امروز با امام: نهم اسفند

ـ نامه به آقای سید مهدی طباطبایی؛ اعلام وصول نامه ارسالی (1349)

ـ نام به آقای سید احمد خمینی؛ تأکید بر خودداری از تبلیغ به نفع امام (1349)

ـ نامه تشکر به آقای مرتضوی (1349)

ـ نامه به آقای سید مرتضی پسندیده درباره شهریه طلاب پاکستان و سوریه (1354)

ـ حکم حفظ اموال شاه در جزیره کیش به آقای علی مقدم (1357)

ـ پیام چهارده ماده‏ای به ملت ایران درباره وضعیت کشور (1357)

ـ حکم مصادره اموال سلسله پهلوی به شورای انقلاب (1357)

ـ حکم دادستانی کل انقلاب اسلامی به آقای مهدی هادوی (1357)

ـ تلگراف به آقای جلال الدین طاهری، امام جمعه اصفهان؛ تسلیت شهادت فرزند ایشان (1360)

ـ نامه به آقای سید عبداللَّه شیرازی؛ احوال‏پرسی (1360)

ـ سخنرانی در جمع فرماندهان و پاسداران کمیته‏ها؛ لزوم خودسازی و اصلاح نفس (1360)

ـ سخنرانی در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما؛ رسالت و نقش صدا و سیما (1362)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور آلمان شرقی؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1365)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور ویتنام؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1365)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور اندونزی؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1365)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور سریلانکا؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1365)

ـ نامه به آقای خامنه‏ای؛ تأمین هزینه‏های جنگ از طریق بانک مرکزی (1366)

ـ سخنرانی در جمع شورای مرکزی

کد : 3547 | تاریخ : 09 اسفند 1399

امروز با امام: نهم اسفند

 

ـ نامه به آقای سید مهدی طباطبایی؛ اعلام وصول نامه ارسالی (1349)

«خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و ثقة الاسلام آقای طباطبایی- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف که حاکی از سلامت مزاج محترم بود واصل؛ سلامت و توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است. از جنابعالی امید دعای خیر برای حسن عاقبت دارم. و السلام علیکم.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 335)

ـ نام به آقای سید احمد خمینی؛ تأکید بر خودداری از تبلیغ به نفع امام (1349)

«احمد عزیزم‏

مرقوم شما واصل شد. قبلًا کاغذی نوشته‏ام، از آقای لواسانی استفسار نمودم راجع به اینکه بین راه وجه داده‏اند؛ جواب نوشته‏اند «تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است و به ایشان اصلًا وجهی نداده‏ام و دخالتی در این امر نکرده و نمی‏کنم لکن مفسدین در عمل افساد هستند». خودم هم حدس می‏زدم که اصل نداشته باشد. مطلبی که از قم اطلاع رسیده است آن است که شما و آقای ربانی «1» در نظر دارید برای صد نفر شهریه خصوصی قرار دهید؛ به این منظور که در خانه رفت و آمد زیاد شود. خیلی از شما تعجب می‏کنم که باز مرا نشناخته‏اید! من هیچ وقت از این اعمال خلاف انسانی میل ندارم مرتکب شوم و نه شماها مرتکب شوید. در این امور هیچ وقت بدون مراجعه به من اقدامی نکنید؛ گرچه ممکن است این خبر هم مثل بیشتر اخبار باشد. در هر صورت مطلعم کنید و این نحو افکار را از خود دور کنید. خدمت حضرت حجت الاسلام و المسلمین عمّ مکرم «2» سلام برسانید. برای ایشان نگران هستم؛ می‏ترسم این رفت و آمد برای مزاج ایشان ناراحتی تولید کند و موجب استراحت ایشان در قم فراهم نباشد. به خانواده محترمه سلام برسانید ان شاء اللَّه تعالی هر دو خوب و سعادتمند باشید.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 336)

ـ نامه تشکر به آقای مرتضوی (1349)

«خدمت جناب مستطاب سید الاعلام آقای مرتضوی- دام عمره‏

مرقوم شریف واصل، راجع به مطلبی که مرقوم شده بود عمل شد. ان شاء اللَّه تعالی موفق باشید. و السلام علیکم.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 337)

ـ نامه به آقای سید مرتضی پسندیده درباره شهریه طلاب پاکستان و سوریه (1354)

«به عرض مبارک می‏رساند، مرقوم مورخ 14 محرّم زیارت؛ سلامت و سعادت حضرت عالی را خواهانم. راجع به شهریه پاکستان و سوریه مدتها است از من تقاضا شده است ولی قبول نکرده‏ام چون آنها که در زینبیه جمع شده‏اند نوعاً اهل علم نیستند؛ علاوه بعضی اشخاص در آنجا کارهایی می‏کنند که مخالف مصلحت است لهذا عذر بخواهید. راجع به پاکستان باید به آقای شریعت در کراچی مراجعه شود اگر ایشان صلاح دیدند به وسیله ایشان عملی شود؛ بنا بر این حضرت عالی به ایشان بنویسید من هم نوشته‏ام که آنچه صلاح است عمل شود. بعضی از مطلعین می‏گویند اگر شهریه در آنجا داده شود جمعی بیکاره هجوم می‏آورند و موجب زحمت می‏شود، در هر صورت عجالتاً عذر بخواهید و برای رفع محذور از خودتان موکول به من بفرمایید.

