امروز با امام: بیستویکم مرداد
ـ نامه به آقای محمدتقی مروارید؛ واگذاری زمین در شاه آباد غرب (1343)
«بسمه تعالی
خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقای آقا شیخ محمد تقی مروارید- دامت افاضاته
به عرض میرساند، مرقومه شریفه که حاکی از صحت مزاج شریف و حاوی تفقد آن جناب بود، موجب تشکر گردید. راجع به واگذاری زمین در شاهآباد غرب به فرقه معلومه که مرقوم فرموده بودید موجب تأثر گردید. امید است ان شاءاللَّه با اتحاد کلمه و تشریک مساعی آقایان علمای اعلام- دامت برکاتهم- و مروجین شریعت مقدسه اسلام رفع گرفتاریها بشود. و در تحت توجهات حضرت ولی عصر- عجل اللَّه تعالی فرجه الشریف- ایادی دشمنان دین را قطع نماییم. از خدای متعال موفقیت مسلمین و عظمت اسلام را مسألت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.
روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج1، ص: 364)
ـ نامه به آقای سید محمدرضا سعیدی؛ اعلام وصول نامه ارسالی (1347)
«بسمه تعالی
خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقای سعیدی- دامت افاضاته
گمان میکنم از جنابعالی یک مکتوب واصل شده باشد که جواب ندادهام. از قراری که آقای منتظری مرقوم داشتهاند، فرمودید چند نامه فرستادم که جواب نرسیده است، در هر صورت سلامت و توفیق جنابعالی را خواستار است. اگر قصوری در مکاتبات میشود، ان شاءاللَّه تعالی در علاقه به امثال جنابعالی- ایدکم اللَّه تعالی- قصوری نیست. امید است خداوند تعالی هر چه بیشتر به امثال جنابعالی توفیق خدمت بدهد. از جنابعالی امید دعای خیر برای حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.
روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج2، ص: 193)
ـ سخنرانی در جمع نمایندگان کشورهای اسلامی؛ ترسیمی از چهره نظام اسلامی ایران (1359)
«بسم اللَّه الرحمن الرحیم
این عید سعید مبارک فطر را به همه مسلمین جهان و به شما آقایانی که در اینجا حاضر هستید، تبریک عرض میکنم. مبارک آن روزی است که تمام دولتهای اسلامی با ملتها با هم باشند و همه با هم، هم صدا و همه با هم، هم مقصد و اسلام را در همه جا زنده کنند و همه ممالک اسلامی متحد شوند تا اینکه دست ابرقدرتها را از ممالک خودشان قطع کنند.
من حالا میخواهم یک قدری از ویژگیهای این انقلاب اسلامی [را]، که در ایران واقع شده است، به شما عرض کنم. ما میخواهیم که همه ممالک اسلامی این ویژگیها را داشته باشد و این معنایی که در ایران تحقق پیدا کرده است در همه ممالک اسلامی باشد و این انقلاب صادر بشود به همه ممالک اسلامی و همه مستضعفان جهان در مقابل مستکبران بایستند و مسائل خودشان را اخذ کنند و حق خودشان را بگیرند و باید بدانند که حق، گرفتنی است، و الّا اعطا نخواهند کرد.
من بعضی از ویژگیهای این انقلاب را به شما آقایان و به کسانی که میشنوند کلام من را عرض میکنم تا ببینند که آیا این وضع بهتر است یا اوضاعی که در جاهای دیگر هست.
شما به من بگویید که در کجای ممالک اسلامی و غیر اسلامی، این طور است که رئیس جمهور از همین مردم و در دامن همین مردم باشد و هر روز و در ماه مبارک، هر شب برود توی جمعیتهای متفرق و مردم را ارشاد کند، بدون اینکه خوفی در دلش باشد.
ما میدیدیم که در زمان حکومت غاصب شاه مخلوع، اگر این آدم میخواست در یکی از خیابانهای تهران ظاهر بشود، قبل از اینکه او بخواهد بیرون برود، مأمورهای ساواک تمام خیابانها را و تمام خانههای اطراف خیابانها را خالی میکردند و مأمور میگذاشتند و محافظت میکردند؛ برای اینکه او از ملت نبود، او در مقابل ملت بود و الآن رئیس جمهور[1] که در رأس واقع شده است، در هر مجلسی که او را دعوت کنند میرود و در هر شهری که از او تقاضا کنند، میرود و مردم را ارشاد میکند، بدون اینکه یک ذره خوف در دل او باشد؛ برای اینکه، ملت را از خودش میداند و ملت هم او را از خودش میداند. برادر هستند. رئیس جمهور با ادنی شخصی که در ایران زندگی میکند، برادر است و مردم با هم برادرند و پشتیبانی میکنند. همین طور، در کدام مملکت، شما سراغ دارید که رئیس مجلس[2] منبر برود و مردم را هدایت کند و در ماه مبارک، شاید بیشتر از سی تا منبر رفته باشد و مردم را هدایت کرده باشد؟ و در کجا شما سراغ دارید که رئیس دیوان عالی کشور[3] یک عالِمی باشد که برود مردم را هدایت کند و مردم هم از او هدایت بشوند؟ و همین طور دادستان کل کشور[4] و همین طور وزیر کشور[5] و همین طور سایر ارگانی که هستند، با کمال اطمینان، بدون اینکه از کسی خوف داشته باشند؛ برای اینکه مبادی خوف در کار نیست، همه پشتیبان هستند، همه برادر هستند.
