نوزدهم بهمن

ـ نامه به بعضی از مقلدین و معرفی وکلا، در اخذ وجوه شرعیه (1349)

ـ پیام به آقای محمد صدوقی (1357)

ـ سخنرانی در جمع بازاریان تهران (1357)

ـ سخنرانی در جمع همافران (1357)

ـ سخنرانی در جمع اعضای انجمن اسلامی پزشکان و معلمان (1357)

ـ سخنرانی برای جمعی از معلمان (1357)

ـ بیانات تشکرآمیز خطاب به افسران نیروی هوائی اصفهان (1357)

ـ سخنرانی در جمع طبقات مختلف مردم (1357)

ـ سخنرانی در جمع میهمانان خارجی؛ قیام مستضعفین (1358)

ـ پیام به خانواده‏های شهدا؛ صلح جهانی وابسته به نابودی مستکبرین (1358)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی؛ احتراز نظامیان از ورود در خطوط سیاسی (1359)

ـ سخنرانی در جمع فرمانده و پرسنل نیروی هوایی؛ گرامیداشت روز نیروی هوایی (1360)

ـ سخنرانی در جمع مسئولان و اعضای قوای مقننه و مجریه؛ آفات انقلاب (1360)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مالدیو؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1361)

ـ حکم عفو جمعی از محکومان به رئیس دیوان عالی کشور (1361)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی و کارکنان هواپیمایی؛ رمز پیروزی (1361)

ـ پیام به خانواده‏های شهدا و ایثارگران؛ مقام شهید در نزد خداوند (1362)

ـ نامه به آقای خامنه‏ای در مورد مصوبات شورای عالی پشتیبانی جنگ (1366)

ـ حکم به جانشین نماینده امام در سپاه؛ ممنوعیت ورود سپاه در مناقشات سیاسی (1366)

ـ ح

کد : 3515 | تاریخ : 19 بهمن 1399

امروز با امام: نوزدهم بهمن


ـ نامه به بعضی از مقلدین و معرفی وکلا، در اخذ وجوه شرعیه (1349)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

چون ایصال وجوه شرعیه به این جانب- مستقیماً- و اخذ قبض وصول این جانب موجب زحمت مؤمنین- ایّدهم اللَّه تعالی- می‏باشد، لهذا کسانی که می‏خواهند به این جانب وجوه برسانند به وسیله حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج آقا مرتضی پسندیده، اخوی معظم این جانب، یا به وسیله جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمدصادق تهرانی، وکیل این جانب در قم، برسانند و قبض رسید از هر کدام بگیرند به منزله قبض رسیدِ این جانب است. ان شاء اللَّه تعالی موفق و مؤید باشند.» (صحیفه امام، ج‏2، ص: 330)

ـ پیام به آقای محمد صدوقی (1357)

امام خمینی در سپاسگزاری از مردم استان یزد، طی پیامی به آیت‌الله محمد صدوقی فرمود:

«گروههای زیادی از کارکنان و کارمندان دولتی و غیر دولتی از اهالی محترم شهرستان بافق، نامه‏ها و طومارهایی در مورد تبریک ورود این جانب به کشور ارسال داشته‏اند که با مشاغل و گرفتاریهای زیادی که اکنون دارم، از دادن پاسخ به یکایک آقایان محترم معذورم. حضرت مستطاب عالی مراتب تشکر و سلام حقیر را به عموم ایشان ابلاغ فرمایید، و یادآوری کنید همبستگی خود را کماکان با سایر طبقات ملت حفظ نموده از تفرقه و اختلاف پرهیز نمایید. از خدای تعالی عظمت اسلام و مسلمین و ادامه توفیقات همگان را خواستارم.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 96)

 

ـ سخنرانی در جمع بازاریان تهران (1357)

امام خمینی به‌مناسبت راهپیمایی در حمایت از دولت موقت‏ مهندس بازرگان و در جمع بازاریان تهران، دربارۀ دست‌نشاندگی سلسله پهلوی، ایستادگی ملت در برابر ابرقدرت‌ها و وحدت کلمه مطالبی را تأکید کرد:

«زمان رضا... کسانی که آن زمان سیاه را به خاطر دارند، می‏دانند که رضا شاه با این ملت چه کرد...

ما در طول تاریخ ایران یک حکومت مستند به ملت نداشتیم. زمان سلاطین سابق که اصلًا ملتها به حساب نمی‏آمدند، و بابْ بابِ قلدری بود! از زمان رضا شاه به این طرف هم که ما اطلاع داریم و در مشاهدات ما بوده، باز همین معنا بود. بنابراین یک حکومت ملی، یک سلطنت ملی، یک انتخابات ملی در این وطن نبوده است...

