امروز با امام: هفتم مرداد

ـ نامه به آقای سید احمد حسینی و اعلام وصول نامه (1343)

ـ نامه به آقای حیدر میری درباره لزوم دریافت قبض وجوه شرعیه (1355)

ـ حکم به آقای محمد صدوقی جهت رسیدگی به زلزله‏ زدگان استان کرمان (1360)

ـ پیام تشکر به امیر قطر؛ تبریک عید سعید فطر (1360)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور گینه؛ تبریک عید سعید فطر (1360)

کد : 3866 | تاریخ : 07 مرداد 1400

امروز با امام: هفتم مرداد

 

ـ نامه به آقای سید احمد حسینی و اعلام وصول نامه (1343)

«بسمه تعالی‏

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و مروج الاحکام آقای سید احمد حسینی- دامت بقائه‏

به عرض می‏رساند، مرقومه شریف که حاکی از صحت مزاج و حاوی تفقد آن جناب بود موجب تشکر گردید. مساعی جمیله جنابعالی و زحمات طاقت‏فرسا و تحمل آلام و مصایب و محرومیتهای وارده موجب کمال تقدیر و تشکر و امید است ان‏شاءاللَّه مورد توجه حضرت بقیةاللَّه- عجل‏اللَّه تعالی فرج الشریف- واقع شده و مأجور باشید. دوام توفیقات آن جناب را در ترویج شریعت مقدسه از خدای متعال خواستار و ملتمس دعا هستم. والسلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته. به تاریخ 19 ع 1 84 روح‏اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 536)

ـ نامه به آقای حیدر میری درباره لزوم دریافت قبض وجوه شرعیه (1355)

«بسمه تعالی‏

خدمت جناب مستطاب عمادالاعلام و ثقة الاسلام آقای آقا شیخ حیدر میری- دامت افاضاته- مرقوم شریف واصل، و از مضامینش اطلاع حاصل گردید. جنابعالی به همان نحو وجوه را به قم ایصال نمایید و لازم نیست هر دفعه اطلاع دهید از حضرت آقا[1] قبض وصول دریافت کنید و به اشخاص تسلیم نمایید. اشخاص که وجوه می‏گیرند به اسم وکالت از این جانب، اگر قبض وصول از این جانب یا اخوی این جانب حضرت آقای حاج سید مرتضی پسندیده تسلیمِ دهندگان نکنند، باید به آنها وجوه ندهند و وجوهی که داده‏اند مطالبه قبض بکنند. اینکه بعض مُعممین گفته‏اند ما وجوه را لابه لای بارها می‏فرستیم کذب و افترا است؛ خداوند آنها را هدایت فرماید. من اجازه مطلقه که محتاج به قبض رسید نباشد به احدی نداده‏ام؛ شما تکذیب کنید پس از نصیحت قائل. اما آن شخص که مدعی اجتهاد و مشغول رساله نوشتن است اصلح آن است که به حال خودش واگذار کنید که موجب اختلاف در محل نباشد. در هر حال به مقلدین این جانب ابلاغ کنید که وجوه مرا بدون رساندن قبض به کسی ندهند. راجع به کارمندان، هر یک که شغلشان مباح است و در کارهای محرّم وارد نیستند مجازید اجازه حقوق به آنها بدهید و در رأس سال باید خمس را به طور مقرر شرعی بدهند. جنابعالی مجازید در امور حسبیه و در اخذ و ایصال وجوه شرعیه و در دستگردان کردن و امهال به مقدار صلاح. ان شاء اللَّه در موقع دیگر اجازه کتبی در صورت اقتضا می‏دهم. و السلام علیکم. غره شعبان المعظم 96- روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 158)

ـ حکم به آقای محمد صدوقی جهت رسیدگی به زلزله‏ زدگان استان کرمان (1360)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای صدوقی- دامت برکاته‏

خبر ناگوار زلزله کرمان که خود آزمایش دیگری برای بندگان صالح خدا بود، مردم رنجدیده ما را متأثر ساخت. جنابعالی تحمل زحمت فرموده با همکاری علمای محترم کرمان- ایّدهم اللَّه تعالی- و مردم مبارز و شریف آن دیار هر چه سریعتر اقدامات لازم را جهت رفع کمبودها بنمایید و نتیجه را به اطلاع این جانب برسانید تا تصمیمات لازمه اتخاذ گردد. بدیهی است دولت و برادران نظامی و پاسدار و سایر نهادها نیز همچون گذشته به وظیفه اسلامی و انسانی خود عمل خواهند نمود.

سلام گرم و مراتب تسلیت این جانب را به خانواده‏های مصیبت‏زده و آسیب دیدگان این حادثه غم‏انگیز ابلاغ فرمایید. خداوند ما را در برابر امتحانات مکرر پیروز گرداند. روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏15، ص: 54)

ـ پیام تشکر به امیر قطر؛ تبریک عید سعید فطر (1360)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

حضرت آقای خلیفه بن حَمَد آل ثانی، امیر دولت قطر

تلگراف تبریک جنابعالی به مناسبت عید سعید فطر واصل و موجب تشکر گردید.

متقابلًا این عید بزرگ اسلامی را به جنابعالی و عموم مسلمانان جهان تبریک گفته، سعادت و عظمت آنان را از خدای تعالی مسألت دارم. و السلام علیکم. 27 رمضان 1401

روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏15، ص: 55)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور گینه؛ تبریک عید سعید فطر (1360)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

حضرت آقای احمد سکوتوره، رئیس جمهور خلق گینه‏

تلگراف تبریک آن حضرت به مناسبت عید سعید فطر واصل و موجب تشکر گردید.

متقابلًا این عید بزرگ اسلامی را به جنابعالی و عموم مسلمانان جهان تبریک گفته، عظمت و سربلندی آنان را از خدای تعالی مسألت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. 27 رمضان 1401

روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏15، ص: 56)

ـ نامه به آقای علی رازینی در مورد حدود اختیارات دادگاه ویژه روحانیت (1366)

[بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏. محضر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی- مد ظله العالی‏

سلام علیکم احتراماً، ضمن تشکر از مراحم آن رهبر عظیم الشأن استدعا می‏شود به منظور رفع ابهام در مورد صلاحیت دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت، اجازه فرمایید قضات این دادگاه و دادسرا به شرح زیر مجاز به پیگیری و رسیدگی قضایی باشند:

1- کلیه جرایم روحانی نمایان و منتسبین به روحانیت اعم از جرایم عمومی و ضد انقلابی و تخلفات مربوط به شئون روحانیت در این مرجع رسیدگی شود.

2- از نظر محل وقوع جرم محدود به جرایم واقع در تهران یا قم نباشد.

3- در موردی که مجرم اصلی روحانی است، شرکا و معاونین غیر روحانی مجرم نیز در این دادسرا و دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرند.

4- قضات این دادسرا و دادگاه طبق ضوابط شرعی انجام وظیفه نمایند.

با تشکر و استدعای دعای خیر. 31/ 4/ 1366- حاکم شرع دادگاه ویژه روحانیت- علی رازینی‏].

بسمه تعالی‏

با امید به آنکه قضات و دادستانهای محترم، خداوند تعالی را حاضر و ناظر بدانند و از عدالت و جهات شرعیه تخلف ننمایند، خصوصاً در این امر خطیر موافقت می‏شود.

ان شاء اللَّه تعالی موفق باشید و باشند. روح اللَّه الموسوی الخمینی.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 348)



[1] - آقای سید مرتضی پسندیده.

انتهای پیام /*