشکیل می‏دهید و خصوصاً، برای شما حاضرین که انجمنهای اسلامی دبیرستانها را متکفل هستید و دوستان شما متکفل هستند، این یک امر بسیار مهمی است که شما عهده‏دار شدید باید شما از خودتان شروع کنید و خودتان را به اخلاق اسلامی آرایش بدهید و از اخلاقی که بر خلاف اسلام است تحرز کنید؛ برای اینکه شما می‏خواهید در دبیرستانهایی که هستید اسلام را در آنجا پیاده کنید، نمی‏خواهید که فقط یک اسمی باشد که دیگران چون انجمن دارند پس ما هم انجمن داشته باشیم. شما می‏خواهید که اسلام را در دبیرستانها که بسیار اهمیت دارد، پیاده کنید و این تابع این است که خود شما هم عقاید اسلامیتان صحیح باشد و هم اخلاق اسلامی داشته باشید.

چنانچه یکی از بعدهای دیگر، اعمال اسلامی است؛ تعهد به ظواهر اسلام، به اوامر و نواهی اسلام و عمل کردن به احکام اسلام است. چنانچه آن جمعیتی که تشکیل انجمن اسلامی دادند- خدای نخواسته- در اعمال انحرافی داشته باشند، اینها نمی‏توانند بگویند که ما انجمن اسلامی هستیم و آمدیم که اسلام را در اینجا که هستیم پیاده بکنیم. اول باید از خودتان شروع کنید، هر کسی از خودش باید شروع کند و عقاید و اخلاق و اعمالش را با اسلام تطبیق بدهد و بعد از اینکه خودش را اصلاح کرد، آن وقت دنبال این باشد که دیگران را اصلاح کند، خصوصاً، شما که در دبیرستانها هستید و همه آنهایی که سرو کارشان با بچه‏ها، نوباوگان، جوانان هست، این یک عهده بزرگی است برای شما که در آنجاها هستید و می‏خواهید که دبیرستان را با هر چه در دبیرستان هست به صورت اسلامی در بیاورید. و این یک تعهد بزرگی است. آنهایی که در آنجا هستند، در دبیرستانها هستند، در دبستانها هستند، بعد هم در دانشگاهها وارد می‏شوند، اینهایی هستند که آتیه یک کشور در دست آنهاست و اگر آنها به طور تعهد اسلامی، اخلاق اسلامی، تربیت شدند و به جامعه تحویل داده آنها می‏توانند یک کشور را اصلاح کنند و از استقلال کشور دفاع کنند. تمام این اموری که فاسد است، چه اموری که در رژیم سابق واقع می‏شد از حیث وابستگی به قدرتهای اجنبی و چه آنهایی که خودشان طرفدار بودند که وابسته کنند این ملت را و این کشور را به کشورهای ابرقدرت، اینها تمام برای این است که تعهدهای اسلامی اینها نداشتند. چنانچه یک فرد یا افرادی اسلام را بدانند چه است، اسلام را بفهمند [و اینکه‏] نسبت به قدرتهای دیگر چه جور باید معامله کنند، استقلال که در اسلام باید باشد توجه به آن بکنند، با تعهد به اسلام امکان ندارد که بروند و وابسته به غیر بشوند، آن هم غیری که بر خلاف اسلام است و دشمن اسلام است. تمام گرفتاریهای ما برای همین است که رجال ما در سابق، چه آنهایی که در مجلس بودند و چه آنهایی که دولت را در دست داشتند و چه آنهایی که ارتش را در دست داشتند در سابق، قضیه اسلام پیش آنها مطرح نبود اکثراً، چون مطرح نبود، آنهایی که در تربیت بچه‏ها وارد بودند اصلًا کاری [نداشتند] به اینکه این بچه تربیت اسلامی بشود تا یک روح بزرگ پیدا بکند که تحت سلطه اجانب واقع نشود و تحت سلطه داخل هم واقع نشود. وقتی آنها خودشان تعهد اسلامی نداشتند، بچه‏های ما هم همان طور تربیت می‏شوند. گروه گروه در دانشگاهها می‏رفتند و گروه گروه از دانشگاهها بیرون می‏آمدند و از اسلام خبری نبود و از تعهد اسلامی و اخلاق اسلامی خبری نبود...