رمز این تقدم و پیروزی وحدت کلمه بود. اگر وحدت کلمه نبود این پیروزی حاصل نمی‏شد.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 97)

 

ـ سخنرانی در جمع همافران (1357)

امام خمینی به‌مناسبت نخستین رژه نظامیان پیوسته به انقلاب که توسط جمعی از پرسنل نیروی هوایی و زمینی انجام گرفت، فرمودک

«درود بر شما سربازان امام عصر- سلام اللَّه علیه...

ما امیدواریم که با هم [با] پیوستگی به هم بتوانیم این طاغوتها را تا آخر از بین ببریم و به جای او یک حکومت عدل اسلامی؛ که مملکت ما برای خودمان باشد و همه چیز ما به دست خودمان باشد. ما می‏خواهیم که سرنوشت ما را خودمان تعیین کنیم نه سفارت امریکا و سفارت شوروی. ما می‏خواهیم.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 101)

 

ـ سخنرانی در جمع اعضای انجمن اسلامی پزشکان و معلمان (1357)

امام خمینی در سومین سخنرانی امروز خود در جمع اعضای انجمنهای اسلامی پزشکان و مهندسین و معلمین فرمود:

«این نهضت مقدس اسلامی که همه قشرها را فراگرفت، این فرصت را داد و وسایل را مهیا کرد که ما با آقایان مواجه باشیم و بتوانیم مسائلی را پیش آقایان طرح بکنیم. شما می‏دانید که گرفتاری ملت ایران از پنجاه و چند سال پیش از این تا حال چقدر بوده است، و جرایم این پدر و پسر به این مملکت چقدر زیاد بود، و...

ان شاء اللَّه امیدواریم که با همت همه اقشار مملکت بتوانید شما این مملکتی را که عقب رانده شده است، و اینها رفتند و اینجا را خراب کرده رفتند، بتوانید که همه با هم دست به هم بدهید، با وحدت کلمه، با وحدت، فعالیت، ایران را از سر بسازید.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 103)

 

ـ سخنرانی برای جمعی از معلمان (1357)

در چهارمین دیدار و سخنرانی مدرسه علوی فرمود:

«من با اینکه حالم مقتضی نیست لکن چند کلمه به شما خانمها و آقایان عرض می‏کنم. خدا... می‏فرماید که به این امت بگو که من فقط یک موعظه به شما دارم و آن موعظه این است که قیام کنید برای خدا، نهضت کنید برای خدا. اگر نهضت، نهضت الهی باشد این پیروزی در آن هست، چه به حَسَب ظاهر ما شکست بخوریم باز پیروزیم، اگر شکست نخوریم هم پیروزیم...

در این نهضتی که شما ملت ایران- زن و مرد- همه قائم به آن هستید، این نهضت برای خداست. می‏خواهید که طاغوت را از بین ببرید، می‏خواهید که کسانی که ملت شما را تضعیف کرده‏اند و ملت شما را در تحت اختناق و فشار و چپاول درآورده‏اند نجات بدهید، می‏خواهید که حکومت خدا را در ایران ایجاد کنید، چه شکست بخورید و چه شکست بدهید پیروز هستید...

مواظب باشید که اعمالتان اعمال صالح باشد، قیامتان برای خدا باشد، اعمالتان برای خدا باشد. هر کدام بچه دارید تربیت کنید، تربیت الهی بکنید، تربیت شیطانی نکنید...» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 105)

 

ـ بیانات تشکرآمیز خطاب به افسران نیروی هوائی اصفهان (1357)

امام خمینی در پنجمین دیدار امروز فرمود:

«ما از شما سربازهای امام زمان- سلام اللَّه علیه- و قرآن تشکر می‏کنیم. اگر شما تا حال تحت سلطه طاغوت بودید، امید است که از این به بعد زیر سایه امام زمان- سلام اللَّه علیه- و از سربازان ایشان محسوب شوید...