در کجا سراغ دارید که مجلس شورایِ آنجا مثل مجلس شورای اسلامی ما باشد؟ در سابق، زمان شاه مخلوع و رضا خان مطرود، مجلس پر بود از «دوله» ها، «ممالک» ها، «سلطنه» ها، «سلطان» ها، متمکّنین، اشراف، طرفدارهای شرق و غرب، نوکرهای ممالک اجنبی، ولی الآن در مجلس شورای ما یک چهره پیدا نمیکنید که از این طبقه اشراف باشد، از این طبقه بالا باشد، همه از همین مردمند که در بین بازار راه میروند، و از همین جمعیت هستند؛ عدهایشان از علما و فقها هستند، عدهایشان از چهرههای متدیّن هستند. مجلس شورای اسلامی ما الآن در هیچ جا نظیر ندارد، چنانچه سایر ارگانهای دولتی ما این طور است.
در کجا شما سراغ دارید که ارتشش این طور ملّی و در بین مردم باشد که وقتی ارتش در بین مردم برود یا ژاندارمری برود یا سپاه پاسداران برود، گل بر او نثار کنند و تظاهرات کنند برای او؟ آنها هم از باب این است که از همین مردمند؛ از همین جمعیت هستند. تمام جاهایی را که شما ملاحظه کنید، همه چون از خود ملتند، از این جهت، با ملت این طور روبه میشوند. در کجای دنیا شما سراغ دارید که از باطن ملت، بدون اینکه هیچ کس دعوت کند، این قدر کمیته، این قدر دادگاه، این قدر پاسدار، که خون خودشان را در راه این کشور و در راه اسلام فدا میکنند، بدون اینکه کسی آنها را دعوت کرده باشد؟ در سرتاسر کشور، این سپاه پاسداران، این کمیتهها، این دادگاهها، همه برای همین اسلام و برای همین کشور خدمت میکنند. در کجای دنیا سراغ دارید که ملت آن چنان در خدمت اسلام باشد، آن چنان در خدمت دولت اسلامی باشد که هر وقت غائلهای پیش بیاید خود ملت پیشقدم باشد و پشتیبانی کند؟
ما که میگوییم انقلابمان را میخواهیم صادر کنیم به همه کشورهای اسلامی، بلکه به همه کشورهایی که مستکبرین بر ضد مستضعفین هستند، میخواهیم یک همچو وضعیتی پیش بیاوریم که دولت یک دولت زورگوی جبّار آدمکش- امثال ذلک- نباشد و ملت یک ملتی نباشد که دشمن با دولت است. ما میخواهیم بین ملتها و دولتها آشتی بدهیم. دولتها اگر توجه بکنند و یا مطالعه کنند وضع ایران را و ببینند ملت ایران با دولت چه وضعی دارد، گمان ندارم که آنها تحت تأثیر واقع نشوند. البته قلمهای مسموم خارج، قلمها و نوشته هاو مطبوعات خارجی، رسانههای گروه خارجی، همه بر ضد ایران و بر ضد دولت و ملت ایران تبلیغات میکنند، لکن شما که داخل این کشور هستید، میدانید که تبلیغات آنها برای چه هست. برای این است که این ملت و دولت با هم شدهاند. وقتی ملت و دولت با هم شد، قشرهای روحانی و قشرهای دانشگاهها و سایر قشرها، ارتشی و اشخاصی دیگر همه با هم هستند و همه یک فکر میکنند، البته منافع ابرقدرتها دیگر نمیشود تأمین بشود، یک حکومتی نمیآید روی کار که برای یک ابرقدرتی یک کلمه بگوید، اگر یک وکیلی، یک نخستوزیری، یک کلمه راجع به منافع ممالک دیگر، منافع اجنبیها حرف بزند، همین ملت است که در مقابلش میایستد و نمیگذارد. ما میل داریم که همه ممالک اسلامی، همه کشورهای اسلامی، همه کشورهای مستضعفین دنیا این طور بشود که یک جمعیت باشند. در بین خود این جمعیت و در بین همین جمعیت، نخست وزیر، رئیس جمهور، مجلس، افراد دیگری که در بنگاههای دولتی هستند، تعیین بشوند تا آسیب بردار نباشد.
