امروز با امام: سوم شهریور

ـ نامه به آقای سید احمد خمینی و تذکر مسائل مختلف (1353)

ـ حکم نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران به آقای محمدرضا فاکر (1361)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور اندونزی؛ تبریک عید سعید قربان (1366)

ـ حکم به وزیر کشور درباره حدود اختیارات وزارت کشور در نیروهای انتظامی (1367)

کد : 3936 | تاریخ : 03 شهریور 1400

امروز با امام: سوم شهریور

 

ـ نامه به آقای سید احمد خمینی و تذکر مسائل مختلف (1353)

«بسمه تعالی‏

6 شعبان 94

احمد عزیزم‏

امروز یک نامه از شما و یکی از آقا[1] از دمشق واصل شد؛ جواب ایشان را بعداً می‏نویسم. به ایشان عرض کنید ارقام را سیاقی ننویسند؛ کهنه شده و موجب اشتباه می‏شود. خانم حالشان خوب، و السّاعه خانواده آقای صدر آمدند که رفتند برای پذیرایی.

راجع به تعیین شخص عوض ...[2] صلاح نیست، با کسی هم مذاکره نکنید. آنهایی که شما در نظر دارید بر خلاف نظر من است، همین نحو که هست باید مسکوتٌ عنه بماند تا چه شود. قبوض آقا را به سوریه می‏فرستم، وسیله افغانی‏[3] شاید برسد. از سلامت خودتان مطلعم کنید. خدمت مخدره فاطمه خانم سلام برسانید. حسن عزیزم را می‏بوسم. و السلام علیک.

پدرت‏

پیغام داده بودند سیصد تومان داده‏اند؛ معلوم نشد چه وقت داده‏اند، تا کنون نرسیده‏.» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 42)

ـ حکم نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران به آقای محمد رضا فاکر (1361)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب حجت الاسلام آقای فاکر- ایّده اللَّه تعالی‏

چون به حسب مقتضیاتی جناب حجت الاسلام آقای طاهری‏[4] به خارج از کشور مسافرت می‏نمایند جنابعالی در غیاب ایشان تمام اموری که در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ایشان محول بود عهده‏دار باشید و مسائل فرهنگی و اسلامی را با جدیت پیگیری نمایید.

امید است ان شاء اللَّه در این کار موفق باشید. ضروری است اقشار مختلف سپاه از فرماندهان و سایر پرسنل با جنابعالی همکاری خواهند نمود. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏16، ص: 439)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور اندونزی؛ تبریک عید سعید قربان (1366)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

29 ذی حجه 1407

حضرت آقای ژنرال سوهارتو، رئیس جمهوری کشور اندونزی‏

پیام تبریک آن جناب به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان واصل و موجب تشکر گردید. متقابلًا این عید بزرگ اسلامی را به جنابعالی و ملت مسلمان کشورتان تبریک می‏گویم. البته ملت اسلامی ما امسال عیدی نداشتند؛ زیرا همان گونه که می‏دانید صدها زن و مرد از عزیزانشان در کنار حرم امن الهی و شهر مکه به شهادت رسیده و به وسیله مزدوران امریکای جهانخوار و به جرم فریاد برائت از مشرکان به خاک و خون کشیده شدند که اگر ابعاد وسیع این جنایت هولناک برای مسلمانان روشن شود، هیچ مسلمانی نمی‏تواند ساکت بنشیند و این کشتار فجیع را که به دستور آل سعود انجام گردید، محکوم نکند. از خدای تعالی نجات مسلمانان و سرزمین مقدس حجاز را از حکومت نوکران حلقه به گوش امریکا و دشمنان اسلام مسألت دارم. و السلام علیکم. روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 372)

ـ حکم به وزیر کشور درباره حدود اختیارات وزارت کشور در نیروهای انتظامی (1367)

[محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- دام ظله العالی.

با عرض سلام و تحیات، همان گونه که مستحضرید نیروهای انتظامی (کمیته انقلاب- ژاندارمری- شهربانی) با توجه به اعمال فرماندهی و مدیریت قوی از انسجام و قدرت نسبتاً خوبی برخوردار است و امنیت و انتظامات کنونی در شهرها و خارج شهرها مرهون آن است و به تصدیق مسئولین جنگ، نیروهای انتظامی در جبهه با روحیه قوی تا آخر جنگیدند و عقب‏نشینی نکردند. طبیعی است که حفظ روحیه مقاومت اسلامی این عزیزان، اولًا در گرو آموزش و سازماندهی تشکیلاتی آنها بوده و ثانیاً به خاطر تفویض اختیاراتی است که مقام معظم فرماندهی کل قوا در ارتباط با نیروهای انتظامی به وزیر کشور اعطا فرموده و این جانب را در تشویق و تنبیه سریع و به موقع نیروها یاری نموده است. فلذا آنچه که باعث تصدیع شد اینکه: به دنبال حکم جانشینی فرمانده کل قوا به برادرمان حجت الاسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی و تشکیل ستاد فرماندهی کل قوا به ریاست آقای نخست وزیر، دست به تغییر تشکیلات نظامی کشور زده شده است که این تحولات با توجه به آتش بس ممکن است در بهترین شرایط باشد، ولی همزمان در صدد تغییراتی در سیستم نیروهای انتظامی هستند و از هم اکنون مسئولین فرهنگی، حفاظت اطلاعات و بازرسی را تعیین کرده‏اند، و بدون آنکه این جانب مطلع باشم راجع به ادغام و سرنوشت نیروهای انتظامی می‏خواهند تصمیم‏گیری نمایند. در حالی که مسئولیت مسائل سیاسی و امنیت و انتظامات کشور و نیروهای انتظامی با وزارت کشور است (البته وزارت کشور از ماهها قبل یک گروه کارشناسی را برای تهیه طرح تشکیلات مطلوب انتظامی مکلف نموده است) به نظر می‏رسد اقدامات فوق باعث تضعیف و فروپاشی نیروهای انتظامی گردد و بنده به عنوان مسئول امنیت‏

صحیفه امام، ج‏21، ص: 111

کشور به عرض عالی می‏رسانم که به مصلحت نمی‏باشد. امید است از ارشادات مقام معظم رهبری بهره‏مند گردیم.

ضمناً از محضر امام بزرگوار استفسار می‏نمایم که آیا اختیارت تفویضی فرماندهی کل قوا به وزرای کشور در نیروهای انتظامی که این جانب نیز دارا هستم به قوّت خود باقی است یا خیر؟ خداوند سایه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی را بر سر ما مستدام بدارد.

فرزند کوچک شما: سید علی اکبر محتشمی- وزیر کشور].

بسمه تعالی‏

تمامی مسائل مربوط به کمیته انقلاب اسلامی و ژاندارمری و شهربانی در چهارچوب قانون با وزارت کشور است؛ ولی در زمینه‏های دفاع مقدس اختیار با جانشینی فرماندهی کل قوا است. در موارد تردید، جانشین فرمانده کل قوا و وزیر کشور هماهنگ خواهند بود.

روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 110 ـ 111)



[1] - آقای سید مرتضی پسندیده.

[2] - مربوط به انتخاب فرد تازه‏ای است به جای آقای لواسانی که در تبعید به سر می‏برد. معظمٌ له به انجام چنین کاری تا آخر رضایت ندادند. در نامه امام نیز، متن به همین صورت‏[ ...] درج شده است.

[3] - آقای جلال الدین فارسی، که در آن زمان در سوریه به سر می‏برد.

[4] - آقای سید حسن طاهری خرم‏آبادی

انتهای پیام /*