الآن که شما به دامن ملت برگشتید، ملت شما را با آغوش باز می‏پذیرد. و ما سعی داریم که شما را ان شاءاللَّه در موقعی که حکومت عدل پیدا شد با کمال خوشی پذیرایی کنیم. خداوند تعالی شما را حفظ کند.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 108)

 

ـ سخنرانی در جمع طبقات مختلف مردم (1357)

امام خمینی در ششمین دیدار امروز با مردم بر پشتیبانی همگانی و سراسری از دولت موقت تأکید کرده و فرمود:

«از عموم ملت ایران که در این سالهای طولانی زحمات کشیدند و صفوف خود را فشرده کردند و برای مبارزه با دستگاه ظلم رنجها بردند مصیبتها کشیدند تشکر می‏کنم. از این اجتماع عظیم ملت ایران در این روز که برای پشتیبانی از دولت جناب مهندس بازرگان، که دولت شرعی و دولت امام زمان- سلام اللَّه علیه- است، تشکر می‏کنم...

خوب است که این مخالفین دست از این خطاها بردارند. [هنوز] دیر نشده است. اینها برگردند به دامن ملت. باز هم توبه آنها قبول است. این قدر با این ملت لجاجت نکنند. این قدر این ملت را اذیت ندهند...

من از ملت می‏خواهم که به همین طور که ادامه دادند تا کنون نهضت خودشان را، باز هم ادامه بدهند تا اینکه ان شاء اللَّه به پیروزی نهایی واصل شویم. پیروزی ان شاءاللَّه نزدیک است. و رمز پیروزی وحدت کلمه است. باید همه کلمه خود را واحد کنید. باید همه پشتیبان هم باشید تا اینکه به پیروزی برسید...» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 109)

ـ سخنرانی در جمع میهمانان خارجی؛ قیام مستضعفین (1358)

«آقایان به کشور اسلامی، کشور برادر خودشان خوش آمدند و از عواطفشان من متشکرم... آغاز قرن پانزدهم که به همه مبارک است، باید مسلمین آغاز پیروزی خود بدانند.

دیگر دنیا طوری نیست که ابرقدرتها هر چه بخواهند بکنند. مستضعفین باید قیام کنند.

مستضعفین همه بلاد، همه ممالک باید حق خودشان را با مشت محکم بگیرند. منتظر نباشند که آنها حق آنها را بدهند. مستکبرین نخواهند حق کسی را داد. باید مسلمین همان طوری که قرآن شریف شما را برادر خوانده است،[1] برادر باشید و در مصیبت و شادی هم شریک باشید. خداوند همه شما را تأیید کند. و امید است که پرچم اسلام بر فراز همه ممالک افراشته شود و مسلمین تحت پرچم «لا اله الا اللَّه» به مصالح خودشان برسند.» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 143)

ـ پیام به خانواده‏های شهدا؛ صلح جهانی وابسته به نابودی مستکبرین (1358)

«رحمت سرشار خداوند متعال بر شهدای فضیلت؛ شهدایی که با نثار خون خود درخت با برکت اسلام را آبیاری نمودند. درود فراوان بر معلولین و مصدومین در راه انقلاب اسلامی که ایران را در جهان سربلند نمودند.

ما هر روز که می‏گذرد به عمق جنایات شاه مخلوع و پشتیبانان ستمکار او بیشتر پی می‏بریم؛ گر چه معلوم نیست تاریخ هم بتواند تمام این جنایات را ثبت کند. جنایات زورمندان، خارج از فطرت انسانی است. زورمندانی که زندگی ننگین خود و سلطه و ادامه جنایات خویش را در سرکوبی و مرگ دیگران می‏دانند و شهوت ریاست آنان را کور و کر کرده است. عموم مستضعفین باید به هم بپیوندند و ریشه فساد را از کشورهای خود قطع کنند. سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است؛ و تا این سلطه طلبان بی‏فرهنگ در زمین هستند، مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمی‏رسند.

هان ای مظلومان جهان! از هر قشر و از هر کشوری هستید به خود آیید و از هیاهو و عربده امریکا و سایر زورمندان تهی مغز نهراسید، و جهان را بر آنان تنگ کنید و حق خود را با مشت گره کرده از آنان بگیرید. و هان ای مسلمین! از هر تیره و پیرو هر مذهب که هستید دشمنیِ خانگی را کنار بگذارید و به فرمان قرآن کریم و خدای بزرگ گردن نهید: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا[2] خداوند تعالی عزت را برای خود و رسول عظیم الشأن خود و مؤمنین قرار داده است به حکومتهای جابرانه که هستی شما را تحت اختیار دشمنان اسلام قرار داده‏اند بشورید و ممالک خود را از دست این خائنین سیه روی نجات دهید؛ که خداوند با شماست. من به تمام بازماندگان شهدا در راه اسلام تهنیت و تسلیت عرض می‏کنم، و آرزوی سعادت برای همه می‏نمایم. و از خداوند متعال بهبودی معلولین و مصدومین را خواستار، و سلامت و سعادت همگان را امیدوارم.» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 144 ـ 145)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی؛ احتراز نظامیان از ورود در خطوط سیاسی (1359)

«ارزشهای انسانی در اوقات عادی معلوم نمی‏شود. در اوقاتی که آرام است یک کشور و به طور عادی زندگی را می‏گذرانند، ارزش اشخاص و ارزش گروهها معلوم نمی‏شود.