راجع به قروض آقای آقا عطاء مختارید مرحمت فرمایید. مبلغ هفتصد ریال داده می‏شود.

آدرس آقای شریعت- به ایشان با احترام بنویسید-: کراچی پارسی کالونی 116

اگر فرضاً بنا شد به سوریه شهریه بدهید این مقدار که مرقوم شده است کم است؛ طلاب آنجا حدود دویست نفر یا قدری بیشتر هستند و در این صورت باید مقسّم از خود شما باشد و به دیگری به هیچ وجه اختیار ندهید. ممکن است از آقای خلخالی «1» که در آنجاست استفاده شود و یکی که مربوط به خود شما باشد کفیل باشد چون کارهایی با شهریه می‏شود که مصلحت نیست. از قراری که آقای آقا شیخ علی فاضل زاده به آقای رضوانی نوشته‏اند:

1- به خانواده اخوی ایشان، آقای شیخ احمد، که گرفتار است کمک شود.

2- خود ایشان در موضوع خانه‏ای که خریده‏اند مقروض هستند.

حضرت عالی به هر نحو صلاح می‏دانید عمل فرمایید و کمک کنید. قبلًا به احمد»

 نوشته‏ام: آقا محسن فرزند آقای آقا شیخ حبیب اللَّه اراکی مدتی است در قم است و از حضرت عالی شهریه نرسیده، مناسب است مرحمت کنید.

احمد چون تا مدتها احتیاج به وجه ندارد آنچه به او می‏دادید به طلاب بدهید، ان شاء اللَّه مانع ندارد.» (صحیفه امام، ج‏3، ص: 133 ـ 134)

ـ حکم حفظ اموال شاه در جزیره کیش به آقای علی مقدم (1357)

«جناب مستطاب ثقة الاسلام آقای آقا شیخ علی مقدم- دامت افاضاته‏

به جنابعالی مأموریت داده می‏شود که به اتفاق آقایان محمد علی نظام زاده و جناب آقای حسین رضوانی- دامت تأییداتهما- به جزیره کیش بروید و املاک اختصاصی و ساختمانها و سایر اموال شاه مخلوع و غاصب سابق و دیگر خاندان آنها را صورت‏برداری کرده و نگهداری کنید تا بعداً به مصارف لازمه و مشروعه برسد.

از خدای تعالی دوام توفیقات جنابعالی و آقایان محترم را خواستارم. و ضمناً آنچه تا کنون در این باره انجام داده‏اید مورد رضایت بوده. ان شاء اللَّه موفق باشید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 260)

ـ پیام چهارده ماده‏ای به ملت ایران درباره وضعیت کشور (1357)

«در این موقع که قصد تشرف به قم- حرم اهل البیت علیهم السلام- را دارم لازم است از ملت بزرگ ایران عموماً تشکر نمایم.

الحق به همت والای این ملت رنجدیده بود که با اتکال به قدرت لا یزال الهی و اعتماد به ولی عصر- عجل اللَّه فرجه- پیروزی بر قدرتهای شیطانی حاصل شد، و نیز از اهالی محترم تهران که از حین ورود تا کنون- که می‏خواهم صورتاً آنان را وداع کنم، گرچه روحاً و قلباً از آنان و سایر ملت عزیز دور نیستم- زحمات فوق العاده کشیده و عواطف پر شور از خود نشان دادند، تقدیر و تشکر می‏کنم. من مرهون عواطف همه جناحها و اقشار محترم هستم. خداوند تعالی به آنان استقلال و آزادی و استقامت و صحت عنایت فرماید و جمهوری عدل اسلامی را برای آنان مستقر فرماید. لازم است مطالبی را تذکر دهم:

1- ملت شجاع باید توجه داشته باشد که گرچه استبداد داخلی فرو ریخت و مردم آزادی را لمس کرده‏اند ولی هنوز ریشه‏های استعمار امریکا، شوروی، انگلستان و صهیونیسم و سایر دوَل چپاولگر از این مرز و بوم کاملًا قطع نشده است. باید همه بدون کوچکترین توقف و رکودی در از بین بردن نفوذ کشورهای اجنبی با هم متحد شویم. باید توجه داشت که شاه، این مملکت را چنان در دست اجانب قرار داده است که باید سالیان دراز با عوارضش مبارزه کرد و ما اگر بخواهیم استقلال حقیقی به دست آوریم، باید سعی کنیم تمامی اشکال نفوذ امریکا چه اقتصادی و چه نظامی، چه سیاسی و فرهنگی را از بین ببریم و من امیدوارم که ملت ایران به این مهم هر چه زودتر برسد.