ما همه مکلف هستیم. همه باید این بار سنگین و امانت بزرگی را که به عهده ما هست، و آن اسلام است و آن کشور اسلامی، به مقصد برسانیم و ما باید تماممان، چه دولت و چه ملت، و خصوصاً، کسانی که سرو کارشان با جوانها و بچه‏ها هست، این یک امانت بزرگی است به عهده همه شماها و همه ما که ما این امانت را به آنجایی که باید برسد برسانیم، و اسلام را ان شاء اللَّه در تمام نواحی این مملکت پیاده کنیم. و از خودمان شروع کنیم و دیگران را هم ان شاء اللَّه، دعوت کنیم.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 242 ـ 247)

ـ حکم عفو و تخفیف محکومیت زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور (1361)

[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران- دام ظله العالی‏

احتراماً، پیرو شماره 60/ 572/ م- 26/ 12/ 60 با عرض سلام و آرزوی سلامت آن قائد کبیر در امتثال فرمان مورخ 22/ 11/ 1360 آن حضرت لیست دوم پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات مربوط به زندانیان دادگاهها و دادسراهای انقلاب در هیأتی مرکب از هفت نفر با شرکت شورای سرپرستی زندانها- دادستانی کل انقلاب- دادستانی انقلاب مرکز بررسی که عفو و تخفیف مجازات آنان به لحاظ شرع و قانون بلامانع تشخیص داده تقدیم و به استناد اصل 110 قانون اساسی استدعای بذل عطوفت و اعطای عفو و تخفیف مجازات به آنان را طبق فهرست پیشنهادی دارد.

جمع کل بالغ بر 12023 نفر است (4936 نفر شامل عفو و 7087 نفر تخفیف مجازات). امید می‏رود رأفت آن مرجع جلیل القدر در آگاهی و هوشیاری این مجرمین و بازگرداندن آنان به زندگانی سالم اجتماعی در پرتو تحولات اساسی ناشی از انقلاب بزرگ اسلامی مؤثر افتد.

سید عبد الکریم موسوی اردبیلی 11 فروردین 61].

بسمه تعالی‏

با تشکر از کسانی که در این کار انسانی متحمل زحمت شده‏اند؛ موافقت می‏شود.[1]- 11 فروردین 61 (صحیفه امام، ج‏16، ص: 152)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مجارستان؛ تبریک عید نوروز (1362)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

حضرت آقای پال لوسونیز، صدر شورای ریاست جمهوری مردم مجارستان‏

تلگراف تبریک آن حضرت به مناسبت حلول سال جدید شمسی واصل و موجب تشکر گردید. از خدای تعالی سعادت و نجات محرومان جهان را از سلطه استعمارگران، و بخصوص امریکای جنایتکار، مسألت دارم.» (صحیفه امام، ج‏17، ص: 389)

ـ نامه به آقای حسن فرید گلپایگانی و رد پیشنهاد ایشان (1366)

«حضرت حجت الاسلام و المسلمین، آقای فرید گلپایگانی- دامت برکاته‏

مرقوم شریف چند روز پیش واصل گردید. سلامت و سعادت جنابعالی را از خداوند تعالی مسألت دارم. جنابعالی با آنکه پیری روشن ضمیر هستید و از پیری اطلاع دارید لکن از گرفتاری این جانب و ضعف و نقاهتهای گوناگون من ظاهراً بی‏اطلاع هستید و گاهی پیشنهادهایی می‏فرمایید که عمل به آن مقدور نیست. از جمله پیشنهاد اخیر؛ بهتر آن است که بنده و جنابعالی در فکر قبه و بارگاه نباشیم که اینها برای هیچ کس سودی ندارد.