در آن اوقات شاید همه کس مدّعی باشد، مدّعی ارزش، مدّعی انقلابی بودن. و ارزش اشخاص و ارزش گروهها بعد از انقلاب و پیروزی نمی‏تواند تحقّق پیدا بکند و عرضه شود؛ برای اینکه بعد از پیروزی هم گروههای مختلف می‏آیند و همه اظهار بستگی می‏کنند و همه اظهار انقلابی بودن. گروههایی از اطراف برای استفاده و برای چیدن میوه از باغِ حاضرِ انقلاب جمع می‏شوند؛ و گاهی هم یا بسیاری از اوقات هم، این گروهها، این اشخاص که برای میوه چیدن آمده‏اند، حاضر نیستند که صاحب باغ هم با آنها شرکت کند! دربست همه چیز را برای خودشان می‏خواهند. شما بعد از انقلاب شاهد بودید که گروههایی عرض وجود کردند و اشخاصی، و همه به صورت انقلابی وارد شدند و خواستند که در این انقلاب بهره‏برداری کنند. و مع الأسف خود صاحب باغها را هم به عنوان شریک نشناختند. آن روز، ارزش اشخاص، مردان و گروهها ثابت می‏شود و نمایش پیدا می‏کند که روز سختی است و روز مرگ است.

آن روزی که شما آقایان نیروی هوایی آمدید در صحنه و مخالفت کردید با رژیم طاغوتی، آن روز ارزش شما در تاریخ ثبت شد و پیش خدای متعال هم محفوظ است. کاری که شما آن روز کردید با کارهایی که امروز می‏کنید بسیار تفاوت دارد. آن روز روزی بود که شما و هر کس که به ملت می‏خواست پیوند کند و به آغوش اسلام بیاید مواجه با مرگ بود؛ مواجه با گرفتاری بود؛ مواجه با قدرت شیطانی بود. و شما آن روز امتحان دادید. کسانی که نظیر شما در صحنه آمدند و بر ضد طاغوت یا اعتصاب کردند و یا تظاهر کردند، آنها هم ارزش خودشان را به نمایش گذاشتند...

مطلبی که من باید به شما و تمام قوای مسلّحه، و خصوصاً ارتش و ژاندارمری، و سایر کسانی که مربوط به قوای نظامی هستند تذکر بدهم [این‏] که شما آقایان توجه داشته باشید که یک گرایشهای سیاسی، یک تبلیغات سیاسی در ایران هست. شاید گروههایی یا اشخاصی بیایند نفوذ کنند در بین شما؛ و با آن دیدهای سیاسی که انطباق با دیدِ اسلام ندارد، سیاستهای شرقی یا غربی است، به شما مسائلی را القا کنند. شما در این گرایشهای سیاسی و در این مسائل سیاسی وارد نشوید. دیدهای سیاسی را داشته باشید، مطالعات سیاسی مانع ندارد. اما گرایشهای سیاسی که ممکن است آنهایی که بیایند و با شماها صحبت کنند و نفوذ کنند در صفهای شما، شما را بدون اینکه توجه داشته باشید از این راهی که تا کنون آمده‏اید و از طاغوت به اسلام پیوسته‏اید جداکنند، و شما توجه نداشته باشید. سیاستمداران یک مطالعات سیاسی دارند که امثال اشخاص عادی از آنها اطلاعاتی ندارند. ممکن است افرادی بیایند از همان اشخاصی که دیدهای سیاسی دارند لکن این دیدهای سیاسی با مصالح کشور تطبیق نمی‏کند شماها را در اثر تبلیغات خودشان خدای نخواسته منحرف کنند؛ و این ارزشی را که شما در دنیا دارید و پیش اسلام دارید و در کشور خودتان دارید از شما سلب کنند. خیلی باید توجه داشته باشید که به شیاطینی که بخواهند شما را منحرف کنند، یا به طرف راست یا به طرف چپ و لو با اسم اسلام و اسم ایران و اسم کشور ایران. خیلی توجه داشته باشید که مبادا خدای نخواسته منحرف بشوید و از اسلامِ عزیز، شما را جدا کنند...