2- همه می‏دانید که رمز پیروزی بزرگی که ملت به آن رسیده است وحدت کلمه همه اقشار از مرکز تا اقصی بلاد کشور و وحدتِ هدفِ آن برچیده شدن حکومت طاغوتی و قطع ایادی استعمار و استثمارگران بین المللی و برپا شدن جمهوری اسلامی بود. اکنون احتیاج بیشتر داریم به حفظ این وحدت کلمه و وحدت مقصد. ملت بزرگ باید هوشیارانه از بعضی عناصر تفرقه افکن که با شعارهای فریبنده می‏خواهند دست اجانب را به کشور مسلمان ما باز کنند و همان اختناق و چپاولگری را به فرم دیگر برگردانند، احتراز کنند و با تنها گذاشتن آنان و عدم شرکت در اجتماعاتشان و با منطق اسلامی تبلیغات سوء آنان را خنثی کنند. همه می‏دانند این پیروزی از قدرت اسلام است و مسلمین با دادن خون شریف خود آن را به دست آورده‏اند و فرصت طلبان می‏خواهند بدون فعالیت مثبت از آن بهره بردارند و با حیله و حربه فریبکاری خود را جا بزنند. ملت ایران باید با هوشیاری از آنان جلوگیری کنند. در صورتی که آزادی بیان و قلم و عقیده برای همگان آزاد می‏باشد و لکن مردم توطئه را هر گز اجازه نمی‏دهند.

3- کارگران کارخانه‏ها و دیگر کارگران و کارمندان و طبقات مستضعف باید بدانند که اسلام از بدو ظهور طرفدار آنان بوده و در حکومت عدل اسلامی به آنان اجحاف نمی‏شود و نخواهد شد و کسانی که با دستور یا میل و نفع اجانب بین آنان می‏روند و با پخش اکاذیب فریبنده می‏خواهند آنان را از اسلام جدا کنند همانها هستند که بعضی سران آنان در خدمت دربار محمد رضا پهلوی بودند و همه آنان آگاهانه یا ناخودآگاهانه در خدمت اجانب هستند. لازم است این عناصر مفسده جو را در بین خودشان و در کارخانه‏ها راه ندهند و از اجتماعات آنان احتراز کنند.

من به دولت راجع به مجانی کردن آب و برق و بعضی چیزهای دیگر فعلًا برای طبقات کم بضاعتی که در اثر تبعیضات خانمان برانداز رژیم شاهنشاهی دچار محرومیت شده‏اند- و با برپایی حکومت اسلامی به امید خدا این محرومیتها برطرف خواهد شد- سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد.

4- ارتش و شهربانی و ژاندارمری اکنون در خدمت اسلام هستند و از ملت هستند، باید ملت از آنان پشتیبانی کند و کاری که موجب آزردگی و دلسردی آنان است انجام ندهند و باید قوای انتظامیه بدانند که پس از تصفیه از عناصر فاسده، تمام آنان در پناه اسلام و حکومت عدل با احترام و رفاه زندگی می‏کنند. ما می‏دانیم که شکست دشمن مرهون پیوستن جناحهایی از نیروها و سایر مأمورین دولتی به ملت بود. شما نباید احساس شکست کنید بلکه باید احساس پیروزی کنید زیرا از ملتید و در پیروزی آن سهیم هستید و ما به شما احترام می‏گذاریم و شما را برادران خود می‏دانیم. من به ملت ایران اکیداً هشدار می‏دهم که دولت باید ارتش ملی و قوی و با روحیه مقتدر داشته باشد تا قدرت بر حفظ کشور داشته باشد. ملت محترم باید در تقویت روحی ارتش و افسران کوشش کنند و گویندگان و وعاظ محترم نیز در تقویت آنان کوشش نمایند و از حمله به پادگانهای قوای انتظامی در سرتاسر کشور باید جداً جلوگیری شود. امروز حمله به پادگانها مخالفت با انقلاب اسلامی است و باید از آن احتراز کرد و لازم است کمیته‏های انقلاب اسلامی در شهرستانها از فرماندهانی که از جانب ستاد کل ارتش ملی اسلامی تعیین می‏شوند، جداً پشتیبانی کنند و نیز از رؤسای دیگر قوای انتظامی که از طرف قوای دولتی تعیین می‏شوند، پشتیبانی نمایند.

5- کمیته‏های انقلاب اسلامی در تمام شهرستانها موظفند که به مجرد مسلط شدن دولت بر اوضاع شهرها فعالیتهای کمیته‏ها را به قوای دولتی تسلیم کنند و از دخالت در امور دولتی خودداری نمایند و باید از همه کمیته‏ها در مورد زحماتی که در این دوره انقلاب کشیده‏اند تشکر کنم. شماها بودید که با همت خود آشفتگیها را سامان دادید.

