امروز با امام: پنجم فروردین

ـ نامه به آقای محمد یزدی؛ رفع اختلاف بین روحانیون (1350)

ـ پیام به اقشار مردم؛ جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی (1352)

ـ نامه به آقای مصطفی اشرفی؛ صرف بخشی از سهم امام (ع) برای نشر کتب (1356)

ـ پیام به مسلمانان جهان به مناسبت صلح مصر و اسرائیل (1358)

ـ سخنرانی در جمع گروه تبلیغات قم؛ رفراندم جمهوری اسلامی (1358)

ـ سخنرانی در جمع نمایندگان عشایر لرستان؛ جنایات شاه- لزوم وحدت (1358)

ـ پیام تشکر به آقای پال لوسونیز؛ تبریک عید نوروز (1360)

ـ پیام تشکر به آقای گوستاو هوساک؛ تبریک عید نوروز (1360)

کد : 4284 | تاریخ : 05 فروردين 1400

امروز با امام: پنجم فروردین

 

ـ نامه به آقای محمد یزدی؛ رفع اختلاف بین روحانیون (1350)

«خدمت جناب مستطاب عمادالاعلام و ثقة الاسلام آقای آقا شیخ محمد یزدی- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل؛ سلامت و توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است. امید است ان شاءاللَّه تعالی حوزه علمیه قم و سایر مؤمنین از ارشاد و هدایت جنابعالی برخوردار باشند. آنچه اخیراً مورد تأسف این جانب است اختلافاتی است که نمی‏دانم با چه دستی در حوزه علمیه قم و بین اهل منبر بلکه محراب حادث شده است، و همین نحو بین اهل علم تهران و اهل منبر آنجا حادث شده است؛[1] همان نحو اختلافی که بین علمای مسیحی در وقتی که ممالک آنها را می‏گرفتند حاصل شد.[2] امروز که اصول احکام در دستبرد اجانب و نوکرهای آنهاست، به جای وحدت کلمه، این نحو تفرق و توهین بعضی از بعضی و تکفیر بعضی موجب کمال تأسف است، و کاشف از عدم رشد جامعه است. امثال جنابعالی کوشش کنید شاید موفق شوید آقایان را از این خواب گران بیدار کنید، قبل از اینکه همه چیز آنها به باد رفته باشد؛ اگر نرفته باشد. «و الی اللَّه تعالی المشتکی».[3] و السلام علیکم.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 341)

ـ پیام به اقشار مردم؛ جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی (1352)

«آقای منتظر و منتظرها- ایّدهم الله تعالی‏

به دوستان عزیزم، طبقه جوان روحانی، دانشگاهی، بازاری، دهقان و سایر طبقات پس از ابلاغ سلام تذکر دهید نیروهایی که خداوند تعالی به شما عطا فرموده در راه رضای او صرف کنید. شما اکنون دارای نیروی عظیم جوانی هستید؛ نیرویی که می‏توانید اسلام و میهن خود را به اوج عظمت و سرفرازی رسانید و دست جنایتکاران را از ممالک اسلام و کشور خود قطع کنید؛ نیرویی که اگر در راه حق صرف شود ابدیت دارد و به قدرت لا یزال می‏پیوندد و اگر در بیهوده و شهوات هدر رود، در این عالمْ ذلت و بردگی و در آن عالمْ عقوبت و شرمساری ببارآورد. بیدار شوید و خفتگان را بیدار کنید! زنده شوید و مردگان را حیات بخشید و در تحت پرچم توحید برای در هم پیچیدن دفتر استعمار سرخ و سیاه و خودفروختگان بی‏ارزش فداکاری کنید! این نفتخواران بی‏شرف و عمال بی‏حیثیت آنها را از کشورهای اسلامی بیرون ریزید همانند زباله‏ها. از جشنهای پایان ناپذیر آنها که در حقیقت چراغهایی است که در گورستان می‏افروزند دوری نمایید. امید است شما عزیزان من جشن مرگ استعمار و عمال آن را بزودی بگیرید؛ اگر ما پیران نبینیم شما جوانها ببینید. از نیروی لا یزال، وحدت نیروی عظیم مسلمین را خواستارم. سلام و تحیت من به جوانان مسلمین و عزیزان کشور امیر المؤمنین- علیه الصلاة و السلام.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 491)

ـ نامه به آقای مصطفی اشرفی؛ صرف بخشی از سهم امام (ع) برای نشر کتب (1356)