اگر دیدید که گویندگان دعوت به اتحاد همه قشرهای ملت می‏کنند، نمی‏خواهند شما را از سپاهیان جدا کنند و نمی‏خواهند سپاهیان را از شما، نمی‏خواهند شما را از روحانیین جدا کنند و نمی‏خواهند آنها را از شما، نمی‏خواهند بین خود شما، سران شما با خود شما، تفرقه ایجاد کنند، و دعوت به همان امری که خدای تبارک و تعالی دعوت فرموده است و همه را به وحدت دعوت فرموده است و به تمسک به اسلام و حبل اللَّه دعوت فرموده است و از تفرقه تحذیر فرموده است، اگر گویندگان همان معنا را می‏گویند، شما بدانید که این گویندگان، اسلامی هستند و این حرفها حرفهای اسلامی و قابل قبول.

و اگر دیدید که گویندگان یا گروهی یا اشخاصی گفتارشان بر خلاف آن چیزی است که خدای تبارک و تعالی می‏فرماید که‏ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً[3] تمام شما اعتصام به ریسمان خدا بکنید. تمام شما مأمورید که تفرقه نداشته باشید. اگر دیدید اشخاصی می‏خواهند بین شما و گروهی از ملت تفرقه بیندازند و دعوت بکنند به مقابله با گروهی از ملت یا همه ملت؛ بدانید که این دعوت بر خلاف دعوت اسلام است و بر خلاف دعوت انبیای خداست و بر خلاف دعوت خداست که شما را دعوت به اتحاد همگانه می‏کنند...» (صحیفه امام، ج‏14، ص: 63 ـ 69)

ـ سخنرانی در جمع فرمانده و پرسنل نیروی هوایی؛ گرامیداشت روز نیروی هوایی (1360)

«شما عزیزان در آن روزها، در روز نوزدهم‏[4] انجام دادید از حیث معنویت بزرگترین کارها و با ارزشهای دنیایی هم بزرگترین ارزشها بود. آن روزی که باز پیروزی به آنجا نرسیده بود که مورد اطمینان باشد و شما در معرض خطر بزرگ بودید، از جان گذشته و به اسلام پیوستید و از سپاه اسلام شدید. خداوند این افتخار را برای شما حفظ کند. و شما را در دو جهان سعادتمند فرماید. و آنچه که باید به شما عرض کنم این است که تا شما تعهد خودتان را به اسلام حفظ کردید و روابط خودتان را با همه قشرهای ملت برادرانه کردید، این انقلاب محفوظ خواهد ماند و شما با برادران خودتان که افراد عزیز این ملت هستند، همدوش برای پیشبرد این انقلاب به پیش خواهید رفت و احکام اسلام را ان شاء اللَّه تعالی، در همه جا، در همه ایران اجرا خواهید فرمود. این الگویی باید [باشد] برای همه ملتها و مستضعفان جهان که ان شاء اللَّه، اسلام در همه جا حیات پیدا کند و شما ان شاء اللَّه این سعادت جاوید را همراه داشته باشید. بحمد اللَّه امروز در بین ارتش، در بین همه نیروهای ارتشی و در بین همه ارگانهای دولتی، همه افراد بحمد اللَّه متکی به اسلام و متکی به خدای تبارک و تعالی هستند و اگر- خدای نخواسته- در بین آنها یک نادری پیدا بشود، یک فرد منحرفی پیدا بشود، قهراً، با استقامت ملت، با استقامت شما عزیزان آن هم استقامت پیدا می‏کند و شما دلگرم باشید به اینکه اتکای به خدا دارید و آن کس که اتکا به خدا دارد منصور است. خداوند وعده نصرت به شما داده است مادامی که شما هم نصرت خدا را بکنید و نصرت خدا به نصرت دین خدا و نصرت بندگان مؤمن خداست. شما به این عهد باقی باشید و خدای تبارک و تعالی عهد خود را عمل خواهد کرد. من از خدای تبارک و تعالی سلامت و سعادت همه ملت و خصوصاً، قوای نظامی و انتظامی و بالاخص شما جوانان عزیز را که برای ارتش افتخار ایجاد کردید از خدای تبارک و تعالی مسألت می‏کنم.» (صحیفه امام، ج‏16، ص: 17 ـ 18)