6- به تمام اعضای کمیته‏ها و زندانبانها حکم می‏کنم که با زندانیان- هر که باشد- به طور انسانیت و اسلامیت رفتار کنند و از آزار و مضیقه و رفتار خشن و گفتار ناهنجار خودداری کنند که در اسلام و حکومت عدل اسلامی این امور ممنوع و محکوم است و به بستگان زندانیان در روز معیّنی با مقررات، اجازه ملاقات دهند.

7- کراراً گفتم و باز تکرار می‏کنم، کسی حق ندارد به منزل مردم حمله کند و وارد منزل آنان شود و اگر اطلاع پیدا شد که مجرمی در منزلی است مراقبت از فرار او کنند و به مقامات مسئول اطلاع دهند که با موازین او را دستگیر نمایند. علاقه‏مندان به نهضت باید از این گونه اعمال اجتناب کنند. مردم باید روی موازین شرعیه عمل نمایند.

8- طولانی بودن اعتصابات موجب بحرانهایی شده است که لازم است مردم برای همراهی به طبقه مستمند از گرانفروشی در ارزاق عمومی احتراز کنند و ارزاق مورد احتیاج عموم را به قیمت ارزان بفروشند. این یک عمل انسانی و اسلامی است که این جانب از عموم انتظار دارم. خداوند متعال برای این انساندوستی به آنان برکت و رحمت عنایت می‏فرماید.

9- کراراً سفارش علمای اعلام و ائمه جماعت محترم و خطبای ارجمند و سایر خدمتگزاران به شریعت مطهره را نموده‏ام. لازم است ملت معظم بداند که اگر خدای نخواسته خللی در موقعیت این جماعت- که پاسداران اسلام و قرآن هستند- وارد شود، اجانب چپاولگر به آمال خود خواهند رسید و رشته امور از دست خواهد رفت. روشنگری این قشر محترم بود که ملت را با روحیه اسلامی به هیجان آورد. خدمت این طبقه را نباید فراموش کرد و اکنون نیز با کمک این طبقه است که در تمام کشور، اوضاع رو به آرامش است. من توصیه می‏کنم حتی نسبت به کسانی که به من اهانت نموده‏اند نباید تعرض شود. من از روحانیت می‏خواهم با برادران خود در جهت گسترش مبانی مبارزاتی همکاری کنند و با آنان با مهربانی رفتار نمایند. من همه افرادی را که از من غیبت کرده یا به من اهانت نموده‏اند، عفو نمودم و از خدای تعالی برای همه طلب عفو می‏کنم و تقاضا دارم که آقایان ائمه جماعت را- که از قرار مسموع تشریف نیاورده‏اند- به مسجد دعوت نمایند و احترام آنان را حفظ کنند. البته حساب کسانی که معلوم است در خدمت دستگاه ظلم بوده‏اند جداست.

10- در مطبوعات که بعد از انقلاب اسلامی خود را در خدمت انقلاب و مسیر ملت معرفی می‏کنند، مطالب و مقالاتی درج می‏شود که بر خلاف مسیر انقلاب اسلامی است و این موجب نارضایتی و ناراحتی ملت را فراهم نموده، کراراً مراجعه می‏شود که این جانب اقدامی بنمایم، من متأسفم از این امر، به آنان و جمیع رسانه‏های تبلیغاتی نصیحت می‏کنم که این جانبازی والای ملت بود که با اتکال به اسلام و قوّت ایمان به خدای متعال شما را از آن اسارت و نکبت پنجاه ساله رهایی بخشید. اکنون سزاوار نیست که خلاف رضای ملت رنجدیده و بر خلاف انقلاب اسلامی سمپاشیهایی بکنید که نفع آن را جز اجانب و چپاولگران و خدمتگزاران آنها احدی نبرد. من نصیحت خود را تکرار می‏کنم و صلاح مطبوعات را در آن می‏دانم که تحت تأثیر راست و چپ و شرق و غرب واقع نشده و خود را در مسیر انقلاب اسلامی قرار دهند.

شما خود بهتر از هر کس باید بدانید که ملت قیام کرده است تا غبار فرهنگهای استعماری را از خود بزداید. ما باید عقاید استعماری را با هر شکل و فرمش در نطفه خفه کنیم و ایمان مردم را که ابرقدرتها را به زانو درآورد از آنان جدا نسازیم. امیدوارم نصیحت این درد چشیده را بشنوید، چنانچه این نصیحت را به آن جوانان و طبقه‏ای که در این موقع حساس موجب تفرقه می‏شوند، می‏کنم. من خوف آن را دارم که این تفرقه‏اندازیها به ضرر ملت رنج دیده و زیان خود آنان تمام شود. من از روزگار سیاه اختناق و اسارت بیمناکم. من از این گرایشهای غربی و شرقی متأسفم. فرزندان من! به آغوش اسلام برگردید و از فرهنگ غنی اسلام بهره بردارید، گول آنانی را که جز مکیدن خون ملتهای مستضعف، مقصدی ندارند نخورید، و از مسیر انقلاب اسلامی خارج نشوید که خیر شما و ملت شما در آن است.

