13. جنابت و روزه ماه رمضان

13. جنابت و روزه ماه رمضان:
یکی از مبطلات روزه ماه رمضان «باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح» است، که اگر عمداً تا اذان صبح در ماه رمضان غسل نکند؛ یا اگر وظیفه او تیمم است، عمداً تیمم ننماید؛ روزه‏ اش باطل است.

کد : 3668 | تاریخ : 23 اردیبهشت 1399

م 1. یکی از مبطلات روزه ماه رمضان «باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح» است.

م 2. اگر جنب عمداً تا اذان صبح در ماه رمضان غسل نکند؛ یا اگر وظیفه او تیمم است، عمداً تیمم ننماید؛ روزه‏ اش باطل است. (رساله، م 1619)

م 3. شخص جنب چنانچه عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، می ‏تواند با تیمّم روزه بگیرد و صحیح  است. (رساله، م 1621)

م 4. اگر جنب در شب ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کند، باید قضای آن را بجا آورد. (رساله، م 1622)

م 5. کسی که در سحر ماه رمضان برای هیچ کدام از غسل و تیمّم وقت ندارد، اگر خود را جنب کند، روزه او باطل است؛ و قضا و کفاره بر او واجب می ‏شود.

م 6. ... ولی اگر برای تیمّم وقت دارد، چنانچه خود را جنب کند، با تیمّم روزه او صحیح است، ولی گناهکار است. (رساله، م 1623)

م 7. کسی که در شب ماه رمضان جنب است؛ و می داند اگر بخوابد تا صبح بیدار نمی شود، نباید قبل از غسل کردن بخوابد،

م 8. ... و چنانجه بدون غسل کردن بخوابد و قبل از اذان صبح بیدار نشود؛ روزه‏ اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب  می شود. (رساله، م 1624)

م 9. کسی که در شب ماه رمضان، جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگر بخوابد؛ پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه تصمیم داشته باشد بعد از بیدار شدن غسل کند و یا نسبت به غسل غفلت داشته باشد، و تا اذان بیدار نشود، روزه ‏اش صحیح است. ولی  اگر تصمیم به غسل نداشته یا مردد بوده، روزه ‏اش باطل است. (رساله، م 1627 ـ 1629)

 م 10. اگر جنب با شرایط فوق از خواب دوم یا سوم و بیشتر بیدار نشود فقط قضا دارد و کفاره بر او واجب نمی شود. (رساله، م 1630)

انتهای پیام /*