امروز با امام: بیستم دی

ـ نامه به خانم خدیجه ثقفی؛ ورود سید مصطفی خمینی به ترکیه (1343)

ـ مصاحبه با مجله «تایم» درباره آزادی مطبوعات در جمهوری اسلامی (1357)

ـ مصاحبه با رادیو- تلویزیون «لوکزامبورگ» درباره ایران پس از شاه (1357)

ـ مصاحبه با مجله «اکسپرس» درباره غیر قانونی بودن رژیم (1357)

ـ مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز» درباره روابط ایران و امریکا (1357)

ـ مصاحبه با آژانس «سیگما» درباره نقش و ماهیت بازار (1357)

ـ سخنرانی در جمع دانشجویان پیرو خط امام؛ توطئه امریکا، ایجاد آسیب درونی (1358)

ـ سخنرانی در جمع کارکنان بیمارستان سهامیه قم و کشتی‏گیران ارتش؛ اسلام در ایران (1358)

ـ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم؛ آثار سوء غفلت از توطئه‏ ها (1358)

ـ سخنرانی در جمع نمایندگان سازمانهای آزادیبخش جهان؛ ایران، سرمشق دیگران (1358)

ـ سخنرانی در جمع مسئولین بنیاد شهید و جمعی از خانواده‏های شهدا؛ مقام شهید (1359)

ـ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم به مناسبت هفته وحدت؛ برکات انقلاب (1360)

ـ بیانات خطاب به مدیر عامل صدا و سیما؛ اداره شدن سازمان زیر نظر سه قوه (1361)

ـ بیانات خطاب به رئیس دادگاه عالی قضات شرع؛ انطباق احکام قضایی با شرع (1362)

ـ نامه به هیأت امنای مسجد سیدالشهدا؛ ارجاع امر تعیین متولی مسجد به آقای مهدوی کنی (1366)

ـ پیام به کارکنان صنعت نفت؛ تجلیل از کارکنان مرا

کد : 4189 | تاریخ : 20 دی 1399

ـ نامه به خانم خدیجه ثقفی؛ ورود سید مصطفی خمینی به ترکیه (1343)

«عرض می‏شود، بحمد اللَّه تعالی مصطفی با سلامت وارد شد و حال من و ایشان خوب است. و به هیچ وجه شماها نگران برای ما نباشید، و هر چه زودتر از حالات خودتان هر یک به خط خود جداگانه مرا مطلع کنید. هوای اینجا ملایم و خوب است. امید است به خواست خداوند تعالی شماها هم خوب و سلامت باشید. از سلامت همه بستگان مطلعم نمایید و به همه آنها سلام برسانید. از سلامت حضرت آقای پسندیده و آقای هندی‏[1] و همشیره‏[2] مطلعم نمایید و سلام به همه برسانید.» (صحیفه امام، ج‏1، ص: 435)

ـ مصاحبه با مجله «تایم» درباره آزادی مطبوعات در جمهوری اسلامی (1357)

سؤال: [آیا حضرت آیت اللَّه هیچ گونه اقدامی قانونی علیه کشوری که شاه را بپذیرد، به طور موقت یا به طور دائم خواهند کرد، مثل قطع نفت و غیره؟]

جواب: خیر؛ با دولتی که او را بپذیرد دشمنی نداریم لیکن شاه را تعقیب قانونی می‏کنیم.

[آیا حضرت آیت اللَّه نظری راجع به آزادی مطبوعات تحت حکومت اسلامی دارند؟ آیا مطبوعات پس از رفتن شاه آزاد خواهند بود که عقاید خود را ابراز دارند؟]

- همه مطبوعات آزادند مگر اینکه مقالات مضر به حال کشور باشد.

[آیا حضرت عالی پس از رفتن شاه، به طور موقت یا دائم، به ایران باز خواهید گشت؟ و اصولًا برنامه حضرت آیت اللَّه در این زمینه چیست؟]

- من هر موقع صلاح بدانم به ایران می‏روم؛ این بستگی به تصمیم خودم دارد.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 416)

ـ مصاحبه با رادیو- تلویزیون «لوکزامبورگ» درباره ایران پس از شاه (1357)

سؤال: [حضرت آیت اللَّه، شاه می‏رود بدون آنکه استعفا بدهد؛ آیا به نظر شما شرایط تغییر کرده است؟]

جواب: خیر؛ با رفتن شاه هیچ چیزی تغییر نمی‏کند. باید تمام این سلطه که در ایران است از بین برود، برای اینکه همه اینها غیر قانونی است؛ هم دولت غیر قانونی است و هم مجلسیْن و هم شورای سلطنت. و تا اینها تحقق پیدا نکند آرامش در ایران پیدا نخواهد شد.

[آیا فکر می‏کنید نبرد و نهضتی را که ایجاد کرده‏اید موجب بروز جهادی در ایران و در جاهای دیگر مثل ترکیه و سایر کشورها بشود؟]

- آن مربوط به ما نیست. ملت ما در سراسر کشورهای اسلامی اثر می‏گذارد و ملتها را به فکر رهایی از چنگال شرق و غرب می‏اندازد.