11- به خواست خداوند متعال به زودی درباره شکل حکومت، رفراندم خواهد شد. لازم است تذکر دهم آنچه این جانب به آن رأی می‏دهم «جمهوری اسلامی» است و آنچه ملت شریف ایران در سرتاسر کشور با فریاد از آن پشتیبانی نموده است همین «جمهوری اسلامی» بوده است، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. من از ملت شریف انتظار دارم که به «جمهوری اسلامی» رأی دهند که تنها این، مسیر انقلاب اسلامی است و کسانی که مخالف هستند آزاد و مختارند که اظهار مخالفت نمایند و علمای اعلام شهرستانها و قرا و قصبات و خود ملت مکلفند که نگذارند کسی سلب آزادی از کسی بکند و مراقبت کنند آزادانه هر کس رأی خود را بدهد.

12- باید هر چه سریعتر به وضع جنایتکاران رژیم فاسد رسیدگی شود و در دادگاههای فوق العاده انقلابی- مردمی علناً آنان را محاکمه کرده و به مجازات برسانیم تا مردم ستمدیده ما از وضع آنان مطلع شده و مطمئن شوند افرادی که آنان را در طول دوران سیاه استبداد اذیت و آزار کرده بودند، چگونه به جزای اعمال خود می‏رسند.

13- باید تمام ادارات از نخست‏وزیری تا کوچکترین اداره از تجمل‏پرستی و اسراف و کاغذبازی بپرهیزند و کار مردم را سریعاً انجام دهند.

البته مردم شریف می‏دانند که وزارتخانه‏ها و ادارات در جمهوری اسلامی باید از بُن «1» تغییر کند تا از فرم غربی و سلطنتی درآمده و به صورتی انسانی و اسلامی درآید.

14- من با کمال تواضع از کسانی که در ورود این جانب با تلگراف یا نامه تفقد و لطف فرموده‏اند تشکر صمیمانه می‏کنم و از اینکه به واسطه کثرت نامه‏ها و تلگرافات و اشتغال جانفرسا و کمی وقت و فرصت نتوانستم جواب بدهم عذر می‏خواهم. من در خدمت همه هستم و طلب عفو از همگان می‏کنم. خداوند متعال به اسلام و ملت اسلام عظمت و قدرت مرحمت فرماید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» صحیفه امام، ج‏6، ص: 261 ـ 266)

ـ حکم مصادره اموال سلسله پهلوی به شورای انقلاب (1357)

«شورای انقلاب اسلامی به موجب این مکتوب مأموریت دارد که تمام اموال منقول و غیر منقول سلسله پهلوی و شاخه‏ها و عمال و مربوطین به این سلسله را که در طول مدت سلطه غیر قانونی از بیت المال مسلمین اختلاس نموده‏اند، به نفع مستمندان و کارگران و کارمندان ضعیف مصادره نمایند و منقولات آن در بانکها با شماره‏ای به اسم شورای انقلاب یا اسم این جانب سپرده شود و غیر منقول- از قبیل مستغلات و اراضی- ثبت و مضبوط شود تا به نفع مستمندان از هر طبقه صرف گردد در ایجاد مسکن و کار و غیر ذلک. به جمیع کمیته‏های انقلاب اسلامی در سراسر کشور دستور می‏دهم که آنچه از این غنایم به دست آورده‏اند در بانک با شماره معلوم بسپرند. و به دولت ابلاغ نمایید که این غنایم، مربوط به دولت نیست و امرش با شورای انقلاب است، و آنچه مأمورین دولت به دست آورده‏اند یا می‏آورند، باید به همین شماره به بانک تحویل دهند. و کسانی که از این اموال چیزی به دست آورده‏اند، باید فوراً به کمیته‏ها یا بانک تحویل دهند و متخلفین مورد مؤاخذه خواهند بود.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 267)

ـ حکم دادستانی کل انقلاب اسلامی به آقای مهدی هادوی (1357)

«جناب آقای مهدی هادوی- دامت توفیقاته‏

جنابعالی به موجب این حکم به سمت دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی منصوب می‏شوید که وظایف خود را طبق موازین شرعیه انجام دهید.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 268)

ـ تلگراف به آقای جلال الدین طاهری، امام جمعه اصفهان؛ تسلیت شهادت فرزند ایشان (1360)

«إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‏

جناب مستطاب حجت الاسلام آقای طاهری، امام جمعه محترم اصفهان- دامت افاضاته‏

خبر تأثرانگیز شهادت فرزند برومند «1» جنابعالی گرچه موجب تأثر و تأسف است، لکن چه کسی اولی‏ از سلاله پاک و مطهر رسول اکرم- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- در شهادت در راه هدف و اسلام عزیز و چه کسی اولی‏ از شما فرزند برومند سید شهیدان- صلوات اللَّه و سلامه علیه- و از خاندان محترمتان در صبر و ایثار در راه خداوند متعال؛ و چه کسی اولی‏ در پاسداری و مقاومت برای اقامه عدالت اسلامی از ملت عظیم الشأن ایران؛ و چه کسی اولی‏ از دست زدن به این جنایات و به شهادت رساندن فرزندان قرآن و سلاله طیبه شهدای بزرگوار کربلا از صدام و صدامیان، یادگار جنایتکاران صدر اسلام.