ـ سخنرانی در جمع مسئولان و اعضای قوای مقننه و مجریه؛ آفات انقلاب (1360)

«اساس ادامه یک پیروزی و ادامه یک انقلاب در یک امری است که به نظر می‏آید در رأس امور واقع است و او اینکه دولت، مجلس و کسانی که در ارتش هستند و سپاه و همه اینها از طبقه متوسط و مادون متوسط باشند. اساس سلطه‏ای که بر کشورها و بر کشور ما از طرف غیر واقع شده است، افراد مرفه و کسانی که سرمایه‏های بزرگ داشته‏اند، یا قدرت برای حفظ خودشان و حیثیت خودشان در دست داشته‏اند، [می‏باشند]. مادامی که مجلس و ارگانهای دولتی و همه اینها و مردم از این طبقه متوسط و مادون متوسط تشکیل بشود، امکان ندارد که یک دولت بزرگی، یک قدرت بزرگی به هم بزند اوضاع را. همیشه این قدرتهای بزرگ در هر کشوری یک نفر را با او تفاهم می‏کردند که این یک نفر برای خودش و برای قدرتمندی خودش و برای سرمایه خودش فعالیت می‏کرد. او را می‏دیدند و ملت را می‏چاپیدند و به اصطلاح کدخدا را می‏دیدند و ده را می‏چاپیدند.

هیچ وقت قدرتهای بزرگ مواجه با ملتها، اگر شدند نتوانستند کار خودشان را انجام بدهند و مواجه هم نشدند. هر وقت که می‏خواستند یک دولتی را یا یک سلطنتی را یا یک ریاست جمهوری را که بر وفق مرام آنها عمل نمی‏کرده از بین بردارند، در مقابل او یک قدرت دیگری می‏تراشیدند و با آن قدرت این قدرت را از بین می‏بردند. کار به دست ملت نبوده است و کار به دست طبقه متوسط و مادون متوسط نبوده است.

اینکه این عمل را آنها انجام می‏دادند یک نکته روحی دارد و آن این است که انسان در باطن خودش و فطرت خودش تناهی ندارد؛ آمالش، آمالش غیر متناهی است، وقوف نمی‏کند آمال انسان و وقتی که این طور است، اگر انسان اسیر همین آمالِ غیر متوقف بشود و ببیند که یک ابرقدرتی این آمال او را و آن خواستهای مادی او را و آن قدرت او را و سلطه او را بر ملت خودش حفظ می‏کند، او دیگر در بند این نیست که برای ملت کار بکند؛ برای اینکه، از طبقه مرفه است و از طبقه قدرتمند است، و قدرتمندی هم و همین طور حب مال و جاه هم حدی ندارد، مرزی ندارد. آن برای حفظ قدرت خودش و پشتوانه‏ای که دارد، برای این حفظ قدرت با ملت آن می‏کند که همه حیثیت ملت و گنجینه‏های ملت را در دسترس او قرار بدهد، یک سهم ناچیزی هم برای خودش بگیرد.

الآن شما ملاحظه می‏کنید که قدرتهایی در دنیا هست از حیث مال که اگر اموالشان را تقسیم بکنند به این 36 میلیون جمعیتی که ما داریم، اگر یک نفر از آنها اموالشان را تقسیم بکند، تمام افراد این 36 میلیون مرفه می‏شوند و از طبقه باصطلاح خودشان بالا می‏شوند.

یک نفر از آنها این طور است، لکن همان آدمی که دارایی او به این اندازه بود، از این آدمی که درویش سر محله است حرصش به دنیا بیشتر بود، حرصش به مال بیشتر بود و بیشتر می‏خواست جمع بکند. هر چه مال اضافه بشود حرص انسان اضافه می‏شود. هر چه قدرت اضافه بشود حرص انسان به قدرت، اضافه می‏شود...