[آیا حکومت اسلامی حکومتی قهقراگرا نیست؟ شاه می‏خواهد یک کشور مدرن برقرار کند؛ کشورهای عربی نیز به دنبال پیشرفت هستند؛ ولی اسلام با رفرم و تغییرات اجتماعی مثل آزادی زنان مخالف است. نظر شما در این باره چیست؟]

- دولت شاه با رشد اجتماعی ما مخالف بود و تمام آزادی و استقلال کشور ما را از دست داده بود. دولت اسلامی قهقراگرا نیست و با همه مظاهر تمدن موافق است مگر آنچه که به آسایش ملت لطمه وارد آورد و با عفت عمومی ملت منافات داشته باشد. اسلام با آزادی زن نه تنها موافق است بلکه خود پایه گذار آزادی زن در تمام ابعاد وجودی زن است.

[آیا روابطی با «حزب توده ایران» و در نتیجه مسکو دارید؟]

- خیر؛ به هیچ وجه روابطی نداشته‏ام و ندارم و نخواهم داشت.

[حضرت آیت اللَّه، ایران منطقه بسیار حساسی است در جهان. آیا بیم آن را ندارید که با این نهضتی که‏

شروع کرده‏اید، به طور جدی تعادل منطقه را به خطر اندازید و در نتیجه جنگی درگیر شود؟]

- ما امیدواریم که تعادل دنیا به خطر نیفتد؛ برای اینکه ما به هیچ طرفی از دو طرف شرق و غرب تمایلی نداریم و ما با همه روابطی علی السواء داریم و با همه رفتاری عادلانه داریم، البته در صورتی که آنها عدالت را در رابطه با ما رعایت کنند. امیدوارم تزلزلی در منطقه به وجود نیاید. البته شما غربیها تزلزل منطقه را در هَدْم‏[3] منافع خودتان می‏دانید، اگر این تزلزل است مطمئن باشید بزرگترین تزلزل در منطقه صورت می‏گیرد.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 417 ـ 418)

ـ مصاحبه با مجله «اکسپرس» درباره غیر قانونی بودن رژیم (1357)

سؤال: [شما در کتاب خودتان- مطابق ترجمه روزنامه امریکایی هرالدتریبون- فرموده‏اید جایی برای عقیده و احساسات در حکومت آینده وجود ندارد. آیا شما تصور می‏کنید که حکومت شما از نظر آزادی با حکومت فعلی فرقی خواهد داشت؟ آیا رژیم مورد نظر شما یک استبداد مذهبی نخواهد بود؟]

جواب: رژیمی که ما می‏خواهیم، رژیم «جمهوری اسلامی» است و در اسلام آزادی به طور مطلق است مگر آنچه به حال ملت و کشور ضرر داشته باشد و موجب مفسده‏ای باشد.

[رفتن شاه در روزهای آینده حتمی است. آیا تصور می‏کنید به هدفتان نزدیک شده‏اید؟ آیا شورای سلطنتی مرحله‏ای، قابل قبول و ممکن از نظر شما هست یا خیر؟]

- منظور ما از این مبارزه رفتن شاه از ایران نبود بلکه سقوط شاه یعنی دست برداشتن از این سلطنت، در رفراندم تاسوعا و عاشورا بار دیگر ایران ثابت کرد که این رژیم قانونی نیست و باید این رژیم به هم بخورد. و الآن هیچ جهت قانونی برای شاه و برای کسانی که جای او می‏خواهند بنشینند وجود ندارد و ما او را قانونی نمی‏دانیم. و بعد از آنکه آنها دست از آن سلطه غیر قانونی‏شان برداشتند ما حکومت را به طور عادلانه و با اتکا به آرای مردم پابرجا می‏کنیم. بنا بر این نه خود سلطنت، نه شورای سلطنت اساسی ندارد و از نظر ملت مردود است.

[آیا تصور می‏کنید که برقراری حکومت اسلامی موجب به هم زدن تعادل شرق و غرب در این منطقه از جهان گردد؟]

- حکومت اسلامی حکومتی است آزاد و مستقل و روابطش با شرق و غرب به یک نحو است. و اگر آنها روابط حسنه داشته باشند دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد؛ و اجازه نمی‏دهیم کسی در مقدرات مملکتمان دخالت کند.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 419)

ـ مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز» درباره روابط ایران و امریکا (1357)

سؤال: [روابط آتی ایران با ایالات متحده چگونه خواهد بود؟]

جواب: روابط حسنه است مادامی که آنها روابط حسنه داشته باشند. اگر چنانچه دولت امریکا دست از پشتیبانی شاه بردارد و دست از دخالت در مملکت ما بکشد و ما را به حال خود بگذارد ما با او روابط حسنه خواهیم داشت.

[آیا حکومت آینده ایران حکومتی متمایل به غرب خواهد بود، مانند عربستان سعودی و یا حکومتی مشکوک به غرب مثل حکومت لیبی؟]

- خیر؛ حکومت ما حکومت مستقل است و در صورتی که کشورها دخالتی در امور داخلی ما نداشته باشند ما با آنها روابط دوستانه داریم.

