امروز با امام: بیستم اسفند

ـ نامه به آقای سید احمد خمینی؛ آشتی دادن بین دو تن از یاران (1349)

ـ حکم به آقای محمد فقیهی مرندی جهت اعزام به شهرهای مرند و ماکو (1357)

ـ پیام به ملت ایرانغ امریکا و گروگانهای جاسوس (1358)

ـ بیانات در جمع مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد؛ تلاش برای تحقق اسلام (1362)

ـ پیام به ملت ایران و حوزه علمیه اصفهان؛ تسلیت رحلت آقای حسین خادمی (1363)

کد : 4269 | تاریخ : 20 اسفند 1399

امروز با امام: بیستم اسفند

 

ـ نامه به آقای سید احمد خمینی؛ آشتی دادن بین دو تن از یاران (1349)

«احمد عزیزم‏

ان شاءاللَّه تعالی با سلامت و سعادت قرین باشید. مکتوبی از آقای صانعی رسید که خیلی مفصل بود و مطالبی نوشته بودند که در صورت صحت، در درجه ثانیه شما و ایشان مسئول هستید و مؤید هرج و مرج است. در هر صورت خوب است بین آقایان صلح و صفا باشد. شما جدیت کنید این دو نفر را اصلاح دهید که موجب نگرانی من بیش از این نشوند. آقای صانعی به مجرد توهّم اینکه آقای تهرانی چیزی به من نوشته‏اند، مطالبی نوشته‏اند که موجب تأسف است؛ منتظرم خبر اصلاح آنها را بشنوم. من نمی‏دانم برای چه آقایان اختلاف دارند؛ این چند روز عمر مگر چه ارزشی دارد که انساندوستان، را برنجاند؟! مگر جهات شرعیه در کار باشد و فقط برای خدا باشد، که مشکل است تحقق آن. به همه بچه‏ها سلام رسانید. حال من بحمداللَّه تعالی الآن خوب است. اگر شنیده‏اید کسالتی داشتم مهم نبوده و الآن کسالت ندارم؛ فقط ضعف پیری است که تا نرسی به آن نمی‏دانی چی است! و السلام.

پدرت‏

از آقای آقا سید موسی علوی مکتوبی داشتم؛ از وضع خودشان شکایت دارند. شما هر طور صلاح می‏دانید به ایشان هر ماه یا گاهی همراهی کنید.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 339)

ـ حکم به آقای محمد فقیهی مرندی جهت اعزام به شهرهای مرند و ماکو (1357)

«جناب ثقة الاسلام آقای میرزا محمد فقیهی مرندی- دامت افاضاته‏

جنابعالی مأموریت دارید برای سرکشی به امور کمیته‏های مرند و ماکو و حومه و سر و سامان دادن به اوضاع محلی و آشنا کردن اهالی محترم با وظایف دینی و اجتماعی فعلی بدانجا بروید و ضمن آن، مردم را به اتحاد و یگانگی دعوت نموده و از اختلاف و تفرقه بر حذر دارید. از خدای تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 368)

ـ پیام به ملت ایرانغ امریکا و گروگانهای جاسوس (1358)

«ملت شریف و مبارز ایران! جنایات شاه و امریکا چیزی نیست که احتیاج به اثبات داشته باشد. شاه و امریکا، ما را در تمام زمینه‏ها وابسته نموده‏اند. قتل و ضرب و شَتْم‏[1] و زندان و تبعید از امور رایج این جانیان بوده است. ما تا آخر عمر، علیه دولت امریکا مبارزه می‏کنیم، و تا آن را به جایش ننشانیم و دستش را از منطقه کوتاه نکنیم، و به تمام مبارزان راه آزادی کمک نکنیم تا آنها را شکست دهند و خود مردم ایران سرنوشت خویش را به دست گیرند، از پای نمی‏نشینیم. برای ما شرق تجاوزگر و غرب جنایتکار فرقی نمی‏کند. ما می‏جنگیم و چون حق پیروز است پیروزیم. سلطه امریکا تمام بدبختیهای ملل مستضعف را به دنبال دارد، و تجاوز شرق متجاوز روی تاریخ را سیاه نموده است.

ملت عزیز ایران! بیدار باشید که سالیان دراز مبارزه در پیش دارید، ابرقدرتها برای نابودی شما هر روز نقشه می‏کشند؛ ولی‏ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعِیفاً[2] مسئله‏ای که این روزها عنوان شده است، قضیه امریکا و گروگانهای جاسوس امریکایی است که در دست دانشجویان مسلمان و مبارز است. در این مورد مطالبی چند را متذکر می‏شوم:

1- رونوشت کلیه مدارک مربوط به دخالت امریکا و شاه خائن را باید در اختیار هیأت بررسی و تحقیق جنایات دولت امریکا و شاه گذاشت؛ و دانشجویان مسلمان هم اگر مدارکی در این مورد دارند، رونوشت آن را در اختیار این هیأت بگذارند.

2- ملاقات با گروگانهایی که در پرونده جنایات امریکا و شاه دخالت دارند، برای بازجویی از آنان آزاد است.

3- اگر هیأت بررسی، نظر خودش را در تهران، درباره جنایات شاه مخلوع و دخالتهای امریکای متجاوز ابراز داشتند، ملاقات با تمامی گروگانها بلامانع است.