ما علاوه بر اینکه گرفتار امریکا هستیم و گرفتار شوروی هستیم، گرفتار بعض اشخاصی [هستیم] که دعوی اسلام میکنند؛ بعضیها که در رأس روحانیتِ بعضی ممالک واقع هستند، گرفتار آنها هم هستیم. آنها هم ما را تکفیر میکنند، آنها هم کلمات ما را تعبیر میکنند و دنبالش تکفیر میکنند. اینها اگر چنانچه واقعاً خطاکار هستند، خوب است که مطالعه کنند، بفهمند دارند چه میگویند و به نفع کی کار میکنند و اگر متعمّد هستند و در مقابل یک کشور اسلامی، در مقابل یک کشوری که کوشش میکند که بین همه برادرها را متصل کند و همه را با هم آشتی بدهد، و ما قبل از بیست سال به این طرف، دنبال این معنا بودیم که ممالک اسلامی، همه با هم برادر باشند، این او را تکفیر نکند، او این را تکفیر نکند. اینهایی که این طور سمپاشی میکنند و مع الأسف در لباس مفتی هستند و یا مفتی اعظم هستند، اینها نمیدانند که این کارها بر ضد اسلام و بر وفاق میل ابرقدرتهاست؟ اینها نمیدانند که دانسته یا ندانسته، برای ابرقدرتها دارند خدمت میکنند؟ چطور اینها در مقابل «سادات» و آنهمه جنایاتی که کرده است نمیایستند و تکفیری ما نشنیدیم از آنها؟
اما ما که از امام مهدی که قوّه اجرایی اسلام است صحبت میکنیم و میگوییم که عدل در زمان او فراگیر خواهد شد و از طرق خود آنها هم همین معنا هست که یَمْلَأُ الأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً[6]، ما که راجع به آن میگوییم و میگوییم که انبیا موفق نشدهاند اجرا کنند مقاصد خودشان را و خداوند در آخر زمان کسی را میآورد که اجرا کند مسائل انبیا را، این بیچارهها برای خدمت به اجانب یا نفهمیده، تأویل میکنند که فلان گفته است که حضرت مهدی تتمیم میکند شریعت را. این بسیار ناگوار است برای ما. ما حضرت مهدی را یکی از افرادی میدانیم که تابع اسلام است، تابع پیغمبر اسلام است، لکن تابعی است که نور چشم پیغمبر اسلام است و اجرا میکند آن مطالبی را که حضرت رسول اکرم- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- فرموده است.
چرا باید اینها در حجاز، در کویت، در بعضی جاهای دیگر تأویل کنند حرفها را بر ضد یک مملکت اسلامی که کوشش دارد همه برادرها را با هم مجتمع کند و کوشش دارد دست ابرقدرتها را از سر این ممالک اسلامی کوتاه کند، آنها در خدمت ابرقدرتها دانسته یا ندانسته هستند و میخواهند که تفرقه بین مسلمین بیندازند. اینها نمیدانند که نباید تفرقه بین مسلمین انداخت و بر خلاف نص قرآن است؟ اینها مطّلع نیستند یا اینکه در خدمت- خدای نخواسته- ابرقدرتها هستند؟
ما میخواهیم که همه ممالک اسلامی اولًا، در محیطی که خودشان هستند، به حسب حکم اسلام، بین حکومت و بین مردم مخالفت نباشد و همه با هم باشند و ممالک اسلامی همه با هم باشند و همه متحد بشوند تا اینکه آسیبی برای آنها واقع نشود. شما دیدید که ما وقتی که در ایران ملتمان اتحاد پیدا کرد، چه قدرت بزرگی را شکست داد. ما میخواهیم که یک میلیارد جمعیت دنیا از مسلمین، این طور با هم متحد بشوند. اگر متحد بشوند، نه قضیه قدس دیگر باقی میماند و نه قضیه افغانستان و نه قضایای دیگر و اگر وعّاظ السلاطین بگذارند و اتحاد ما را به هم نزنند، ان شاء اللَّه، پیروز خواهیم شد و دوَل اسلامی و ممالک اسلامی پیروز خواهند شد.
من از خداوند تبارک و تعالی، عظمت اسلام و مسلمین و وحدت کلمه اسلام و مسلمین را خواهان هستم و این عید سعید را باز هم به همه مسلمین و همه کشورهای اسلامی تبریک عرض میکنم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.» (صحیفه امام، ج13، ص: 93 ـ 98)
ـ سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ حل مشکلات با تفاهم (1359)
«بسم اللَّه الرحمن الرحیم
ان شاءاللَّه خداوند این عید سعید را بر همه مسلمین و خصوص ملت مسلم ایران مبارک کند. این چهره مجلس اسلامی ماست و اگر از صدر مشروطه- الّا شاید دوره اول- تا قبل از این مجلس ملاحظه کنید، اینجا جای آن وکلا نبود؛ وکلایی که از طبقه اشراف و از طبقه ثروتمند و مرفّه، و حاضر نبودند در یک مجلس چند تایشان با هم جمع بشوند و حاضر نبودند در یک مجلس این طور مسجدی بنشینند و هر کدام در کاخهای بلند- الّا بعضیها که آنها هم از سنخ شما بودند- زندگی میکردند. امکان نداشت که یک مواجههای بین منِ طلبه با آن تیپهای اشرافی و اعیانی و دارای کذا و کذا اتفاق بیفتد؛ فرضاً اینکه گوش بدهند به اینکه یک طلبه با آنها چه میگوید. این از برکات نهضت است، برکات اسلام است که همه نهادهایشان اسلامی و مردمی است. مجلس مردمی این است. پیشتر اسمش را گذاشته بودند «مجلس ملّی». ملت راه داشت در آن مجلس؟ در آن مجلس از ملتها، از خود ملت کسی بود که راه پیدا بکند به آنجا؟ خصوصاً در این دهههای آخر، یک نفر از شما در آنجا راه نداشت و جای شما در آنجا نبود اخلاقاً، که عند اللَّه نبود، به واسطه علوّ شأن شما و به واسطه اینکه آنها طاغوتی بودند، شما راه نداشتید بر آنجا.