ما در راه اسلام، این هدف مقدس از شهادت نور چشمانمان هراس نداریم، و سند ما پدران و مادران شهدای عزیزمان است که آن چنان با گشاده رویی و شجاعت معنوی از شهادت عزیزانشان استقبال می‏کنند که انسان را به یاد حضرت علی بن الحسین، امام سجاد و عمه بزرگوارش زینب کبری، فرزند علی بن ابی طالب- سلام اللَّه علیهم- می‏اندازد.

این جانب این شهادت و شهادت سایر فرزندان اسلام را در جبهه‏ها و پشت جبهه‏ها به حضرت بقیة اللَّه- ارواحنا لمقدمه الفداء- و به جنابعالی و سایر بازماندگان شهدا تسلیت می‏دهم، و از خداوند متعال برای شهید عزیزتان و سایر شهدا مغفرت و رحمت و برای بازماندگان عزت و صبر و سلامت می‏طلبم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.» (صحیفه امام، ج‏16، ص: 71)

ـ نامه به آقای سید عبداللَّه شیرازی؛ احوال‏پرسی (1360)

«حضرت آیت اللَّه آقای حاج سید عبد اللَّه شیرازی- دامت برکاته‏

مرقوم محترم جنابعالی که حاکی از صحت مزاج شریف و حاوی تفقد از حال این جانب بود، واصل و موجب تشکر گردید. امید است ان شاء اللَّه تعالی در تحت توجهات حضرت ولی عصر- ارواحنا فداه- و دعای خیر حضرات آقایان محترم بتوانیم به اسلام و مسلمین هر چه بیشتر و بهتر خدمت نموده و در پیشگاه خدای متعال شرمنده نباشیم.

مَرجوّ «1» آنکه در مظان استجابت دعوات و تحت قبه حضرت ثامن الائمه- علیه آلاف التحیة و السلام- از دعای خیر فراموشم نفرمایید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.» (صحیفه امام، ج‏16، ص: 73)

ـ سخنرانی در جمع فرماندهان و پاسداران کمیته‏ ها؛ لزوم خودسازی و اصلاح نفس (1360)

«من وقتی که مواجه می‏شوم با این صورتها و چهره‏های اسلامی و وقتی که شور و شعف شما جوانان، عزیزان را می‏بینم نشاط برای من حاصل می‏شود. شما عزیزان اسلام را زنده کردید و شما عزیزان ایران را بیمه کردید. و...

اسلام در قرنهای زیاد مظلوم بود؛ برای اینکه آن چیزی که اسلام می‏خواست در پرده بود و آن چیزی که برنامه اسلام بود هیچ وقت پیاده نشد و گفته نشد و ملتها را بی‏خبر گذاشتند از اسلام و جنایتکاران تاریخ کوشش کردند که اسلام را در حجاب نگه دارند و نگذارند این مکتب آزادیبخش را، این مکتب استقلال‏بخش را، این مکتبی که با ستمکاران در ستیز و با مستمندان برادر است، نگذاشتند که معرفی بشود. و من امیدوارم که در این زمان که ما هستیم توفیق پیدا بکنیم، همه عزیزان ما توفیق پیدا بکنند و همه مبلغان اسلامی توفیق پیدا بکنند که این پرده‏هایی که قدرتمندان به روی اسلام کشیده‏اند و حقایق اسلام را در ستره نگه داشتند، با دست علمای اسلام، مبلغان اسلام و همه جوانهایی که مشغول خدمت هستند عرضه بشود. قدرت اسلام یک امری بود که انکار داشتند قدرتها، حکومتها. حکومتهایی که روی کار می‏آمدند، چه آنهایی که مخالف با اسلام بودند، چه آنهایی که مخالف نبودند، اسلام را در یک حجابی نگه داشتند یا عامداً یا از روی جهل...

شما جوانان عزیز اثبات کردید که می‏توانید در مقابل تمام قدرتها ایستادگی کنید و می‏توانید کشور خودتان را حفظ کنید. آنهایی که انحراف داشتند و دارند، خیال می‏کردند که اگر رژیم شاهنشاهی از بین برود، اسلام و ایران و همه جهاتی که در ایران هست از بین خواهد رفت و ایران تجزیه خواهد شد به دو قدرت، غافل از اینکه اسلام و ملت اسلامی اگر هوشیار باشد و اگر توجه به مسائل داشته باشد، می‏تواند در مقابل همه قدرتها بایستد و می‏تواند منحرفین را به جای خودشان بنشاند و می‏تواند اداره کشور را بهتر از زمانهایی که ظلم و ستم بر این کشور احاطه داشت بکند. شما جوانان از روز اول ثابت کردید تعهد خودتان را به خدای تبارک و تعالی و به دیانت اسلام و بر همان امر باقی هستید و امید است که تا آخر باقی باشید و فرزندان شما و سلف شما هم با همین ایده باقی باشند و ایران و اسلام را بیمه کنند برای همیشه...