[آیا حضرت آیت اللَّه پس از رفتن شاه به ایران باز خواهند گشت؟]

- تا کنون تصمیمی نگرفته‏ام. رفتن و نرفتن شاه، ربطی به رفتن یا نرفتن من ندارد! در هر موقع صلاح دانستم به ایران می‏روم.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 420)

ـ مصاحبه با آژانس «سیگما» درباره نقش و ماهیت بازار (1357)

سؤال: [آیا توده‏هایی که در بازارند و پیروان شمایند پشتیبانی‏شان از شما به علت عقاید مذهبی‏شان است؟ به علت اعتقادشان به شماست؟ و یا به علت این است که شما شانس تظاهرات علیه شاه را برای ایشان فراهم آورده‏اید؟]

جواب: بله به دلیل عقاید مذهبی‏شان است که آنها را وادار می‏کند علیه ظلم و دیکتاتوری قیام کنند. و اساساً اسلام مذهبی است که هم به آنان مبارزه با ظلم و نابرابریها را می‏آموزد و هم اینکه چگونه باید یک جامعه سالم مترقی و پیشرو بنا کنند. و چون ما را بیان‏کننده عقاید و خواسته‏های خود می‏دانند از ما پشتیبانی می‏کنند.

[مردمی که در بازار کار می‏کنند چه کسانی هستند؟]

- مسلمانانی هستند که واسطه انتقال اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم به دست آنان هستند که البته بسیار هم اتفاق افتاده که به علت نظام فاسد و غیر اسلامی، رژیم در همه زمینه‏ها از جمله زمینه اقتصادی، شکل روابط تجارتی را هم از حدود اسلامی آن بیرون برده است. ولی به هر حال علاقه به اسلام و کشور اسلامی ایران را با فداکاریهای بیدریغ خویش ثابت کرده‏اند.

[موقعیت بازاریان در جامعه ایرانی چگونه است؟]

- بازار و بازاریان همیشه از احترام خاصی در جامعه ایرانی برخوردارند و تصمیمات آنان در مبارزات سیاسی نقش بسیار مؤثر و گاهی تعیین کننده‏ای داشته است. و نیز همیشه منشأ خدمات اجتماعی فراوان بوده است و در حوادث همیشه از بهترین کمک کنندگان مردم ضعیف و محروم بوده‏اند.

- [آیا بازار همیشه منشأ مخالفت با شاه بوده است؟]

- بازار هیچ گاه تا به حال حمایت از شاه نکرده است و اگر گاهی چنین چیزی به آن نسبت داده شده است، صرفاً تهمت است.

[آیا فکر نمی‏کنید که فرمانهای مکرر شما برای اعتصابات منجر به خرابتر شدن اوضاع اقتصادی در ایران گشته و مشکلات مالی برای مردم فقیر تولید کند؟]

- بدیهی است که جنایات شاه ضربه‏های هولناکی به مردم ایران وارد آورده است. چه در زمان قدرت او و چه امروز که ملت می‏خواهد او را کنار بزند ولی ملت ایران پایداری خود را در مقابل این مشکلات ثابت کرده است. بازاریان خوب دریافته‏اند که ضررهای ناشی از اعتصابات به مراتب بهتر است از زیر یوغ استعمار و رژیم کنونی بودن.

[آیا شما یک برنامه سیاسی مشخص دارید که پس از بازگشتتان به ایران اعمال شود؟]

- مسلّم است که ما همیشه راهنماییهای خود را می‏کنیم و برنامه برای آینده هم داریم که در اختیار حکومت آزاد و اسلامی آینده قرار می‏دهیم و آنها هستند که تصمیم می‏گیرند و ملت هم همیشه بر کارهای خود نظارت می‏کند.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 421 ـ 422)

ـ سخنرانی در جمع دانشجویان پیرو خط امام؛ توطئه امریکا، ایجاد آسیب درونی (1358)

«خداوند شما جوانها را که متعهد به اسلام و در خدمت اسلام هستید، حفظ کند و توفیق شما را هر چه بیشتر برای رسیدن به هدفهای اسلامی [افزون کند]. آنچه که من می‏فهمم و احتمال زیاد می‏دهم این است که امریکا نه دخالت نظامی در ایران می‏خواهد بکند و نه...

ما باید الآن تمام توجهمان را به این مطلب [بکنیم‏] که اینها الآن نقشه این معنا را دارند طرح می‏کنند و مشغول این معنا هستند که در خود ایران افراد را، جمعیتها را به جان هم بریزند و بعد منعکس کنند به اینکه این ایران، یک جمعیتی هستند که نظمی تو [ی‏] آنها نیست، حکومتی ندارند...

ملت ما امروز باید فکر این مطلب باشند و قویاً فکر این مطلب باشند. از خارج نترسید تا داخل یک آسیبی نبیند، از خارج نباید ترسید. از داخل بترسید...