ملت ما متوجه باشند که وقتی که مجلسشان یک مجلسی است که از طبقه متوسط است و توی این مجلس آن «دوله» ها و «سلطنه» ها و «سلطنتی» ها را نداریم و در دولت هم آن طور دولتهایی که افراد مرفه سرمایه‏دار کذا باشند نداریم، در ارتش هم آن افراد سپهبد و کذایی که املاک بی‏اندازه داشتند و آپارتمانهای چندین طبقه داشتند نداریم، این مملکت محفوظ می‏ماند. آن روزی که هر یک از شماها را ملت دید که دارید از مرتبه متوسط می‏غلتید به طرف مرفه و دنبال این هستند که یا قدرت پیدا بکنید یا تمکن پیدا کنید، مردم باید توجه داشته باشند و این طور افرادی که بتدریج ممکن است یک وقتی خدای نخواسته پیدا بشود، آنها را سر جای خودشان بنشاند. اگر ملت می‏خواهد که این پیروزی تا آخر برسد و به منتهای پیروزی که آمال همه است برسد، باید مواظب آنهایی که دولت را تشکیل می‏دهند، آن که رئیس جمهور است، آن که مجلس هست، مجلسی هست، همه اینها را توجه بکنند که مبادا یک وقتی از طبقه متوسط به طبقه بالا و به اصطلاح خودشان مرفه به آن طبقه برسد.

بدانید که اگر دولت این طور باشد و اگر ملت این طور باشد، و اگر مجلس و امثال اینها این طور باشد، اگر یک قدرتی بخواهد هجمه کند به اینجا، مواجه با سی میلیون جمعیت هست و نخواهد توانست؛ نمی‏تواند آن وقت پیدا کند یک کسی که قدرتمند باشد و آن قدرتمند را وادار کند که ملت را به استضعاف بکشند و بچاپند ملت را برای آنها، تاریخ همین طور بوده. مادامی که این ملتها در بینشان افرادی پیدا نشده است که به آن مرتبه برسد در بین آنها که قدرت مالی یا قدرت دیگرش زیاد بشود و به مردم حکومت کند، نمی‏توانند آنها این ملت را از بین ببرند و حکومت بر آنها کنند. و بالاخره یک وقت یک ابرقدرتی مواجه با یک نفر، دو نفر، صد نفر، پانصد نفر هست که آنها را سیر می‏کند و آنها به جان مردم می‏افتند و خودش هم کنار می‏نشیند و حکومت بالاتر را خودش دارد، حکومت پایینتر را به این آدمی که، یا این آدمهایی که در این کشور هستند واگذار می‏کند. اساس استضعاف ملتها از خودشان و از قدرتمندان بین خودشان بوده و شما شکر کنید که یک همچو مجلسی دارید که از طبقه مرفه توی آن هیچ نیست...

آن روزی که دیدید و دیدند که انحراف در مجلس پیدا شد، انحراف از حیث قدرت طلبی و از حیث مال طلبی، در کشور در وزیرها پیدا شد، در رئیس جمهور پیدا شد، آن روز بدانند که علامت اینکه شکست بخوریم، خودنمایی کرده؛ از آن وقت باید جلویش را بگیرند. رئیس جمهوری که بخواهد سلطنت کند به این مملکت، خود مردم باید جلویش را بگیرند. مجلسی که بخواهد قدرتمندی نشان بدهد و آن مسائلی که سابق و آن افرادی که سابق در مجلس بودند آن کارها را بکند، خود مردم باید جلویش را بگیرند؛ اگر مردم بخواهند که اسلام را حفظ کنند، جمهوری اسلامی را حفظ کنند، دولت و مجلس و رئیس جمهور و اینها را حفظشان کنند؛ یعنی، حفظ کنند از اینکه- خدای نخواسته- یک وقت قدمی از آن ور برندارند. این شیطانی است که در انسان هست و ممکن است که هر کس را منحرف کند و لازم است که انسان خودش را مهذب کند.

شمایی که می‏خواهید خدمت به این مردم بکنید و دولت که می‏خواهد خدمت به این مردم بکند و رئیس جمهور و امثال اینها که می‏خواهند خدمت به این مردم بکنند، توجه بکنند که خدمتگزارند، در دل خودشان این مطلب را ایمان بیاورند به آن که ما خدمت می‏خواهیم به این مردم بکنیم. ما در جمهوری اسلامی داریم زندگی می‏کنیم؛ جمهوری اسلامی که در اسلام مثل رسول اکرم، مثل امیر المؤمنین- سلام اللَّه علیهما- بر آن حکومت کرده‏اند، می‏خواهیم یک همچو حکومتی باشد. یک همچو حکومتی که کفش وصله خورده خودش را می‏گوید از این ریاستها پیش من ارزشش بیشتر است یا ریاستها ارزشش کمتر از این است...

خدمت به خلق بکنید و خدمت به احکام اسلام بکنید و برای اینهایی که اولیای ما هستند؛ این پایین شهریها و این پابرهنه‏ها به اصطلاح شما، اینها ولی نعمت ماها هستند.

