امروز با امام: نهم مهر

ـ نامه به یکی از دوستان به مناسبت آزادی از زندان یا تبعید (1353)
ـ حکم انتصاب آقای جلالی خمینی جهت رسیدگی به مشکلات ایرانیان مقیم قطر (1358)
ـ سخنرانی در جمع خانواده شهدای پاوه و فرماندهان ارتش؛ فداکاری در اسلام (1358)
ـ حکم به آقای جعفری گیلانی جهت رسیدگی به مشکلات شهرهای لنگرود (1358)
ـ حکم انتصاب آقای قاسم علی ظهیرنژاد به سمت ریاست ستاد مشترک ارتش (1360)
ـ حکم انتصاب آقای علی صیاد شیرازی به سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش (1360)
ـ حکم اعدام شخص مفسد به رئیس دیوان عالی کشور (1366)

کد : 4025 | تاریخ : 09 مهر 1400

امروز با امام: نهم مهر

 

ـ نامه به یکی از دوستان به مناسبت آزادی از زندان یا تبعید (1353)

«بسمه تعالی‏

14 شهر صیام 94

پس از اهدای سلام و تحیت و مسرت از رفع موانع، امید است همیشه سلامت و با سعادت قرین باشید. بحمد اللَّه تعالی «ذَهَبَ العِناء وَ بَقِیَ الْأجْر»[1]. در این مدت در هر روز به همه دوستان که گرفتاری داشته‏اند دعا کرده‏ام، و زیارت- به نیابت- هر وقت مشرّف شده‏ام کرده‏ام. امید دعای خیر از جنابعالی دارم برای حُسن عاقبت.

و السلام علیکم و رحمة اللَّه.» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 46)

ـ حکم انتصاب آقای جلالی خمینی جهت رسیدگی به مشکلات ایرانیان مقیم قطر (1358)

«بسمه تعالی‏

9 ذی القعدة 99

جناب مستطاب حجت الاسلام آقای جلالی خمینی- دامت افاضاته‏

پیرو درخواستی که از جانب ایرانیان مقیم قطر شده، مقتضی است جنابعالی مسافرتی بدانجا بنمایید و از نزدیک به مشکلات و کمبودهایی که دارند رسیدگی نموده و در رفع آنها بکوشید، و به وظیفه اسلامی و اجتماعی که دارند، آنان را آشنا سازید و از تفرقه و اختلاف بر حذر دارید. از خدای تعالی توفیق همگان را خواستارم.

روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏10، ص: 190)

ـ سخنرانی در جمع خانواده شهدای پاوه و فرماندهان ارتش؛ فداکاری در اسلام (1358)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

همان طوری که در حدیث وارد شده است: «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا، و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبلاء[2]) 08 (» در جهات مختلفه‏ای که این عبارت افاده می‏کند یک جهتش هم همین حزنی است که برای ما تقریباً هر روز از مشاهده معلولین، مشاهده مادرهای داغدیده، پدرهای فرزند از دست داده، برادرهای برادر کشته شده، و بالاخره شهدایی که در راه اسلام از دست رفته‏اند، برای ما هر روز یک روز عاشورا است. و من نمی‏دانم چه طور از شما برادرها و خواهرها که عزیزان خودتان را- که عزیزان ما هم بودند- از دست دادید، چه طور تسلیت بگویم؛ و چه طور عذرخواهی کنم. شما می‏دانید که اسلام آن قدر عزیز است، آن قدر بزرگ است، که پیغمبر اسلام و اهل بیت آن بزرگوار هستی خودشان را، همه چیز خودشان را، در راه اسلام فدا کردند. ما هم که پیرو آیین مقدّس اسلام هستیم و پیرو پیغمبر اسلام و ائمه اسلام هستیم اگر یک مقداری فداکاری کنیم و در راه اسلام همان طور که آنها فداکاری کردند ما هم فداکاری کنیم این برای ما هر چند سخت باشد، لکن یک آسایش فکری است.

من به شما آقایان و خانمها که از راههای دور و جاهای مختلف کشور آمدید من به شما تسلیت می‏گویم. و از شما تشکر می‏کنم و دعاگوی همه شما هستم. و از خدای تبارک و تعالی برای شهدا رحمت، و برای شماها سلامت و سعادت، طلب می‏کنم.