قضیه این است که اینها از یک نقطه می‏ترسند و آن اسلام است و از یک جمعیت می‏ترسند. آنهایی که به اسلام اعتقاد دارند، آنهایی که در راه اسلام فعالیت می‏کنند. این سیلی که این ابرقدرتها از ایران خوردند، از اول عمرشان تا حالا نخورده بودند...

گاهی لشکر اسلام را با همین رعب، رعب می‏انداختند در دل آنها. منتشر می‏شد توی لشکر که این عربها آدم می‏خورند. این رعبی در دل اینها می‏افتاد که نتوانند مقابله کنند...

باید همه جوانها، همه جا در تبلیغاتشان، در گفتارشان، در صحبتهاشان تنبه بدهند مردم را، که آقا با هم بشوید. الحمد للَّه هستند. با هم خوب هم هستند. لکن باید زیادترش کرد. باید کاری کرد که آنها طمعشان را ببُرند از اینکه این مملکت را می‏توانند باز ببلعند...» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 93 ـ 102)

ـ سخنرانی در جمع کارکنان بیمارستان سهامیه قم و کشتی‏گیران ارتش؛ اسلام در ایران (1358)

«امیدوارم که خواهرها و برادرهای ما امروز که زیر پرچم اسلام هستند، به وظایف اسلامی آن طور عمل کنند که مایه افتخار همه ما باشند. شما خواهرها امیدوارم که در محلی که هستید با حسن نیت برای اسلام، برای سربلندی اسلام عمل کنید. و همان طوری که مشغول یک کار ارجمندی هستید، مشغول تهذیب نفس خودتان هم باشید، که از شما به کسانی که آنجا مراجعه به شما می‏کنند سرایت کند، خُلق خوب، نفسانیت خوب، اعمال خوب.

ما امروز احتیاج داریم به اینکه همه‏مان یک راه انسانی را پیش بگیریم، که کشورمان این ادعایی را که دارد که جمهوری اسلامی است، شاهد هم بر این ادعا داشته باشد. البته حالا جمهوری اسلامی است رژیم ایران به حسب رأی ملت. لکن باید محتوای آن هم از هر جهت اسلامی باشد. به طوری که هر جا قدم بگذارید مثل اینکه قدم در یک عبادتگاه گذاشتید. بیمارستانها همچو باشد که در خدمت خدا باشد، و ارتش همچو باشد که در خدمت خدا باشد. من امیدوارم که همان طور که گفتید پرچم جمهوری اسلامی را بر مملکتهای دیگر هم [به‏] اهتزاز درآورید. امیدوارم که همه مستضعفین زیر پرچم اسلام به مستکبرین غلبه کنند. و زمین را که خداوند ارث آنها قرار داده است از دست چپاولگرها بگیرند. و آن طوری که شایسته است و دستور اسلام هست به آن عمل کنند...

بهترین وظیفه از برای همه مردم این است که هر کس مشغول هر کاری هست آن را با صفای نیت، با حسن نیت برای خدا خوب انجام بدهد. اگر همه ملت یک همچو روحیه‏ای پیدا بکنند زود کشور ما نجات پیدا می‏کند. و خداوند ان شاء اللَّه همه شما را حفظ کند و موفق باشید. و از همه شما هم تشکر می‏کنم. دعاگوی همه هستم. خدمتگزار همه هستم.» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 103 ـ 105)

ـ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم؛ آثار سوء غفلت از توطئه‏ ها (1358)

«برادران من، ما در یک موضع حساسی واقعیم. عزیزان من، چشمها را باز کنید و توجهتان به اوضاع کشورتان باشد...

شما امانت گذاشته شده است. و اگر غفلت کنید از وظیفه الهی انسانی خودتان، غفلت کنید از آن وظایفی که باید داشته باشید، ممکن است خدای نخواسته پشیمانیهایی پیش بیاید که جبران نداشته باشد. این اشخاص فاسد در اطراف کشورتان مشغول به توطئه هستند، و وظیفه خود مردم است که توطئه آنها را خنثی کنند. البته با آن اراده صمیمانه‏ای که ملت ما دارد و با آن عزم جزمی که جوانهای ما دارند، توطئه‏ها همه خنثی و همه توطئه گرها دفن خواهند شد. لکن ممکن است که توطئه‏ها اسباب تأخیر بشود، و باید هوشیارانه از آن جلوگیری کرد.» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 106 ـ 107)

ـ سخنرانی در جمع نمایندگان سازمانهای آزادیبخش جهان؛ ایران، سرمشق دیگران (1358)

«تا ملت شرق خودش نفهمد این معنا را که خودش هم یک موجودی است، خودش هم یک ملتی است، شرق هم یک جایی است، نمی‏تواند استقلال خودش را به دست بیاورد...

مکتب بزرگ اسلام که رأس همه مکاتب است، و در شرق است، شرق او را گم کرده است. تا این مکتب را پیدا نکند شرق و نفهمد مکتبش چه است و خودش چه است و خودش هم یک موجودی است و کشورش هم یک کشوری است، نمی‏تواند مقابله کند با غرب...