«پس از اهدای سلام و تحیت، مرقوم شریف واصل، توفیق و سلامت جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است. راجع به موضوعی که مرقوم شده است جنابعالی مجازید به جناب آقای رضاقلی محرّم زاده اجازه دهید مقدار ربع از سهم مبارک را در نشریات مفید به مذهب صرف نماید البته تشخیص مفید بودن با اهل علم است از قبیل جنابعالی و دیگران از آقایان؛ و نیز مجازید به اشخاص دیگر که مراجعه می‏کنند به همین نحو اجازه دهید. از جنابعالی امید دعای خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 196)

ـ پیام به مسلمانان جهان به مناسبت صلح مصر و اسرائیل (1358)

«این جانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کرده‏ام و به دوَل و ملل عرب این حقیقت را اعلام نموده‏ام. اکنون با طرح استعماری صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر و نزدیکتر و جدیتر شده است. سادات با قبول این صلح، وابستگی خود را به دولت استعمارگر امریکا آشکارتر نمود. از دوست شاه سابق ایران بیش از این نمی‏توان انتظار داشت. ایران خود را همگام با برادران مسلمان کشورهای عربی دانسته و خود را در تصمیم‏گیریهای آنان شریک می‏داند. ایران صلح سادات و اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین و برادران عرب می‏داند و موضعهای سیاسی کشورهای مخالف این پیمان را تأیید می‏کند.[4] و السلام علیکم و رحمة اللَّه.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 410)

ـ سخنرانی در جمع گروه تبلیغات قم؛ رفراندم جمهوری اسلامی (1358)

«من خوشحالم که بعد از سالهای طولانی در میان شما رفقا- جوانان- هستم. من همیشه در فکر ایران و در فکر وطن خودم- قم- بودم و هستم و دعاگویم. شما می‏دانید که قم مرکز تشیع از زمان حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- حدود آن زمان، مرکز تشیع بوده است و از قم تشیع به سایر جاها رفته است. علم هم از قم به جاهای دیگر منتشر شده است و بحمد اللَّه شجاعت و زحمت در راه اسلام و فداکاری هم از قم منتشر شد. قم مرکز همه برکات است. خدا شماها- قمی‏ها- را برای ما حفظ کند، و همه ایران را برای همه.

می‏دانید که ما باز راههای طولانی داریم، و در این راه طولانی همه با هم باید شرکت داشته باشیم تا بتوانیم کار را انجام بدهیم و به انجام برسانیم. باید در رفراندم تبلیغ کنید که همه کس- همه قشرها، زن و مرد از جوان شانزده ساله تا پیرمرد- در این شرکت کنند؛ زنها شرکت کنند. هیچ کس اهمال نکند. این سرنوشت ما در این رفراندم تحقق پیدا می‏کند: یا اسلام ان شاء اللَّه و یا- خدای نخواسته- غیر اسلام؛ یا جمهوری اسلام و یا- خدای نخواسته- طرحهای دیگری که شیاطین ممکن است که این طرحها را داشته باشند. باید مردم ایران عموماً و شما جوانها [هم‏]، در قم پاسداری کنید از این صندوقهایی که گذاشته می‏شود که مبادا یک کسی تصرف بیجا کند، خیانت بکند. من از خدای تبارک و تعالی توفیق شماها را می‏خواهم...

پیروزی ما برای این بود که همه رو به خدا کردند و شهادت را طلب کردند. اسلام ما را پیروز کرد و الّا ما قوه نداشتیم در مقابل قوه آنها. و ما از این به بعد باید این رمز را حفظ کنیم؛ این رمز پیروزی‏ای که قدرت اسلام است حفظ کنیم، و وحدت کلمه را؛ گمان نکنید که حالا تمام شد مطلب و دوباره برگردید به حالات اولیه؛ خیر، تمام نشده است و الآن باید وحدت را حفظ کنید؛ و این نهضت را با گرمی، این نهضت را با تمام قوا حفظ کنید. خداوند همه شما را سعادتمند کند. دنیا و آخرت همه شما را تعمیر کند. سلام بر شما!» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 411 ـ 412)

ـ سخنرانی در جمع نمایندگان عشایر لرستان؛ جنایات شاه- لزوم وحدت (1358)

«الآن ما یک مقدار زیادی [کار] در پیش رو داریم که خرابیهایی است که رژیم طاغوتی سابق برای ما به ارث گذاشته است.