ما امروز مواجهیم با یک چهرههای اسلامی که به غیر از اسلام و به غیر از منافع مملکت خودشان فکر نمیکنند. و من امیدوارم که این مجلس، که مرکب از این طبقه انسانی ملت است، چه آنهایی که مسلم هستند و چه آنهایی که باز برادرهای ما هستند و از اقلیتها هستند، این چهرهها، چهرههایی است که مال ملت است، و امروز ملت راه پیدا کرده است به مجلس و دیروز، در گذشته، ملت هیچ خبری از مجلس نداشت و هیچ عملی نمیتوانست انجام بدهد. این موجب شکر است در درگاه خدا. همه تشکر کنیم از یک همچو نعمتی که نصیب ما شده است.
و این تنها مجلس نیست که تحول پیدا کرده است از طاغوت به اسلامیت و انسانیت، سایر نهادهای دولتی هم، چه قوای مسلّحه و چه سایرین از قبیل وزرا و امثال اینها، آنها هم همین طور هستند. الآن ملت ما میتواند ادعا کند که ما در همه امور ناظریم. من خیلی از مجالس را یاد دارم و در بعضی از مجالس هم رفتم به عنوان تماشاچی. یک دانه از امثال شما در مجلس نبود، الّا مثلًا، مثل زمانی که مرحوم مدرّس آنجا بود یا در آن اول که ما آنجا را دیگر ندیدیم؛ آن دورههای اول [را. در] دوره اول بودند از اشخاصی که نظیر شما بودند. آن چیزی که میخواهم عرض کنم این است که حیف است که چهره نورانی مجلس در آن، یک چیزهایی واقع بشود که مخالف زیّ شما آقایان است.
من معذرت میخواهم که چند کلمه موعظه کنم شما را. شما محتاج به موعظه نیستید، لکن تذکر، برادرها، خودش یک امری است. یکی از عذابهایی که در جهنم اهل جهنم به آن مبتلا هستند، خِصامُ اهل النّار[7] است. و یکی از نعمتهایی که اهل بهشت متنعّمند؛ آن اخوانی که إِخْواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ،[8] آن برادری و محبت که بین اهل بهشت است، یکی از نعمتهای بزرگ خداست و آن خصامی که در جهنم است، یکی از عذابهایی است که بر اهل جهنم است که دائم توی سر هم میزنند.
اهل معرفت میگویند که هر چیزی که در بهشت و در جهنم ظهور پیدا میکند سابقه ندارد، از خود آدم است. در روایت هم هست اینکه زمین بهشت و جهنم قاع[9] است، هیچ چیز ندارد، صاف است. و در یک روایتی هم که سابقاً من دیدم- حالا نمیدانم تمام معنایش درست چه جوری است- این است که گاهی در بهشت یک اشخاصی، ملائکة اللَّه، مشغول یک بنا میشدند و گاهی میایستادند. ظاهراً پیغمبر اکرم شاید در شب معراج این را ملاحظه فرمودند. سؤال کردند از جبرئیل که چراگاهی میایستند، گاهی کار میکنند. عرض کرد که اینها اعمالی [است] که مردم میکنند. مادامی که اشتغال دارند به عمل خیر، اینها مصالحشان محقق میشود و مشغول بنا میشوند. آن وقتی که آنها مشغول این کار نیستند آنها هم. در هر صورت، یک مسئلهای است این در پیش اهل معرفت که تمام چیزهایی که در جهنم و بهشت هست این از خود ماست. این طور نیست که خدای تبارک و تعالی یک آتشی تهیه کرده است که ما را بسوزاند، ما خودمان تهیه میکنیم. در قرآن هم هست که اینها اعمال شماست که به خودتان رد میشود.