یک مطلب دیگر اینکه، ابواب فساد را به روی جوانهای ما باز کردند و دامن‏زدند. ما که شاهد مملکت خودمان هستیم و می‏دانم ممالک شما هم همین است. ما که شاهد هستیم می‏بینیم مراکز فسادی که در مملکت ما هست، و جوانهای ما به آن مراکز فساد کشیده شدند و هویت خودشان را از دست دادند. زیاد است که گفته می‏شود و مسلّم این طور است که مرکز فساد در تهران بیشتر از کتابخانه است...

یک باب واسع دیگر قضیه مخدرات، مثل هروئین و خمر و تریاک و سایر اینها، که باز این هم یک باب واسعی بود که کشانده بودند جوانهای ما را به مراکزی که مورد این معانی بود. برای اینکه این جوانها هر چه به سرشان بیاید سؤال نکنند که برای چه. «چرا» را از جوانهای ما بگیرند. جوان در فکر این نباشد که نفت او را کی می‏برد و چرا می‏برد...

کشورهای شرقی و کشورهای اسلامی، یک کشورهای وسیع غنی‏ای هست. دیگران محتاج به شما هستند. ابرقدرتها محتاج به شما هستند. سلاحی که در دست شماست اگر یک روز از آنها قطع کنید، آنها مطیع شما می‏شوند. مع الأسف بعضی حکومتهای ما، هم ذخایر ما را دادند و هم اطاعت از آنها کردند. باید یک تحولی پیش بیاید. یک تحولی که مردم مثل مردم صدر اسلام بشوند. ما یک نیم تحولی در مملکتمان پیش آمد که مردم شبیه شدند تا یک حدودی به آن مردم صدر اسلام. و همه پیروزی ما دنبال این معنا و این تحول پیش آمد که مردم همان طوری که در صدر اسلام جوانهای مسلمین آرزوی شهادت می‏کردند، در ایران هم این آرزو پیدا شد. و شاید هر روز جوانهایی به ما مراجعه می‏کنند و می‏گویند دعا بکنید که ما شهید بشویم. این تحولی که پیدا شد در ایران، و این وحدت کلمه‏ای که در ایران پیدا شد، و این توجه به اسلام که در ایران پیدا شد، باید یک الگویی باشد از برای همه ملتها...» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 108 ـ 112)

ـ سخنرانی در جمع مسئولین بنیاد شهید و جمعی از خانواده‏های شهدا؛ مقام شهید (1359)

«ارزش هر خدمتی، موافق ارزش آن کسی است که برایش خدمت می‏کنیم، هر کس هر خدمتی در راه خدا برای خلق خدا بکند این ارزش دارد. لکن ارزشها مختلف هستند به ارزش آنهایی که برای آنها خدمت می‏کنیم. همه بنیادهایی که برای خدا در راه اسلام به کشور خودشان خدمت می‏کنند، و همه اشخاصی که برای اعتلای کلمه اسلام خدمت می‏کنند، همه آنها پیش خدای تبارک و تعالی ارزش دارد و مورد عنایت حق تعالی- ان شاء اللَّه- خواهند شد. لکن ارزش بنیاد شهید، خدمت به شهید و خدمت به بازماندگان شهید و خدمت به آنهایی که در راه اسلام برای فداکاری حاضر شدند لکن معلول شدند و عضوی از اعضای خودشان را از دست دادند یا جراحاتی بر آنها وارد شده است، ارزش این خدمت که برای شهدای اسلام و برای فداکاران اسلام انجام می‏گیرد شاید از سایر ارزشها بیشتر باشد...

بنیاد شهید از همه بنیادها افضل است برای اینکه شهید از همه افراد افضل است...

من امیدوارم که همه ملت ما و همه افردی که در سرتاسر کشور ما هستند، خدمتگزار باشند به این کشور و خدمتگزار باشند به جمهوری اسلام. و خدمتگزاری آنها همان مجاهده در راه خداست. و من امیدوارم که همه آنها با مجاهدین در راه خدا شریک و سهیم باشند، برای اینکه آنها هم مجاهده می‏کنند و لو آن پیرزنی که در اقصی‏ بلاد[4] دارد یک خدمتی می‏کند برای این مجاهدین. و یا یک پیرمردی که در اقصی‏ بلاد دارد خدمت می‏کند برای این شهدا و مجاهدین و بازماندگان شهدا. من امیدوارم که خداوند به همه آنها ثواب مجاهدین را عنایت بفرماید...» (صحیفه امام، ج‏13، ص: 513 ـ 517)

ـ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم به مناسبت هفته وحدت؛ برکات انقلاب (1360)

«ما باید در کارهایی که دشمنهای ما می‏کنند دقت کنیم و تحلیل کنیم، ببینیم که آنها به چه چیز زیاد اهمیت می‏دهند و انگشت روی چه حیثیتی از حیثیتهای مسلمین می‏گذارند...