اینها تمام حیثیات ملی ما و خزاین ما را بردند و چپاول کردند. دست اجانب را در ایران باز گذاشتند. پایگاه برای دولتهای ابرقدرت در ایران درست کردند. خزاین ما را به باد دادند. دامداری ما را ممنوع کردند. «ملی» کردند به اصطلاح خودشان، جنگلها و مراتع ما را مراتعِ خوب ما را به دیگران دادند؛ جنگلهای ما را به دیگران و به اجانب دادند. زراعت و کشاورزی ما را فلج کردند. خزاین ما را به باد فنا دادند. ملت ما را عقب مانده نگه داشتند. مدارس و فرهنگ ما را استعماری کردند. و الآن ما با یک اقتصاد فلج ... و با دانشگاههای غیر صحیح و یک اقتصاد ورشکسته روبه هستیم. لکن امید است به همت همه ملت، اقشار همه ملت، عشایر محترم ایران، تمام اقشار ملت، این بار سنگین به منزل برسد.

من امیدوارم که شما آقایان آگاهانه وحدت کلمه خودتان را حفظ کنید. اختلافات بین عشایر را ریشه کن کنید. ریش سفیدهای شما وساطت کنند بین جوانان عشایر و آنها را با هم اصلاح بدهند. اگر چنانچه خدای نخواسته اختلاف بین امت حاصل بشود، من خوف آن را دارم که باز به فرم دیگر مسائلِ تازه عود کند؛ و شما [که‏] تلخی این مسائل را چشیدید نگذارید این مسائل عود کند. با هم باشید. همه اقشار با هم باشند. جاهایی را که شما در آنجا ساکن هستید حفظ کنید؛ از شرّ اشرار حفظ کنید. اگر کسانی بین شما آمدند و زمزمه اختلاف‏اندازی کردند آنها را طرد کنید. از تبلیغات سوئی که به نفع اجانب می‏کنند جلوگیری کنید.

الآن مملکت از خود شماست و دولت از خود شماست؛ و دولت در خدمت شما هست، و من در خدمت همه شما هستم. و من از خدای تبارک و تعالی خواستارم که عزت و سعادت شماها را با قدرت تامه حفظ کند. شماها برادران ما هستید و ما برادران شما هستیم و همه ملت با هم برادرند، و باید با هم این راه را طی بکنند و به جمهوری اسلام رأی بدهند. و بعد هم ان شاء اللَّه بدانید که تابعْ قوانین اسلام است؛ رأی بدهند. و بعد هم ان شاء اللَّه جمهوری اسلامی برقرار بشود و گرفتاریهای ما بلکه ترمیم بشود. خداوند همه شما را حفظ کند.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 413 ـ 414)

ـ پیام تشکر به آقای پال لوسونیز؛ تبریک عید نوروز (1360)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

حضرت آقای پال لوسونیز، صدر شورای ریاست جمهوری مردم مجارستان‏

پیام تبریک آن حضرت به مناسبت حلول سال جدید شمسی واصل و موجب تشکر گردید. از خدای تعالی پیروزی عموم ملل مستضعف جهان را بر مستکبران و استعمارگران، بخصوص امریکای جهانخوار مسألت دارم.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 239)

ـ پیام تشکر به آقای گوستاو هوساک؛ تبریک عید نوروز (1360)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

حضرت آقای گوستاو هوساک، رئیس جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی‏

تلگراف تبریک آن حضرت به مناسبت حلول سال جدید شمسی واصل و موجب تشکر گردید. از خدای تعالی پیروزی عموم ملل مستضعف جهان را بر مستکبران و استعمارگران، بخصوص امریکای جهانخوار مسألت دارم.» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 240)



[1] - اشاره به تفرقه‏ای که به تحریک رژیم، پس از انتشار کتاب شهید جاوید، تألیف آقای صالحی نجف‏آبادی، بین روحانیون پیش آمده بود.

[2] - اشاره به حوادث مقارن انقراض امپراتوری بیزانس( روم شرقی) در 1492 م.

[3] - به خدای بزرگ، شکایت می‏بریم.

[4] - در میان کشورهای عرب، در مقابله با این قرارداد،« جبهه پایداری» تشکیل شد که مرکب بود از: الجزایر، سازمان آزادیبخش فلسطین، سوریه، لیبی و یمن جنوبی.

انتهای پیام /*