ما میتوانیم خودمان را در این عالم راجع به این محکی که از دو تا آیه شریفه استفاده میشود، بشناسیم که آیا اهل نار هستیم یا اهل بهشت. اگر کارهایمان روی خصام باشد- دشمنی- [اهل نار هستیم.] یک وقت این است که انسان در یک مسئلهای صحبت میکند، مباحثه میکند، خوب بین اهل علم و طلبهها متعارف است که گاهی وقتها به فریاد میکشد مطلب، به داد و قال میکشد مطلب، لکن وقتی که مباحثه تمام شد، برادرند. بعد از مباحثه این طور نیست که این مباحثه اسباب دشمنی باشد. دو تا دوستند، دو تا رفیقند، سر یک مطلبی، مطالبی، او آن طرف مطلب را میگیرد و او آن طرف مطلب [را] و اتفاقاً این یک ورزشی است که در بین طلبهها هست و یک ورزش علمی است که قوی میکند آنها را. در سایر طبقات شاید نیست این طور ورزش. اینها تا حد جنگ و دعوا با هم مقابل میشوند. مرحوم آقای آسید احمد زنجانی- رَحِمَهُ اللَّه- نقل میکردند که در روزنامه ملّا نصر الدین[10] که قفقاز طبع میشده، عکسی انداخته بوده از دو تا طلبه، دو تا اهل علم، یکی این طرف، یکی آن طرف نشسته و دعوا کردهاند، دندان یکی بیرون افتاده، کفش یکی هم بالای سر آن یکی است. و او برای انتقاد از این طایفه این را نوشته بود، این را عکسبرداری کرده بود. او نمیدانست که در عین حالی که گاهی وقتها به این مسائل هم میرسند، لکن به مجرّد اینکه مباحثه تمام میشود، با هم مینشینند، رفیق و با هم دوست و برادر [ند.]
ما اگر در مسائلی که پیش میآید، در هر وضعی که باشد، البته مسائل زیاد الآن در مجلس طرح میشود و شما بعدها هم مواجه هستید با مسائل زیادی که برای ملت است و هر کسی نظر دارد و هر کسی اجتهاد دارد، هر کسی باید مسائل را طرح بکند و بگوید، اما همان طوری که طلبهها مسائل را میگویند، که منتهی به این نشود که حالا که من مخالف با شما هستم در نظر و شما مخالف من هستید در نظر این منتهی به این بشود که نه، ما دو تا خصم و دو تا دشمن با هم هستیم. اگر این طور باشد که واقعاً- خدای نخواسته- روی خصام باشد، باید ما خودمان را بشناسیم به اینکه ما اهل ناریم. برای اینکه خصام اینجا آن خصام را میآورد. چنانچه ایمان در کار باشد، برادری در کار باشد و با برادری و حسن نیت [و] رفاقت مسائل طرح بشود، همه باید نظر خودشان را بدهند و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. باید وقتی میفهمند، اظهار کنند. این موافق هر که باشد، باشد؛ مخالف هر که هم باشد، باشد؛ برای اینکه شما وکیل مردم هستید، امین مردم هستید. امین و وکیل باید مسائلی که طرح میشود آن مقداری که میتواند و میفهمد اظهار کند، لکن به طور خصومت، به طور تنازع و خصومت نباشد، هر چه بتوانند آرامتر، لکن حالا صدا هم بلند شد، باشد. اما آن صدایی که از طلبهها توی مدرسه بلند میشود، دنبالش هیچ ابداً اثری از خصومت نیست. دو تا رفیق، دو تا دوست هستند سر یک مسئله علمی کار به آنجایی میرسد که این فریاد سر او میزند، او فریاد سر این میزند، لکن به مجرّد اینکه مباحثه تمام شد، همان دو تا برادرند که بودند؛ همان دو تا دوستند که بودند. هیچ ابداً دیگر دنباله ندارد که آن مطالب را او گفته، این مطلب را ما. با هم برادریم، مطالب با هم دعوا دارند. مسائل که طرح میشوند، آن مسائل با هم اختلاف دارند. آنهایی که مسائل را طرح میکنند، مسائلشان باید با هم اختلاف داشته باشد، نه خودشان. خودشان دوست، رفیق و برادر، ولی مسائل را باید طرح بکنند و اشکال دارند، بکنند و طرح بکنند مسائلی که روی مصالح اسلام است، روی مصالح کشور است و آن مقداری که میتوانند بررسی بکنند و آن مقداری که قدرت دارند نظر بدهند، لکن بعد از اینکه مجلس تمام شد، همان طوری که بعد [از] اینکه مباحثه طلبهها تمام شد، مینشینند با هم چای میخورند و رفیق و دوست هستند، آنها هم همین طور باشند.
لازم نیست که انسان وقتی که در یک مطلبی مخالف یک کس دیگری است، دشمن او هم باشد. همه مسلمان، همه مؤمن، همه اهل این کشور و همه مصلحت این کشور را میخواهید و ما و شما هم مصلحت اسلام را میخواهیم و هم مصلحت این اشخاصی که در دار الاسلام زندگی میکنند و تحت لوای اسلام هستند، از نمایندگانی که سایر اقلیتها هستند و مصالح آنها [را میخواهیم]. اسلام اقتضای این را میکند که مصالح همه در نظر گرفته بشود و علی السواء هم در نظر گرفته بشود. همه اهل این مملکت هستند، حق دارند در این مملکت و شما هم وکلای این مملکت هستید و میخواهید خدمت بکنید. هر یکیتان وکیل همه هستید و هر یکیتان باید مصالح همه مملکت را در نظر بگیرید.