آن چیزی که آنها اصرار به آن دارند این است که ما با هم مجتمع نشویم، ما با هم برادر نباشیم، مسلمانها در هر جا که هستند با اشکال مختلفه [باشند]؛ یک شکل آن ملی گرایی، آن می‏گوید ملت فارس، آن می‏گوید ملت عرب، آن می‏گوید ملت ترک. این ملی گرایی که به این معناست که هر کشوری، هر زبانی بخواهد مقابل کشور دیگر و زبان دیگر بایستد، این آن امری است که اساس دعوت پیغمبرها را به هم می‏زند. پیغمبرها که از اول تا ختمشان آمده‏اند، مردم را به برادری، به دوستی، به اخوت دعوت کرده‏اند. در مقابل آنها یک قشرهای تحصیلکرده در دامن غرب یا شرق آمده‏اند و ندانسته، اکثراً ندانسته و بعضی هم دانسته قضیه ملی گرایی را پیش کشیده‏اند، ملت عرب باید چطور باشد، در مقابل اینکه اسلام و ملت مسلم باید چه باشند، ملت عرب باید چه باشد، ملت فارس باید چه باشد، ترک باید چه باشد.

رنگهای مختلف، این رنگ، رنگ سفید است، آن رنگ، رنگ سیاه است، آن زرد است، تمام این مسائل، مسائل تفرقه افکن از این قدرتهای بزرگ و شیطانهای بزرگ است که بین ملتها و بین افراد انسانها می‏خواهند تفرقه بیندازند و ما از آن طرف می‏بینیم که اسلام تکیه کرده است بر اخوت با تعبیرهای مختلف. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ[5] از آن استفاده می‏شود که کانّه مؤمنین هیچ شأنی ندارند الّا برادری، همه چیزشان در برادری خلاصه می‏شود. در مقابل این کلمه و سایر کلماتی که در قرآن کریم هست، آنها؛ ابرقدرتها دیده‏اند که اگر این کلمه و امثال این کلمه تحقق پیدا بکند آنها دیگر نمی‏توانند در این کشورها دخالت کنند...

این وحدت کلمه‏ای که در ایران پیدا شده است و الآن از سایر بلاد هم به ما دارند متصل می‏شوند و دیگران هم دارند اخوت پیدا می‏کنند با ایرانیها، من امیدوارم که دولتها هم توجه کنند، بیدار بشوند، تحلیل کنند مسائل را...

ما، ملت ایران، دولت ایران، همه ایرانیها دستشان را پیش همه مسلمین دراز می‏کنند و از آنها می‏خواهند که به این ملت بپیوندند و برادری را مستحکم کنند و همه مسلمین با هم پیوند اخوت داشته باشند. و ما دستمان را پیش همه دولتهای کشورهای اسلامی دراز می‏کنیم و از آنها می‏خواهیم که به ما بپیوندند و همه ما با هم برادر باشیم و همان طور که اسلام فرموده است ما همه دوست، برادر، با هم باشیم تا اینکه مشکلاتمان را حل کنیم.

ما هیچ مقصدی نداریم، نه حکومت می‏خواهیم به آن معنا که آن قدرتهای بزرگ می‏خواهند و نه قدرت می‏خواهیم به آن معنا و نه سلطه‏جویی می‏خواهیم و ما همه می‏خواهیم تابع قرآن کریم و اسلام عزیز باشیم و قرآن کریم و اسلام عزیز همه چیز ما را اداره می‏کند. عبرت بگیرند از این وحدت کلمه ایران و این اتحادی که در ایران پیدا شده است بین همه طوایف که آن همه مشکلات را که از همه عالم رو به ما آورده است حل کردند و حل می‏کنند. ببینند که یک وحدت در یک جمعیت کم و در یک محیط کوچک چطور دنیا را متوجه به خودش کرده است و چطور قدرتهای بزرگ را از خودش ترسانده است. اگر این قدرت سی و چند میلیونی ضمیمه بشود به قدرتهای سایر کشورهای اسلام که یک میلیارد- تقریباً- جمعیت هستند، این سیل بزرگ یک میلیارد جمعیتی را اگر منسجم بشوند، کی می‏تواند درهم بشکند؟...» (صحیفه امام، ج‏15، ص: 469 ـ 476)

ـ بیانات خطاب به مدیر عامل صدا و سیما؛ اداره شدن سازمان زیر نظر سه قوه (1361)

«در قانون اساسی پیش‏بینی شده که صدا و سیما زیر نظر سه قوه‏[6] اداره شود و یا این سه قوه بر حسن جریان امور در صدا و سیما نظارت داشته باشند.