آنچه می‏دانید سود دارد، عمل خداپسند است که از عهده این جانب بر نمی‏آید، امید است با دعای خیر جنابعالی و سایر عزیزان موفق- در عمر خود- به یک عمل صالح گردم. خدمت حضرات حجج اسلام و مسلمین حضرات حوزه مباحثه- دامت ایام برکاتهم- سلام عرض می‏کنم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 245)

ـ پیام به ملت ایران؛ حفظ شئونات اسلامی و اخلاقی در تبلیغات کاندیداها (1367)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

در آستانه انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم. گمان نمی‏کنم که نقش و اهمیت انتخابات و مجلس شورای اسلامی بر کسی پوشیده باشد. بحمد اللَّه هر چه از عمر با برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ما می‏گذرد، مردم مسلمان و متعهد کشورمان به اهمیت حضور و نقش تعیین‏کننده خود در تمامی صحنه‏های انقلاب آشناتر می‏شوند، و راز دوام و بقا و استحکام قیام الهی خود را بهتر کشف می‏نمایند.

هم اکنون، با توجه به آگاهی و شعور بالای سیاسی مردم خداجوی ایران، شاید ضرورتی به یادآوری اهمیت شرکت در انتخابات نباشد؛ ولی برای احتیاط در ادای تکلیف شرعی- سیاسی خود نکاتی را متذکر می‏شوم:

1- از آغاز انقلاب تا کنون، یکی از اهداف شوم و پلیدی که همواره مورد توجه استکبار جهانی و نوکران خارجی و داخلی آنان بوده است دور کردن مردم از صحنه‏های انقلاب و گسستن پیوندهای پولادین آنان با آرمانهای اجتماعی- سیاسی اسلام بوده است؛ که در راه تحقق آن به انواع حیله‏ها و ترفندهای گوناگون متوسل شده‏اند؛ که بحمد اللَّه سرشان به سنگ خورده است؛ و ملت پیروز و سرافراز ایران با نمایش قدرت عظیم خود در حوادث گوناگون انقلاب این حقیقت و واقعیت را به اثبات رسانیده و نشان داده‏اند که از دریای خروشان وحدت و انسجام آنان چیزی کم نشده و نخواهد شد. و جهانخواران ان شاءاللَّه تا ابد حسرت گسستن اتحاد مقدس مردم ما را به گور خواهند برد.

بعید به نظر نمی‏رسد که در این روزها یکی از اهداف شرارتهای اخیر صدامیان در تهدید و ارعاب و ادامه بمبارانها و موشک‏باران مناطق مسکونی، علاوه بر سرپوش نهادن بر شکستهای پیاپی خود در صحنه‏های نبرد، رسیدن به این هدف باشد که حضور مردم را تحت الشعاع این جنایات قرار دهد و از هم اکنون هم باید مطمئن باشیم رسانه‏های استکباری از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخنها خواهند گفت؛ و با تحلیلهای موذیانه و القائات توأم با تهدید و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهنها را به مسائل دیگر معطوف نمایند. غافل از آنکه امت اسلامی ایران سالهاست نشان داده‏اند که از این هیاهوها نمی‏ترسند، و مقاوم و استوار در مقابل تمام ابرقدرتها و قدرتها می‏ایستند؛ و به یاری خداوند متعال، ملت شریف ایران با حضور گسترده خود انتخابات را در موعد مقرر و با قدرت و قاطعیت برگزار می‏کنند؛ و مطمئناً در زیر موشک و بمب هم اگر قرار بگیرند، به پای صندوقها می‏روند و به تکلیف شرعی و الهی خود عمل خواهند نمود.

و این جانب تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‏کنم. و ان شاءاللَّه دنیا خواهد دید که مردم عزیز ایران چگونه حماسه حضور گذشته خویش را در سراسر میهن اسلامی تکرار خواهند کرد.