بنا بر این، بهترین مباحثهها همین مباحثه برادرهاست با هم که [در] کارهایشان، اگر اختلافی هم دارند، [با] برادری حل میکنند، نه به طور خصمانه.
البته من میدانم که بسیاری از اشخاص هستند که اینها بسیار منزّه و مبرّا هستند، اکثریت شما هم همین طور است و من امیدوارم همهتان این طور باشید. من همه را نمیشناسم، لکن من چهرهها را میبینم که همهشان از همین ملت و از همین جمعیتی هستند که در این مملکت هستند. هیچ از آن بالاها نیامدهاند اینجا تا بخواهند یک مقاصدی داشته باشند غیر مقاصد ملّی و اسلامی. از این جهت، من امیدوارم که این مجلس، خدمت بزرگ بکند و ان شاء اللَّه، کارها را با آسانی به پیش ببرد و هماهنگی کنند با دولت، با رئیس جمهور، با سایر ارگانهایی که هستند. همهتان میخواهید یک مطلبی پیش برود. نه آقای رئیس جمهور میخواهند که این مملکت- خدای نخواسته- آشفته باشد- رئیس یک مملکتی نمیخواهد آن مملکت آشفته باشد- و نه وکلای مجلس میخواهند که این مجلس آشفته باشد؛ برای اینکه شما همه مملکت هستید. مملکت از خود شماست. نمیشود که یک کسی برای خودش طرح خلاف بزند و نه وزرایی که هستند و بودند و بعدها هم ان شاء اللَّه، خواهند بود. اینها هم همهشان نظرشان به این است که اسلام را تقویت کنند، احکام اسلام را پیاده بکنند، برای این مملکت خدمت بکنند.
وقتی بنا شد همه با هم به حسب عقاید، یکی هستند، همه میخواهند خدمت بکنند، همه میخواهند که این مملکت را به پیش ببرند، همه میخواهند که این جرثومههای فسادی که در مملکت هست قطع بکنند، همه یک راه میخواهند بروند. این دیگر تخاصمی در کار نیست و نخواهد بود.
اگر بله، فرض کنید که یک طایفهای بودند، آمده بودند در مجلس و میخواستند مقاصد شوم خودشان را یا مقاصدی که به تَبَع آن، ابرقدرتها و خدمتگزاری به آنها بود، میخواستند انجام بدهند، آن وقت دعوا میشد. آن وقت باید هم حقیقتاً بشود. آن وقت مخاصمه هم صحیح است؛ برای اینکه مخاصمه با آن اشخاصی که توطئهگر هستند، اشخاصی که میخواهند مجلس را به هم زنند، میخواهند مملکت را به هم بزنند، این لازم است و باید باشد، بعد از اینکه نمیشود اینها را با هدایت [به راه آورد] و مأیوس هستید که اینها را با هدایت بتوانید به راه صحیح وادار کنید. اما شماها که همچو مقصدی در کار ندارید.
من یقین دارم که هیچ یک از شماها بنایتان نیست که این مملکت را به هم بزنید. همه میخواهید مملکت آرامی باشد که برادرهای شما در این مملکت زندگی آرام داشته باشند، زندگی مرفّه داشته باشند و همه میخواهید که دست اجانب از این مملکت کوتاه باشد و کوتاه خواهد بود، ان شاء اللَّه و همه میخواهید که به این مملکت خدمت بکنید.
خودتان هم از سنخ همان جمعیت هستید، نه از آن طبقههای بالایی که هیچ خبر از پایین ندارند و هیچ اطلاعی ندارند که به این پایین دستها چه میگذرد. شما خودتان از بین همین جمعیتها آمدهاید و میدانید که چه میگذرد به این مردمی که در این کشور هستند، به این زاغهنشینان چه میگذرد. خودتان هم زندگیهایتان همین طورهاست، با یک قدر اختلاف مختصر. بنا بر این، آن چیزی که لازم است برای همه ماها و همه شماها و همه ملت و همه کسانی که این مملکت را میخواهند اداره بکنند، این است که با هم تفاهم داشته باشند، اگر مسئلهای را بر خلاف میبینند، بنشینند [و] بخواهند [که] حل کنند، صحبت کنند. در مجلس، اگر یک مطلبی را میبینند که دارد خلاف واقع میشود، صحبت کنند، بنشینند مشورت کنند با رفقایشان و من امیدوارم که ان شاء اللَّه، با خوشی و خوبی و طلیعه این باشد که پیروزی نهایی را ان شاء اللَّه، پیدا کنید.
هیچ خوفی ما از ابرقدرتها نداریم. در عین حالی که دستمان از همه آن سلاحهای آدمکش کذا کوتاه است، لکن ایمانمان ما را وادار میکند که نترسیم، خوف نداشته باشیم. و یک ملتی وقتی یک مطلبی را همه با هم خواستند، نمیشود تحمیلشان کرد.
