یکی دیگر از مبارزان راه آزادی، انقلابی پرسابقه و یار امام خمینی، ابوالقاسم سرحدی زاده دار فانی را وداع گفت!

ابوالقاسم سرحدّی زاده (زادهٔ ۱۳۲۴ تهران) مبارز سیاسی، دبیرکل و بینان گذار حزب اسلامی کار، سه دوره نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی و وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم میرحسین موسوی بود که در سن 75 سالگی، امروز 25 تیر 99 بر اثر سکته قلبی درگذشت.

کد : 3835 | تاریخ : 25 تیر 1399

یکی دیگر از مبارزان راه آزادی، انقلابی پرسابقه و یار امام خمینی، ابوالقاسم سرحدی‌زاده دار فانی را وداع گفت!

 

محمد رجائی نژاد

ابوالقاسم سرحدّی‌زاده (زادهٔ ۱۳۲۴ تهران) مبارز سیاسی، دبیرکل و بینان‌گذار حزب اسلامی کار، سه دوره نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی و وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم میرحسین موسوی بود که در سن 75 سالگی، امروز 25 تیر 99 بر اثر سکته قلبی درگذشت.

او یکی از مبارزان و انقلابیون مخلص و بی‌حاشیۀ تاریخ معاصر بود. کسی که پیش از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به حزب ملل اسلامی پیوست. مهر ۱۳۴۴، همراه با دستگیری‌های اعضای حزب، دستگیر شد و در دادگاه تجدیدنظر، با یک درجه تخفیف، به ۱۵ سال زندان محکوم شد. او پس از انقلاب، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری داشت. سابقهٔ عضویت در شورای سرپرستی و قائم‌مقام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را دارد. مدتی نیز رئیس شورای سرپرستی زندان‌ها بود.

سرحدّی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم میرحسین موسوی بود. در دوران وزارت او تنش‌های فراوانی میان وزارت کار و شورای نگهبان پیرامون حق بیمهٔ کارگران کارگاه‌های زیرِ ۵ نفر (شورای نگهبان ملزم‌کردن کارفرما به پرداخت حق بیمه را خلاف شرع می‌دانست)، زمینه‌ساز تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

سرحدّی‌زاده در هیئت مرکزیِ خانهٔ کارگر نیز عضو بوده‌است. او نمایندهٔ تهران در مجلس سوم، پنجم و ششم بود که در مجلس ششم، ریاست کمیسیون اجتماعی را هم برعهده داشت. وی از جمله نمایندگان متحصن در مجلس ششم نیز بوده‌است. او در دوران نمایندگی در مجلس ششم بر اثر سکتهٔ مغزی از ادامهٔ فعالیت در مجلس بازماند.

او در دوران وزارت کار از حامیان اصلی حقوق کارگران بود و برای این کار از امام خمینی نیز کمک می‌گرفت. از جمله با استفتائی از ایشان راه را برای حفظ و گسترش حقوق کارگران باز کرد.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم. محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌اللَّه العظمی امام خمینی (مدّ ظله العالی‏)

با آرزوی سلامتی و طول عمر برای آن وجود شریف و امید پیروزی هرچه سریع‏تر رزمندگان عزیز اسلام علیه کفر جهانی، استدعا دارد با توجه به کیفیت و نوع کار این وزارتخانه در ارتباط با واحدهای تولیدی و خدماتی بخش خصوصی در مورد سؤال زیر، این وزارت را راهنمایی و ارشاد فرمایید:

«آیا می‏توان برای واحدهایی که از امکانات و خدمات دولتی و عمومی مانند: آب، برق، تلفن، سوخت، ارز، مواد اولیه، بندر، جاده، اسکله، سیستم اداری، سیستم بانکی و غیره به نحوی از انحا استفاده می‏نمایند، اعم از این‏که این استفاده از گذشته بوده و استمرار داشته باشد و یا به تازگی به عمل آید، در ازای این استفاده شروطی الزامی را مقرر نمود؟» والسلام علیکم ورحمة اللَّه وبرکاته. ملتمس دعا.

ابوالقاسم سرحدی‏زاده‏- وزیر کار و امور اجتماعی‏ (صحیفه امام، ج 20، ص 430)

امام خمینی نیز ضمن موافقت در پاسخ فرمودند:

«بسمه تعالی، در هر دو صورت چه گذشته و چه حال، دولت می‏تواند شروط الزامی را مقرر نماید.»

روح اللَّه الموسوی الخمینی‏ (همان)

روح همۀ مبارزان راه آزادی، به‌ویژه سرحدی‌زاده شاد و قرین رحمت الهی باد!

انتهای پیام /*