شما پیروزید برای اینکه خدا با شماست. شما پیروزید برای اینکه اسلام پشتیبان شماست. شما پیروزید برای اینکه ایمان دارید. شما پیروزید برای اینکه شهادت را در آغوش می‏گیرید و آنهایی که از شهادت و از مردن می‏ترسند، آنها شکست خورده‏اند اگر هم لشکر عظیم داشته باشند. شما بر نفس خودتان پیروز شدید...» (صحیفه امام، ج‏16، ص: 74 ـ 78)

ـ سخنرانی در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما؛ رسالت و نقش صدا و سیما (1362)

«من از دوستان محترمی که در این مجلس حاضر هستند تشکر می‏کنم و امیدوارم که همه موفق بشوند به اینکه موافق رضای خدا عمل کنند...

این دستگاه صدا و سیما امروز وضعی دارد که مسئولیت شما آقایان را خیلی زیاد می‏کند. سابق تبلیغات عبارت از این بود که اهل منبر یا علما در همان محل محدودی که داشتند، در مسجدی که داشتند می‏رفتند و برای یک چند نفری یا یک عده‏ای صحبت می‏کردند و ارشاد می‏کردند. امروز این دستگاه در همه کشور پهن شده است و از رادیو گمان ندارم که قشری باشند که محروم باشند. همه گوش می‏کنند، حتی آنهایی که در صحرا دارند زراعت می‏کنند، رادیو هم گوش می‏کنند و سیما راهم همان طوری که گفتید توسعه‏اش زیاد شده است و علاوه بر این، این دستگاه خصوصاً رادیو در خارج از کشور بسیار گسترده است. بناءً علیه می‏تواند این دستگاه با اندک انحرافی میلیونها مردم را منحرف کند و با اندک اشتباهی میلیونها مردم را به اشتباه بیندازد، و می‏تواند که چنانچه ان شاء اللَّه صد در صد در راه ارشاد و در راه اسلام شد، میلیونها جمعیت را، صدها میلیون جمعیت را هدایت کند.

بنا بر این، یک دستگاهی است این که نباید ما این را کم بشمریم. دستگاهی است که با صحت او بسیاری از مردم در داخل و خارج صحیح می‏شوند و با فساد او فاسد می‏شوند...

ما که می‏گوییم اسلام را ما می‏خواهیم صادر کنیم، معنایش این نیست که ما سوار طیاره بشویم و بریزیم به ممالک دیگر. یک همچو چیزی نه ما گفتیم و نه ما می‏توانیم. اما آنکه ما می‏توانیم این است که به وسیله دستگاههایی که داریم، به وسیله همین صدا و سیما، به وسیله مطبوعات، به وسیله گروه‏هایی که در خارج می‏روند، اسلام را آن طوری که هست معرفی کنیم. اگر آن طوری که هست معرفی بشود، مورد قبول همه خواهد شد. بشر به فطرتش یک فطرت سالم است، اگر یک چیزی را القا بکنند، روی فطرت سالم خودش قبول می‏کند و قدرتمندها از همین معنا می‏ترسند...

انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروههاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات برای تأثیر سرنوشت شما ملت است. از قراری که من شنیده‏ام در دانشگاه بعض از اشخاص رفته‏اند گفته‏اند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا می‏گفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافی با حق مجتهدین است، آنجا شکست خورده‏اند حالا عکسش را دارند می‏گویند. این هم روی همین زمینه است، اینکه می‏گویند انتخابات از امور سیاسی است و امور سیاسی هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است. انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین می‏کند. انتخابات بر فرض اینکه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین می‏کند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این این طور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند. این معنی دارد که مثلًا یک دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یک صد تا مجتهد در جاهای دیگر داشتیم، اینها همه بیایند انتخاب کنند، دیگر مردم بروند کنار؟!

این یک توطئه‏ای است که می‏خواهند همان طوری که در صدها سال توطئه‏شان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد...» (صحیفه امام، ج‏18، ص: 362 ـ 370)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور آلمان شرقی؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1365)

«حضرت آقای اریک هونکر، دبیر کل کمیته مرکزی حزب وحدت سوسیالیستی آلمان و رئیس شورای دولتی جمهوری دموکراتیک آلمان‏

پیام تبریک آن جناب به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران واصل و موجب تشکر گردید. این انقلاب عظیمی که پشتوانه‏ای جز ایمان و عقیده مردم به اسلام نداشت می‏تواند بهترین الگو برای ملل در بندِ دیگر جهان باشد و با الهام‏گیری از شیوه مبارزه ملت ایران خود را از سلطه جهانخواران نجات بخشند.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 215)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور ویتنام؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1365)

