میلاد یازدهمین اختر تابناک امامت، امام حسن عسکری (علیه السلام) مبارک باد

امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام معصوم از سلاله پاک امامان شیعه میباشد. ایشان را به امام زکی، هادی و نقی لقب داده اند و از آنجا که همچون پدر در محل عسکر و لشکرگاه(شهر نظامی) در سامرا زندگی میکرد، به عسکری معروف گشت. ایشان در هشتم ربیع الثانی سال 232 ه ق در شهر مدینه به دنیا آمد.

کد : 4136 | تاریخ : 22 آبان 1400

میلاد یازدهمین اختر تابناک امامت، امام حسن عسکری (علیه السلام) مبارک‌باد

عزت الله کاظمی

امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام معصوم از سلاله پاک امامان شیعه میباشد. ایشان را به امام زکی، هادی و نقی لقب داده اند و از آنجا که همچون پدر در محل عسکر و لشکرگاه(شهر نظامی) در سامرا زندگی میکرد، به عسکری معروف گشت و چون از نوادگان امام رضا(ع) بود، ابن الرضا نیز خوانده میشود. ایشان در هشتم ربیع الثانی سال 232 ه ق در شهر مدینه به دنیا آمد و در هشتم ربیع الاول سال 260 در سنین جوانی به دستور معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسید.

امام عسکری(ع) همچوم سایر ائمه معصومین(ع) از خصایص ویژه ای همچون علم و دانش، سخاوت، عصمت، شجاعت و امثال آن برخوردار بود، چنانکه همگان بر جایگاه هایشان اذعان داشتند و وی را بر این صفات ارزشمند می ستودند.

امام خمینی در تحلیل اینکه چرا امام(ع) را از مدینه به سامرا فراخواندند و ایشان را در محاصره لشکر قرار دادند میفرماید:

میگویند مردی که از [مدینه‏] برمی‏دارد امام- علیه السلام- را می‏آورد در اینجا، یا حضرت‏ عسکری‏ را در سامرا چندین سال نگه می‏دارد و تحت فشار و در نظام، در عَسْکر ... در جُند ایشان را نگه می‏دارد و محبوس است امام- علیه السلام- در آنجا. این از باب این [بود] که نماز می‏خواست بخواند؟ خوب ...، خود آنها هم نماز می‏خواندند، به نماز چه کار داشتند؟ چون امام- علیه السلام- پسر پیغمبر بود، آن وقت پسر پیغمبر، خیلی هم [مورد احترام بود]؛ اگر پسر پیغمبر سر جای خودش می‏نشست و کار نداشت به مردم، چیزی نبود.(صحیفه امام، ج 4، ص 21)

انتهای پیام /*