به دلیل اهمیت این رسانه گروهی که باید هماهنگ با مسئولین جمهوری اسلامی باشد، رؤسای سه قوه نباید این قضیه را سرسری بگیرند و باید آنان در زمینه برنامه‏ها نظارت و دخالت داشته باشند و برای آن وقت بگذارند. زیرا اگر مسائل به طور منحرف در صدا و سیما مطرح شود، می‏تواند مشکلاتی به بار آورد. و اگر مسائل به صورت صحیح انجام گیرد، حلال مشکلات است.» (صحیفه امام، ج‏17، ص: 234)

ـ بیانات خطاب به رئیس دادگاه عالی قضات شرع؛ انطباق احکام قضایی با شرع (1362)

«قضات محترم دادگاههای کشور باید با جدیت به کار خودشان ادامه دهند و دقت نمایند برخوردها و احکام صادره بر وفق ضوابط شرعی و مقررات قانونی باشد. و در حفظ حقوق شرعی و قانونی مراجعین کمال احتیاط مراعات شود.» (صحیفه امام، ج‏18، ص: 294)

ـ نامه به هیأت امنای مسجد سیدالشهدا؛ ارجاع امر تعیین متولی مسجد به آقای مهدوی کنی (1366)

[بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏. محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی- ادام اللَّه عزکم.

پس از درود و سلام به عرض حضرت عالی می‏رساند، نظر به اینکه تولیت مسجد جدید التأسیس حضرت سید الشهدا (ع) به عهده مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسین دانش آشتیانی- رحمة اللَّه علیه- بوده است، لذا متمنی است طبق وقفنامه، موافقت آن حضرت را با متولی دیگری که مورد وثوق معظمٌ له می‏باشد اعلام فرمایید. خداوند وجود مبارک حضرت عالی را تا ظهور حضرت ولی عصر بر سر مستضعفین جهان محفوظ دارد. ان شاء اللَّه.

و من اللَّه التوفیق. هیأت امنای مسجد حضرت سید الشهدا (ع)

بسمه تعالی. مراتب فوق مورد تأیید است و هیأت امنا، حجت الاسلام آقای حاج سید علی اکبر حسینی را پیشنهاد می‏دهند. هر طور که صلاح می‏دانید نظر شریف را مرقوم فرمایید.

10/ 10/ 66- مهدوی کنی‏].

بسمه تعالی‏

هر طور که جناب حجت الاسلام آقای مهدوی کنی- دامت افاضاته- صلاح دانستند عمل نمایند و صلاحدید ایشان مورد موافقت این جانب می‏باشد. ان شاء اللَّه موفق باشید.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 454)

ـ پیام به کارکنان صنعت نفت؛ تجلیل از کارکنان مراکز صنعتی در امر بازسازی (1367)

«ملت بزرگ و شریف ایران در دوران مبارزه و پیروزی انقلاب، و نیز از آغاز جنگ تا کنون، شاهد صداقت و تلاش و مجاهدات کارگران عزیز و مسئولین محترم صنایع و کارخانجات، خصوصاً عزیزان شرکت و صنعت نفت، بوده است که بحق در حساسترین شرایط، شایسته ترین خدمات را به انقلاب و میهن اسلامی نموده‏اند. ارزش مبارزه آنان با رژیم طاغوتی شاه در اعتصاب و بستن شیرهای نفت به روی بیگانگان و وارد کردن ضربه قاطع بر آنان فراموش نخواهد شد. اما مهمتر از آن اینکه در طول جنگ تحمیلی، علی رغم احتمال خطرات فراوان و بمبارانهای مکرر مراکز صنعتی و نفتی، مسئولین و کارگران متعهد و دلسوز انقلاب با تکیه بر ایمان به خدای بزرگ و اعتماد به نفس هیچ گونه سستی به خود راه نداده، و با اراده‏ای محکم آبروی انقلاب را حفظ نموده و اسلام و ایران را سرافراز نمودند، و در سخت ترین مواقع و شرایط تولید و صادرات نفت را در بالاترین حد نیاز حفظ، و علاوه بر ترمیم مراکز آسیب دیده، در اعماق آبها و دل دریاها و بستر زمینها و قلل کوهها به توسعه این صنعت مهم و اکتشاف ادامه دادند، که برای بسیاری از صاحبنظران امور شگفت‏آور است؛ چرا که در اوج حملات بی‏وقفه دشمنان، حتی یک روز هم تولید و صادرات نفت این کشور قطع نگردید. این نیست جز عنایت پروردگار و توجه حضرت بقیة اللَّه- ارواحنا فداه- و عشقی که در دل این عزیزان، همانند عشق بسیجیان به دفاع مقدس، نهفته است. من موارد متعددی از تلاش و مجاهدات این هنرمندان عاشق را در گزارشات و تصاویر دیده‏ام. و اطمینان دارم که اگر عشق به خدا و مکتب نبود، هیچ گاه آنان حاضر نمی‏شدند در مراکز و کارخانجات و پالایشگاههایی که محاط[7] به انواع خطرها و مملو از مواد آتشزا بوده‏اند، به کار خود ادامه دهند. آفرین بر شما کارگران و کارفرمایان و متفکرینی که آتش دنیا را به خاطر جلب رضایت حق بر خود خریدید.