«حضرت آقای ترونگ چینه، رئیس شورای دولتی جمهوری سوسیالیستی ویتنام‏

پیام تبریک آن حضرت به مناسبت نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران واصل و موجب تشکر گردید. امید است این انقلاب عظیم اسلامی الگویی برای دیگر ملل محروم و دربند جهان باشد و بتوانند خود را از قید استعمارگران رهایی بخشند.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 216)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور اندونزی؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1365)

«حضرت آقای ژنرال سوهارتو، رئیس جمهوری کشور اندونزی‏

پیام تبریک آن جناب به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی ایران واصل و موجب تشکر گردید. امید است مبارزات طولانی و ایثار و مقاومت ملت بزرگ ایران در طول این هشت سال در برابر توطئه‏های دشمنان اسلام الگویی برای دیگر مسلمانان محروم و در بند جهان باشد، و با الهام‏گیری از شیوه مبارزه ملت شریف ایران با دشمنان بتوانند خود را رها ساخته و نجات بخشند. و السلام علیکم.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 217)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور سریلانکا؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1365)

«حضرت آقای جایوارونه، رئیس جمهوری سوسیالیستی سریلانکا

پیام تبریک آن جناب به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران واصل و موجب تشکر گردید. این انقلاب بزرگ اسلامی که با اتکا به خدای تعالی و انگیزه دفاع از مکتب مقدس اسلام و ایثار و فداکاری ملت شریف ایران به پیروزی و ثمر رسید، می‏تواند بهترین الگو برای حرکت ملل محروم و دربند جهان در برابر سلطه گران شرق و غرب باشد و با الهام‏گیری از شیوه مبارزه ملت بزرگ ایران خود را نجات دهند.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 218)

ـ نامه به آقای خامنه‏ ای؛ تأمین هزینه‏ های جنگ از طریق بانک مرکزی (1366)

[آقای خامنه‏ای، ریاست شورای عالی پشتیبانی جنگ، طی نامه‏ای به محضر امام خمینی درخواست نموده است اجازه تأمین کسری اعتبار لازم برای هزینه‏های ضروری جبهه‏های جنگ از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأمین و پرداخت گردد. امام خمینی در پاسخ چنین مرقوم فرموده‏اند:].

بسمه تعالی‏

در صورتی که شورای عالی پشتیبانی جنگ ضرورت را تصدیق کنند، مجازید.

ان شاء اللَّه تعالی موفق باشید.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 483)

ـ سخنرانی در جمع شورای مرکزی حزب اللَّه لبنان؛ اتحاد شوم قدرتها در برابر اسلام (1366)

«تجربه‏ای که ما از دنیا در این سالهای طولانی داریم این است که مسلمانها- و لو اینکه یک عده کمی باشند- وقتی در مقابل خصم خودشان مقاومت کنند، اگر چه خصم آنان ابرقدرتها هم باشند پیروزند...

امروز همه قدرتها و ابرقدرتها دست به دست یکدیگر داده‏اند که نگذارند فلسطینیهای مسلمان به هدفشان برسند. حتی بسیاری از کسانی که به ادعا، نسبت به فلسطینیها اظهار علاقه می‏کنند، علاقه‏شان به این نیست که مسلمانان فلسطینی بر اسرائیل غلبه کنند و متأسفانه با سکوت و سازش و تماشا دست به هم داده‏اند که نگذارند مسلمانان فلسطین پیروز بشوند؛ چرا که پیروزی آنان پیروزی اسلام است. و آنها می‏ترسند همان طوری که اسلام در ایران پیروز شد و همه بساط آنها را بر هم زد و منافعشان را از بین برد، همین طور اگر در لبنان و فلسطین اسلام به پیروزی برسد، همه بساطشان را در هم پیچد. لذا، همه شیاطین مجتمع‏اند که نگذارند اسلام رشد کند و ما باید این معنا را در نظر داشته باشیم که باتمام قوا و تا آخرین نفرمان مهیا شویم و در راه خدا جهاد کنیم. دفاع از نوامیس مسلمین و دفاع از بلاد مسلمین و دفاع از همه حیثیات مسلمین امری است لازم و ما باید خودمان را برای مقاصد الهی و دفاع از مسلمین مهیا کنیم و خصوصاً در این شرایطی که فرزندان واقعی فلسطین اسلامی و لبنان- یعنی، حزب اللَّه- و مسلمانان انقلابی سرزمین غصب شده و لبنان با نثار خون و جان خود فریاد «یا للمسلمین» سر می‏دهند، با تمام قدرت معنوی و مادی، در مقابل اسرائیل و متجاوزین بایستیم و در مقابل آن همه سفاکیها و ددمنشیها مقاومت و پایمردی کنیم و به یاری آنان بشتابیم و سازشکاران را شناسایی و به مردم معرفی کنیم.

من امیدوارم شما موفق باشید، و مطمئن باشید که موفق می‏شوید. جمهوری اسلامی ایران هم در کنار شما و در کنار همه مسلمانان، بلکه در کنار همه مستضعفان جهان خواهد بود.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 485 ـ 486)

انتهای پیام /*