2- همان طور که بارها گفته‏ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته‏ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. جامعه اسلامی ایران، که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‏اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‏اند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می‏نمایند. و افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود می‏توانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند.

در هر حال، مردم با بصیرت و درایت و تحقیقْ کاندیداها را شناسایی کرده، و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی- سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجه نمایند. مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند، و طعم تلخ فقر را چشیده باشند، و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف، و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- باشند. و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی‏درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان، و در یک کلمه، اسلام امریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند. و از آنجا که مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است، در شرایط کنونی نباید کسی انتظار داشته باشد که حتماً نمایندگان باید از گروه و صنف خاصی باشند. باید توجه داشت که هنوز خیلی از مسائل وجود دارد که به نفع محرومین باید حل و فصل شود. و تمیز بین کسانی که در تفکر خود خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده‏اند، با دیگران کار مشکلی نیست.

3- نصیحتی است از پدری پیر به تمامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی که سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایتْ حفظ اسلام است. اگر در تبلیغات حریم مسائل اسلامی رعایت نشود، چگونه منتخبْ حافظ اسلام می‏شود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد؛ و در صورتی که رقیب انتخاباتی به مجلس راه یافت، به دوستی و برادری، که چیزی شیرینتر از آن نیست، لطمه‏ای نخورد.

ملت شهیدپرور ایران بدانند این روزها روز امتحان الهی است. روز پرخاش علیه کسانی است که با اسلام کینه دیرینه دارند. روز انتقام از کفر و نفاق است. روز فداکاری است. امروز روز عاشورای حسینی است. امروز ایران کربلاست، حسینیان آماده باشید. «جَهِّزُوا أَنفُسَکُم بِالصَّلاحِ و السِّلاحِ»[2]. نهراسید. که نمی‏هراسید، کمربندهاتان را محکم کنید. ای آزادگان و احرار بپاخیزید. قدرتهای بزرگ شرق و غرب می‏خواهند شما را در زیر چکمه‏ها و چنگالهای کثیف و خونین خود خُرد کنند که حتی آخ هم نگویید. امروز روز مقاومت است. چنان بر صدام و امریکا و استکبار غرب سیلی زنید که برق آن چشمان استکبار شرق را کور کند. امروز روز درنگ نیست. امروز روز صیقل انسانیتِ انسانهاست. روز جنگ است. روز احقاق حق است. و حق را باید گرفت. و انتظار آنکه جهانخواران ما را یاری کنند بیحاصل است. امروز روز حضور در حجله جهاد و شهادت و میدان نبرد است. روز نشاط عاشقان خداست. روز جشن و سرور عارفان الهی است. امروز روز نغمه سرایی فرشتگان در ستایش انسانهای مجاهد ماست.

درنگِ امروز فردای اسارتباری را به دنبال دارد. امروز باید لباس محبت دنیا را از تن بیرون نمود، و زره جهاد و مقاومت پوشید، و در افق طلیعه فجر تا ظهور شمس به پیش تاخت و ضامن بقای خون شهیدان بود.

فرزندانم، دشمن در بمباران شیمیایی مناطق مسکونی نهایت قساوت و درندگی خود را نشان داده است؛ و با حمله شیمیایی به مردم بی‏دفاع عراق حتی پایه‏های حمایت حامیان خود را نیز سست نموده است. به سوی جبهه‏ها هجوم برید تا ضربات پی در پی شما توان و امان او را بگیرد، که ان شاء اللَّه پیروز خواهید شد. و السلام علی عباد اللَّه الصالحین.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 9 ـ 12)

ـ نامه به میرحسین موسوی، نخست وزیر؛ موافقت با تأمین بودجه دانشگاه تربیت مدرس از بنیاد مستضعفان (1368)

[بسمه تعالی. محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب، حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- ادام اللَّه ظله علی رؤوس الانام.