تحمیل در وقتی است که همه نخواهند، متفرق بشوند. اگر متفرق شدند، آن وقت جای این میشود که یک دستهای به دسته دیگر یک مطلبی را تحمیل کنند. اما چنانچه اینها با هم مجتمع باشند، نه دیگر در بین خودشان تحمیلی هست- برای اینکه جای تحمیل دیگر نمیماند- و نه دیگران میتوانند تحمیل بکنند. قدرتها هر چه هم بزرگ باشند، وقتی مقابل با ملت میشوند، نمیتوانند کاری بکنند.
من شاید یک دفعه دیگر هم این را گفته باشم که سفیر شوروی آمد پیش من، گفت که دولت افغانستان از ما خواسته است که برویم آنجا و چه بکنیم. من متوجه نبودم که اینها کار را کردهاند. حالا آمدهاند دارند میگویند. دولتی هم در کار نبوده- دولت هم بعد خودشان درست کردهاند- لکن به او گفتم که این اشتباه است از شما. ممکن است برای شما که قدرتمند هستید، یک کشوری را بگیرید. این آسان است برای شما. قوای زیاد دارید، میگیرید. اما یک ملت را نمیتوانید مهار کنید. شما وقتی وارد شدید در آنجا، نمیتوانید پیش ببرید و مزاحمت برای شما همچو ایجاد میشود که فَشَل[11] میشوید، لکن کاری کرده بودند و بنا هم داشتند بکنند. نه این بود که میخواستند حالا استمزاج[12] کنند؛ از من اجازه بگیرد شوروی که مملکت اسلامی را برویم بگیریم.
مطلب این طوری است که یک ملتی وقتی که همه با هم باشند، پشتیبان هم باشند، برادر با هم باشند، این قدرتهای بزرگ بر فرض اینکه بیایند و با توپ و تانکشان هر کاری میخواهند بکنند، لکن وقتی وارد شدند، در ملت هضم میشوند. ملت آنها را هضم میکند. ما ابداً از این توطئهها نمیترسیم. مضافاً به اینکه به نظر من اینکه حالا هی میآیند صحبت میکنند، بعضیها آمدهاند هی گفتهاند که «یک توطئه خیلی بزرگتر در کار است، از کجا تا کجا چه شده، از کجا تا کجا چه شده»، به نظر من، درست نیست.
توطئه به این معنا نیست الآن، لکن باید با کمال دقت، مراقبت بشود. باید ارتش ما، ژاندارمری ما، سپاه پاسداران ما با کمال دقت و همه ملت ما- همه ملت الآن سپاه اسلام هستند- باید مراقبت کنند، باید رفت و آمدهای مشکوک را تحت نظر بگیرند و به مجرّد اینکه ملت دید که یک رفت و آمد مشکوکی است، اطلاع بدهند، در محلّهها دیدند که رفت و آمدی در یک خانهای هست، که غیر عادی است، اطلاع بدهند فوراً. آنها هم فوراً کنترل کنند این چیزها را. در عین حالی که همه اینها باید بشود، لکن مطمئن باشید که نمیتوانند کاری بکنند و نمیتوانند این مملکت را به آن آسیب برسانند.
ما بعد از اینکه همه مسائل را هم مفروض بگیریم، فرض بگیریم که اینها آمدند و همه به قول خودشان، همه ملّاها را کشتند و همه مؤمنین را از بین بردند، ما از چه میترسیم؟ ما از یک جایی که این وضع را دارد، منتقل میشویم به یک جایی که بهتر از اینجاست. چرا ما بترسیم؟ من نمیگویم ما غلبه به آنها میکنیم، لکن ما غلبه ایمانی داریم به آنها. ما همان منطقی را داریم که در صدر اسلام بود که اگر آنها را بکشیم ما به بهشت میرویم. اگر آنها ما را بکشند باز هم ما به بهشت میرویم. این منطق اهل ایمان است.
آنکه ایمان به خدای تبارک و تعالی دارد، آنکه قرآن را به آن ایمان دارد، منطقش این است که ما ضرر نمیکنیم. هیچ طرف قضیه ضرر نیست. چنانچه کشته بشویم، لباسمان را عوض کردهایم، لباس بهتری پوشیدهایم و اگر بکُشیم یک غیر انسانی را از دنیا بیرون کردهایم. بنا بر این، ترسی از چیزی نداریم. ولی مع ذلک، شما مطمئن باشید که نخواهد شد. ملت، اسلامی است و برای خدا دارید کار میکنید. ملت ما برای خداست که دارند کار میکنند. آن همه جوانها را دادند، برای خدا بود، هیچ برای چیز دیگری نبود. تعقّل ندارد که یک کسی جوانش را بدهد برای اینکه یک خانه پیدا کند یا فرض کنید که شب یک غذای خوبی [پیدا کند]، این معقول نیست. اینها برای خدا آمدند به میدان و همین مطلب در ذهنشان بود که ما برای خدا داریم کار میکنیم و اجرمان را هم از خدا میخواهیم. هیچ طلبی هم هیچ کداممان از هم نداریم. همه برای خدا ان شاء اللَّه، کار کرده باشیم و بکنیم و از خدای تبارک و تعالی اجرش را بخواهیم و خدای تبارک و تعالی خواهد داد، یا اینجا و آنجا، یا آنجا.