امیدوارم که این شهدا در نامه‏ای که اسم شهدای بَدْر و کربلا نوشته می‏شود، نوشته شده باشد. و برای شماها هم همان طور که بازماندگان کربلا و احُد[3] و امثال اینها بودند و اجر داشتند، شما هم در شمار آنها نامتان به ثبت برسد. و چون آقایان جمعیت بیرون هم زیاد است، من معذرت می‏خواهم از اینکه بیشتر مزاحمت کنم. من دعاگوی همه شما هستم؛ و همین طور خدمتگزار همه شما. و امیدوارم که خداوند دعاهای همه ما را در حق همه مستجاب کند. و خدمتهای همه ماها را برای اسلام بپذیرد.

و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج‏10، ص: 191 ـ 192)

ـ حکم به آقای جعفری گیلانی جهت رسیدگی به مشکلات شهرهای لنگرود (1358)

«بسمه تعالی‏

9 ذی قعده 99

جناب مستطاب ثقة الاسلام آقای آقا شیخ محمد جعفری- دامت افاضاته‏

با توجه به سوابقی که جنابعالی از منطقه گیلان دارید و مشکلاتی که در قسمتی از آن منطقه پیش آمده، مقتضی است مسافرتی به شهرهای لنگرود و رودسر و لاهیجان بروید و با همکاری علمای اعلام و افراد ذی صلاح محلی به مشکلات و نارساییها رسیدگی نموده و در رفع نابسامانیها بکوشید و اهالی محترم را به اتحاد و یگانگی و وظیفه خطیری که در این برهه از زمان دارند دعوت نموده و آشنا سازید. از خدای تعالی موفقیت آن جناب را در پیشبرد اهداف عالیه اسلام خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏10، ص: 193)

ـ حکم انتصاب آقای قاسم علی ظهیرنژاد به سمت ریاست ستاد مشترک ارتش (1360)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

تیمسار سرتیپ قاسم علی ظهیرنژاد- ایّده اللَّه تعالی‏

نظر به پیروزی ارزشمند اخیر که با نقشه و تدبیر انجام گرفت و از آنجا که خدمات شما در نیروی زمینی مورد تقدیر است، جنابعالی را به ریاست ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب می‏نمایم. توفیق شما را در پیشبرد اهداف مقدس اسلام از خداوند متعال خواستارم.

9 مهرماه 1360/ 2 ذی الحجة الحرام 1401

روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏15، ص: 265)

ـ حکم انتصاب آقای علی صیاد شیرازی به سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش (1360)

[** محضر شریف فرمانده کل قوا، حضرت امام خمینی- مد ظله العالی‏

با توجه به انتصاب تیمسار ظهیر نژاد به سمت ریاست ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، به موجب تصویب شورای عالی دفاع در جلسه فوق العاده 9 مهرماه 1360 بر اساس بند (د) اصل 110 قانون اساسی، جناب سرکار سرهنگ علی صیاد شیرازی، فرمانده عملیات شمال غرب به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت حضرت عالی پیشنهاد می‏گردد.

رئیس شورای عالی دفاع- اکبر هاشمی رفسنجانی- 9 مهرماه 1360**]

بسمه تعالی‏

موافقت می‏شود.[4]- 9 مهرماه 1360

روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏15، ص: 266)

ـ حکم اعدام شخص مفسد به رئیس دیوان عالی کشور (1366)

[بسمه تعالی. حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- دام عزه‏

اعدام شخص مفسد که در نظر مبارک مورد احتیاط است به نظر آیت اللَّه منتظری جایز است و این مسأله در محاکم قضایی مورد احتیاج است. اگر اجازه می‏فرمایید در مراجع قضایی طبق نظر ایشان عمل شود. ادام اللَّه عمرکم الشریف.

9/ 7/ 66- عبد الکریم موسوی‏].

بسمه تعالی‏

مجازید بر طبق نظر شریف ایشان عمل نمایید.[5]- 9/ 7/ 66

روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 397)



[1] - درد و رنج رفت و پاداش آن باقی ماند.

[2] - هر روزی عاشورا و هر زمینی کربلاست.

[3] - احُد: اسم کوهی است معروف که یکی از غزوات پیامبر اکرم( ص) با کفّار مکّه، که به شکست مسلمین انجامید در کنار آن رخ داد.

[4] - به استناد وظایف و اختیارات رهبری، مندرج در اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

[5] - بر اساس نظر امام خمینی، از سوی رئیس دیوان عالی کشور، بخشنامه‏ای به شماره 64/ 11 ب- ش مورخ 20/ 8/ 1364 به دادگاهها صادر گردید. و در تاریخ 9/ 7/ 1366 نیز ریاست دیوان عالی کشور در مورد مرتکبین جرایم مواد مخدر، موضوع را طی بخشنامه‏ای به دادگاهها و دادسراهای انقلاب اسلامی سراسر کشور ابلاغ نمود

انتهای پیام /*