با تقدیم شایسته ترین تحیت، به استحضار خاطر شریف می‏رساند که، یکی از دستاوردهای بسیار مهم انقلاب فرهنگی، دانشگاهی است به نام دانشگاه تربیت مدرس که برای تربیت استاد در داخل- یعنی کلید استقلال فرهنگی- توسط ستاد انقلاب فرهنگی تأسیس شده و تا کنون بیش از سیصد نفر استاد در رشته‏های مختلف تربیت کرده است و هم اکنون هم بیش از یک هزار و صد نفر را تحت تعلیم دارد و از آنجا که این دانشجویان با شرایط خاصی گزینش می‏شوند و با برنامه مخصوص دینی- علمی به صورت یک جمع منسجم در محیطی مطلوب تعلیم می‏بینند، اکثریت قریب به اتفاق آنها تا کنون به هر جا که رفته‏اند به لطف خداوند مایه تحول انقلابی بوده‏اند.

از سوی دیگر با توجه به ضرورت استقلال فرهنگی، افزایش شدید جمعیت و در نتیجه افزایش تعداد دانشجو در داخل کشور، ضرورت پرداخت هزینه چندین برابر در خارج، به علاوه تحمل ذلت و تحقیر و انحراف تربیتی، وجود رقابت شدید علمی در سراسر دنیا، تا آنجا که برخی از کشورها به نسبت جمعیت ده برابر ما دانشجو دارند، وجود قانون مجلس شورای اسلامی در مورد منع اعزام دانشجو به خارج- جز در مواردی ضروری- کمبود شدید استاد در کشور که مولود وضع پیش از انقلاب و رفتن اساتید طاغوتی بعد از انقلاب و افزایش دانشجو به چند برابر در داخل است؛ با توجه به این امور، گسترش دانشگاهها و در رأس آنها دانشگاه تربیت مدرس امری اجتناب ناپذیر و مورد قبول همه مسئولان محترم سه قوه است تا آنجا که خود ریاست محترم جمهوری‏[3] مسئولیت ریاست هیأت امنای این دانشگاه را پذیرفته‏اند.

اما با توجه به وضع عمومی کشور و کمبود بودجه و ارز، نه تنها نتوانسته‏ایم پس از هفت سال امکانات لازم از قبیل فضای آموزشی، آزمایشگاه، خوابگاه دانشجویی، مسکن اساتید، کتابخانه، وسائط نقلیه، کارمند و ... را در حد مطلوب فراهم کنیم، بلکه اخیراً با عنایت به ضرورت گسترش کار دچار مشکل جدی‏تر شده‏ایم که بیم بازماندن از ادامه گسترش دانشگاه و در نتیجه، آسیب دیدن آموزش مطلوب مجموعه دانشگاهها می‏رود.

به همین جهت در جلسه هیأت امنای دانشگاه پیشنهاد شد که از حضور حضرت عالی تقاضا شود که بودجه بخش فرهنگی بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی به این دانشگاه اختصاص یابد، زیرا به تشخیص این هیأت، تربیت استاد برای دانشگاهها با برنامه یاد شده، سودمندترین و فرهنگیترین کاری است که می‏تواند در کشور انجام گیرد. و الامر الیکم. با دعای خیر همیشگی برای طول عمر حضرت مستطاب عالی.

هیأت امنای دانشگاه تربیت مدرس‏

بسمه تعالی‏

نظر هیأت امنای دانشگاه تربیت مدرس مبنی بر نیاز مالی و امکان تأمین از طریق بنیاد مستضعفان را این جانب تأیید می‏کنم.

سید علی خامنه‏ای‏].

بسمه تعالی‏

از نظر این جانب هم بلامانع است. ان شاء اللَّه آقای نخست وزیر اقدام می‏نمایند.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 336)



[1] - به استناد وظایف و اختیارات رهبری، مندرج در اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

[2] -« خویشتن را به صلاحیتهای درونی و اسلحه مجهز کنید».

[3] - آقای سید علی خامنه‏ای.

انتهای پیام /*