من ضمن تشکر از گردانندگان صنایع کشور، خصوصاً صنعت نفت و گاز، از همه آنان می‏خواهم که با تلاش خود به دنیا ثابت کنند که می‏توانند با فکر و تلاش خود چرخهای اقتصادی کشور را به حرکت درآورند. و ان شاء اللَّه آنها با مژده راه‏اندازی کامل صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در آینده‏ای نه چندان دور، چشم و دل مردم ایران را روشن و شاد خواهند کرد. شما با تلاش در این امر مقدس به جهانیان ثابت خواهید کرد که فشارهای اقتصادیِ پس از جنگ، ما را به هیچ کشوری وابسته نخواهد کرد. ضد انقلاب داخل و خارج و استعمار چپ و راست در تمامی زمینه‏ها تبلیغ می‏کنند که فشارهای اقتصادی پس از جنگ، کمر نظام نوپای اسلامی را خواهد شکست. باید آنها این آرزو را به گور ببرند.

مردمی که در زیر بمبارانها و در تمامی مصائب، خود را برای یک مبارزه طولانی آماده کرده‏اند هر گز حاضر نیستند کوچکترین نرمشی در مقابل جهان استکبار داشته باشند. این از بدیهیات است که نارساییهای پس از جنگ بسرعت برطرف نمی‏شود و چند سالی وقت لازم است تا کمبودها برطرف شود. عزیزانی که در کارخانه‏های وابسته به صنایع سبک و سنگین و نفت و گاز و معادن و نیرو و پست و تلگراف و تلفن و راه و ترابری و سایر مراکز کار می‏کنند خدا را در نظر بگیرند، و گوش به تبلیغات دشمنان ندهند، و استوار و مقاوم در راه‏اندازی چرخهای اقتصادی و صنعتی کشور کوشش نمایند.

امروز دنیا اعمال ما و شما را زیر ذره بین گذاشته است تا ببیند چکاره‏ایم و چقدر توان مقابله با مشکلات را داریم. امروز پدر پیر شما خمینی از تمامی شما کارگران و صنعتگران و متخصصان می‏خواهد که با تمام قدرت مواظب باشید که دوباره مردم ما گرفتار ابرقدرتها و قدرتها نشوند. مشکلات پس از جنگ یکی پس از دیگری رخ می‏نمایاند، و نظام نوپای ما ان شاء اللَّه در مقابل آنها چون کوه ایستاده است؛ و مردم عزیز زیر فشار چرخهای زندگی و اقتصادی همان گونه که تا به حال برای خدا و دین او مقاومت کرده‏اند، بعد از این نیز با تمام توان استقامت می‏کنند؛ و الّا همه زحمات این سالیان پر درد و اضطراب و افتخار از بین خواهد رفت. هوشیاری مردم در وضع فعلی یکی از عوامل پیروزی آنان بر باطل است. و مردم تصور نکنند ایادی نفوذی استکبار و امریکا دست از شیطنت برداشته‏اند، در هر جا و در هر مقوله‏ای احتمال حضور و کارشکنی آنان هست. باید با دقت مراقب بود که نکند دستی در کار باشد که تبلیغ کند جنگ تمام شد و وضع کشور فرق نکرد. مگر آثار جنگ ظرف یکی- دو سال تمام می‏شود؟ من دست و بازوی همه کسانی که بی‏ادعا و مخلصانه درصدد استقلال و خودکفایی کشورند را می‏بوسم. باز سفارش می‏کنم که به خدا متکی باشید و برای همیشه زیر بار شرق و غرب نروید. مردم باید تصمیم خود را بگیرند: یا رفاه و مصرفگرایی و یا تحمل سختی و استقلال. و این مسأله ممکن است چند سالی طول بکشد، ولی مردم ما یقیناً دومین راه را، که استقلال و شرافت و کرامت است، انتخاب خواهند کرد.

ضرورتی به گوشزد کردن اهمیت نفت در معادلات جهان و اقتصاد بین الملل و نیز نقش عظیم صنعت نفت و انرژی را در کشورها و سیاستها نمی‏بینم. ان شاء اللَّه مسئولین امر با توجه کافی و بصیرت و دقت از این گنجها و ذخایر سیال خدادادی پاسداری نمایند، و در توسعه و استفاده هر چه بیشتر و بهتر آنها تلاش نمایند، و در تأمین نیازهای جامعه و پابرهنگان و اولویت دادن به مناطق محروم موفق باشند. خداوند تعالی این روحیه مقدس سربازی و فداکاری را در کلیه کارگران و کارمندان و متخصصان تا رسیدن به استقلال و خودکفایی کامل حفظ فرماید. خداوند شهدای عزیزشان را غریق الطاف و عنایت خود فرماید؛ و به جانبازان شفا دهد؛ و مفقودین و اسرا را به وطن و آغوش خانواده‏های عزیز خویش برگرداند.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 231 ـ 233)



[1] - آقای سید نور الدین هندی، برادر کوچک امام خمینی.

[2] -« آغازاده خانم»؛ خواهر امام خمینی.

[3] - ویرانی.

[4] - دورترین شهرها.

[5] - سوره حجرات، آیه 10:« جز این نیست که همه مؤمنین با هم برادرند».

[6] - قوّه مجریه، قضائیه، و مقنّنه.

[7] - احاطه شده.

انتهای پیام /*