خداوند ان شاء اللَّه، همه شما را موفق کند. من بحق، خدمتگزار شما هستم و این چند لحظهای که از عمر من باقی است، من در خدمت شما هستم. خداوند ان شاء اللَّه، شما را به کمال معرفت برساند و دشمنهای این کشور و این اسلام را ان شاء اللَّه، یا هدایت کند و یا اینکه به جزایشان برساند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج13، ص: 99 ـ 107)
ـ سخنرانی در جمع فرماندهان جدید پایگاههای هوایی؛ قدردانی ملت از قوای مسلح (1360)
«بسم اللَّه الرحمن الرحیم
من امیدوارم حالا که امور به دست افراد متدین و متعهد افتاده است، در سایر جاها هم همین طور بشود. و این طور نیست که شما کار کنید و دیگران استفاده کنند. پیروزی شما، پیروزی همه ملت است و ملت از شما قدردانی میکند. امروز به دنبال شما دعا زیاد است و بعد از خدا، امید است شما مملکتتان را حفظ کنید.
[** رهبر مستضعفان جهان در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند:**] قضایایی که اتفاق میافتد، قابل اجتناب نیست. بمباندازی و آتشسوزی و غیره، مسئله زیاد مهمی نیست. بحمد اللَّه ارتش و مردم و پاسداران همه با هم هستند. از خداوند پیروزی همه شما را خواهانم.» (صحیفه امام، ج15، ص: 104)
ـ اجازه نامه به آقای محمدرضا اعتمادیان؛ دخالت اوقاف در امور موقوفات بدون متولّی (1363)
[بسمه تعالی. محضر مقدس رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- مد ظله العالی
احتراماً، با عنایت به ماده 81 قانون مدنی که مقرر میدارد: «در اوقاف عامه که متولی معین نداشته باشد، اداره موقوفه طبق نظر ولی فقیه خواهد بود» دخالت سازمان اوقاف در امور موقوفات معروضه منوط به اجازه حضرت عالی میباشد. استدعا دارد در صورتی که سازمان اوقاف را برای دخالت در امور این قبیل موقوفات مجاز میدانند نظر مبارک را امر به اعلام فرمایند.
8/ 5/ 63 با تقدیم احترام: محمد رضا اعتمادیان، معاون نخست وزیر و سرپرست سازمان اوقاف].
بسمه تعالی
طبق نظر نمایندگان این جانب مانع ندارد عمل کردن.
روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج19، ص: 15)
ـ پیام تشکر به رئیس دولت امارات؛ تبریک عید سعید قربان (1365)
«بسم اللَّه الرحمن الرحیم
حضرت آقای شیخ زائد بن سلطان آل نهیان، رئیس دولت امارات عربی متحده
تلگراف تبریک آن حضرت به مناسبت حلول عید سعید قربان واصل و موجب تشکر گردید. متقابلًا این عید بزرگ اسلامی را به جنابعالی و ملت برادر و مسلمان کشورتان تبریک گفته، سعادت و عظمت ملل اسلامی و پیروزی آنان را بر دشمنان اسلام در همه جبههها از خدای تعالی مسألت دارم. و السلام علیکم.
6 ذی حجة الحرام 1406 روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج20، ص: 103)
[1] - آقای ابو الحسن بنی صدر
[2] - آقای اکبر هاشمی رفسنجانی
[3] - آقای سید محمد حسینی بهشتی
[4] - آقای سید عبد الکریم موسوی اردبیلی
[5] - آقای محمد رضا مهدوی کنی.
[6] - بحار الأنوار، ج 51، ص 74:« زمین را پر از عدل و داد میکند، پس از اینکه از جور و ستم پر شده باشد». در کتب حدیثی اهل سنت نیز این مضمون با تعابیر مختلف آمده است و شیعه و اهل تسنّن به ظهور موعود منتَظَر، اعتقاد دارند.
[7] - اشاره به آیه 64 سوره ص:« إِنَّ ذلِکَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ»:( ای اهل ایمان بدانید که) این منازعه و دشمنی اهل دوزخ حتمی است
[8] - سوره حجر، آیه 47:« وَ نَزَعْنا ما فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ»؛ و ما آیینه دلهای پاک آنها را از کدورت کینه و حسد و هر خلق ناپسند، بکلی پاک و پاکیزه سازیم تا همه با هم برادر و دوستدار هم شوند و روبروی یکدیگر بر تخت عزّت بنشینند.
[10] - هفته نامهای فکاهی که به زبان ترکی در تبریز، نخجوان و ... منتشر میشد و دارای مشی انتقادی بود. کاریکاتورهای این روزنامه که معمولًا در صفحه اول آن به چاپ میرسید، از شهرت خاصی برخوردار بود. ملا نصر الدین مسائل و مشکلات جامعه ایران را با زبان طنز و معمولًا با کاریکاتور تشریح میکرد.
[12] - حال کسی را بدست آوردن.