اول اسفند انتخاب نخستین گروه از فقهای شورای نگهبان توسط امام خمینی در سال 1358. ببینیم سیرۀ امام در این باره چگونه بوده است.

کد : 3537 | تاریخ : 01 اسفند 1398

اول اسفند انتخاب نخستین گروه از فقهای شورای نگهبان توسط امام خمینی در سال 1358. ببینیم سیرۀ امام در این باره چگونه بوده است.

با تصویب قانون اساسی و اجرای اصل نودویکم آن دربارۀ تشکیل شورای نگهبان، امام‌خمینی‌ روز نخست اسفند 1358 حضرات آیات: لطف‌اللّه صافی‌گلپایگانی، احمد جنتی، عبدالرحیم ربانی‌شیرازی، محمدرضا مهدوی‌کنی، یوسف صانعی و غلامرضا رضوانی را به عنوان فقهای شورای نگهبان در دوره نخست منصوب کردند.

در 24 اسفند 1358 نیز انتخابات نخستین دورۀ مجلس شورای اسلامی برگزار شد و این مجلس در هفتم خرداد 1359 آغاز به کار کرد. مجلس شورای اسلامی پس از بررسی اعتبارنامه‌ها و انتخاب هیأت رئیسه، در نخستین اقدام خود در 26 تیرماه 1359، از میان حقوقدانان معرفی شده از سوی شورای عالی قضایی، 6 نفر شامل آقایان علی آراد، گودرز افتخارجهرمی، محمد صالحی، حسین مهرپورمحمدآبادی، محسن هادوی و مهدی هادوی را برای عضویت در شورای نگهبان برگزید و این شورا با اضافه شدن این حقوقدانان به فقهای تعیین‌شده از سوی امام‌ خمینی و تکمیل اعضای شورای نگهبان، از آن تاریخ رسماً کار خود را آغاز کرد و کار شورای انقلاب به سرانجام رسید.

با کمی دقت در سابقه و دیدگاه‌ها و عملکرد گذشته و فعل اعضای شورای نگهبان، فقها و حقوق‌دانان، روشن می‌شد که امام خمینی و مجلس در تعیین آنان چقدر دقت داشتند که تعدل فکری رعایت شود. امام خمینی به گونه‌ای فقهای شورای نگهبان را گزینش کردند که هم اسلامیت و هم جمهوریت نظام حفظ شود و همۀ جناح‌های سیاسی روز راضی باشند.

این بود سیرۀ امام در دوران حیاتش.

انتهای پیام /*