زمزم احکام، جلسه یازدهم: آداب عزاداری(1)

زمزم احکام، جلسه دهم: آداب عزاداری(1)سیاهپوشی و سیاه کوبی، تسلیت گویی، زیارت و زیارت خوانی و تباکی و گریستن

کد : 3980 | تاریخ : 20 شهریور 1399

آداب عزاداری(1)        

1- سیاهپوشی و سیاه کوبی :

پوشیدن لباس سیاه و سیاه کوبی و نصب پرچم های عزا در عزاداری امام حسین (علیه السلام ) نشانه حزن و اندوه و نمودار شعائر و حماسه حسینی است .

2- تسلیت گویی :

اصل تسلیت گفتن در شرایط مصیبت و اندوهی که بر کسی وارد شده در اسلام مستحب است.

امام باقر (علیه السلام ) : وقتی شیعیان به هم می رسند در مصیبت ابا عبدالله (علیه السلام )این جمله را تکرار نمایند : « اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَین (علیه السلام ) وَ جَعَلَنا وَ اِیاکُم مِنَ الطالبینَ بثاره مع وَلیهِ الاِمام المَهدی مِن الِ مُحَمَدٍ علیهمُ السَلامُ.»

3- تعطیلی کار در روز عاشورا :

اگرچه کار کردن در روز عاشورا اشکال ندارد، ولی امام صادق (علیه السلام ) فرمودند: کسی که روز عاشورا را تعطیل کند ، و برای معیشت روزانه اش هم فعالیتی نکند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را بر می آورد.

4- زیارت و زیارت خوانی :

رفتن به زیارت امام حسین(علیه السلام) در روز شهادت آن حضرت مستحب است و اگر امکان زیارت قبر سیدالشهدا نبود می توان آن حضرت را از راه دور زیارت کرد. به این صورت که دو رکعت نماز بخواند و بر آن حضرت سلام دهد یا زیارت بخواند .

5 - تباکی و گریستن :

در حدیث قدسی آمده که خداوند به حضرت موسی (علیه السلام) فرموند : ای موسی ! هر یک از بندگانم در زمان شهادت فرزند مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) (روز عاشورا) گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد و بر مصیبت سبط پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تعزیت گوید همواره در بهشت خواهد بود.

 ویدئو

انتهای پیام /*