بار دیگر پشتیبانی خود را از شورای انقلاب و شخص جناب رئیس جمهور اعلام می‏دارم، و از همه می‏خواهم که آنان را یاری کنند و در پشتیبانی از آنان کوتاهی نکنند. و از همه قشرها می‏خواهم که از اخلاق پسندیده اسلام پیروی نمایند و حقوق برادری را حفظ نمایند.

خواهران و برادران عزیزم! امروز روز اتحاد و اتفاق است. امروز روزی است که اگر هماهنگ نباشید، یا گرفتار شرق می‏شوید و یا غرب. هرگز روی یک سخن نایستید و هر چه صلاح این مرز و بوم و ملت و اسلام است، انجام دهید. نهضت ملت شریف ایران برای قطع ایادی دشمنان ادامه دارد؛ و تا امریکا و سایر ابرقدرتها به ستمکاری و جنایات خود ادامه می‏دهند ملت ما به مقابله و مبارزه خود با آنان ادامه می‏دهد، و استقلال همه جانبه خود را با تمام قوا حفظ می‏کند. بر روشنفکران است که هر چه بیشتر در رسوایی ابرقدرتها و قدرتها بکوشند. و امیدوارم که خمینی از راه مستقیم اسلام که مبارزه با قدرتهای ستمگر است، هیچ گاه منحرف نشود، و برای به ثمر رساندن اهداف اسلام از پای ننشیند؛ چنانکه امیدوارم ملتهای مسلمان و خصوصاً ملت مبارز ایران، در این هدف اسلامی کوشا باشند و مبارزه خود را علیه ستمگران شرق و غرب ادامه دهند. از خداوند متعال نصرت اسلام و مسلمین را خواستارم.» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 175 ـ 176)

ـ بیانات در جمع مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد؛ تلاش برای تحقق اسلام (1362)

«امیدوارم شما بتوانید چهره اسلام را آن گونه که هست نشان دهید. امروز دولتها می‏خواهند ایران را به صورت زننده‏ای به دنیا معرفی کنند. رسانه‏های گروهی و سازمانهای آن چنانی وقتی پیروزی ایران و اسلام را می‏بینند و یا وقتی می‏فهمند که عراق آن همه ظلم به ما کرده است، به دروغ مسئله نقض حقوق بشر در ایران را عنوان می‏کنند و ادعا می‏کنند که بهاییها در ایران هیچ آزادی ندارند و آنها به خاطر بهاییگری زندان‏اند.

حتی می‏گویند زنان آبستن را در خیابانها می‏کشند. آنها هر چه می‏خواهند بگویند، ولی شما بدانید مردم محروم دنیا یعنی آنهایی که وابسته به دولتها نیستند با ما هستند، و بالاخره اسلام راه خودش را باز نموده و چهره‏اش را به همه نشان می‏دهد. ما هم باید هر کداممان به اندازه قدرتمان سعی کنیم تا در راه تحقق اسلام قدم برداریم. امیدوارم همه خصوصاً وزارت ارشاد بیشتر از دیگران زحمت بکشند تا همه را ارشاد نمایند. ان شاء اللَّه موفق شوید تا به این کشوری که از حیث فرهنگی هم عقب افتاده بود و هیچ کس در سابق برای اصلاح و ارشاد کاری انجام نمی‏داد، خدمت کنید.» (صحیفه امام، ج‏18، ص: 389)

ـ پیام به ملت ایران و حوزه علمیه اصفهان؛ تسلیت رحلت آقای حسین خادمی (1363)

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‏

رحلت تأسف‏انگیز عالم عادل متعهد خدمتگزار به اسلام و مسلمین، حضرت حجت الاسلام و المسلمین، آقای حاج آقا حسین خادمی- رحمة اللَّه علیه- موجب تأثر و تأسف گردید. این عالم متقی بحق خادم صادق شریعت و حافظ حدود اسلام و سرمشق تقوا و علم و عمل برای دیگران بود. و فقدان و رحلتش ثُلمه‏ای بر اسلام و حوزه‏های علمیه بود. امثال این شخصیتها که یادگار سلف صالح و نمونه‏هایی از بزرگان علم و تقوا بودند ذخیره‏هایی بوده و هستند که ما باید با جان و دل قدرشان را بدانیم و در حیات و مماتشان پیروی از سیره حسنه آنان کنیم. این جانب این ضایعه را به ولی عصر بقیة اللَّه- ارواحنا له الفداء- و به ملت شریف ایران، بویژه علمای اعلام و حوزه‏های مقدسه علمیه و اهالی محترم اصفهان، تسلیت عرض می‏کنم؛ و برای خاندان محترمشان پس از تسلیت، صبر و اجر مسألت می‏کنم. خداوند این عالم جلیل و میهمان عزیز را در جوار رحمت خود مشمول عنایات خاصه خود فرماید. و السلام علی عباد اللَّه الصالحین و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج‏19، ص: 181)



[1] - دشنام دادن، ناسزا گفتن

[2] - بخشی از آیه 76 سوره نساء:« به تحقیق که نیرنگهای شیطان، سست و ضعیف است».

انتهای پیام /*