اگر اینها نبودند، ما یا در تبعید بودیم یا در حبس بودیم یا در انزوا. اینها بودند که همه ما را از این مسائل نجات دادند و همه ما را آوردند و نشاندند به جایی؛ به خیال خودمان جایی است این. باید ملتفت باشید که آقا شما همان آدمی هستید که توی حبس بودید و شما همان آدمی هستی که در تبعید بودی و شما همان آدمی هستی که در انزوا بودی، این مردمند که آمدند ما را آوردند بیرون از همه اینها و ما اگر تا آخر عمرمان به اینها خدمت کنیم، نمی‏توانیم از عهده خدمت اینها برآییم. خداوند به ما توفیق بدهد که ما یک خدمتگزاری برای اینها باشیم و به این نعمت موفق بشویم. شما امروز هم که ملاحظه می‏کنید اینهایی که در جبهه‏ها الآن دارند جانفشانی می‏کنند، اینها از کدام طبقه هستند...

یک نفر از آنها پیدا کردید، این محتاج به این است که از ما مژدگانی بگیرید، ولی می‏دانم که پیدا نمی‏کنید؛ از همین جمعیت‏اند. الآن هم اینهایی که جانشان را دستشان گرفتند و شما را حفاظت می‏کنند و آنهایی که در بین شهرها و در بین روستاها حفظ می‏کنند شما و مردم را همین طبقه هستند. این طبقه‏اند که به ما الآن منت دارند و از اول منت داشتند. همینها بودند که هیچ توقعی هم ندارند، هیچ وقت هم نمی‏آیند توقع کنند.

شما باید توجه به این معنا بکنید که ما را اینها آورده‏اند و وکیل کرده‏اند، آورده‏اند و وزیر کرده‏اند، رئیس جمهور کرده‏اند. اینها ولی نعمت ما هستند، و ما باید ولی نعمت خودمان را از آن قدردانی کنیم و خدمت کنیم به او و همینها هستند که الآن هم حفظ این کشور را می‏کنند و حفظ نظام این کشور را می‏کنند. شما آقایان نمی‏توانید که بروید توی کوچه‏ها و- عرض بکنم که- خیابانها و آنجا را اداره کنید، شما یک شأن دیگری دارید، یک شغل دیگری در خدمت دارید، آنها هم یک شغل دیگری دارند، اما شغل آنها آن طور است که شما را هم حفظ می‏کنند. و من امیدوارم که این روحیه در این ملت باقی باشد و با این روحیه که سربازهای ما دارند و پاسدارهای ما دارند و آنهایی که حفاظت این کشور را می‏کنند، این روحیه را دارند که روحیه بسیار ارزشمندی است و شهادت طلبی است و خود را به حلقوم مرگ انداختن برای نجات اسلام و نجات کشور، خداوند این روحیه را به همه عنایت کند. و مادامی که این روحیه هست و آن مسئله‏ای که قبلًا عرض کردم هست، مطمئن باشید که این کشور بیمه است و هر گز نخواهد آسیب دید.» (صحیفه امام، ج‏16، ص: 19 ـ 25)

ـ پیام تشکر به رئیس جمهور مالدیو؛ تبریک سالگرد پیروزی انقلاب (1361)

«حضرت آقای مأمون عبد القیوم، رئیس جمهور کشور مالدیو

تلگراف تبریک آن جناب به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران واصل و موجب تشکر گردید. امید است با کوتاه شدن ایادی استعمارگر شرق و غرب و بخصوص شیطان بزرگ امریکای جهانخوار از منطقه، ملتهای مسلمان و مظلوم در صلح و آسایش به سر برند. و السلام علیکم.» (صحیفه امام، ج‏17، ص: 290)

ـ حکم عفو جمعی از محکومان به رئیس دیوان عالی کشور (1361)

[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران- مد ظله العالی‏

احتراماً، به پیوست صورت اسامی 1136 نفر از محکومین دادگستری و محکومین جرایم عمومی دادسرا و دادگاههای انقلاب اسلامی که حسب نظر کمیسیون عفو و بخشودگی به مناسبت 22 بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مورد عفو یا تخفیف در مجازات قرار گرفته‏اند به حضور مبارک تقدیم می‏شود.

سید عبد الکریم موسوی اردبیلی‏].

بسمه تعالی‏

موافقت می‏شود.[5]- 19 بهمن 61[6] روح اللَّه الموسوی الخمینی‏» (صحیفه امام، ج‏17، ص: 291)

ـ سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی و کارکنان هواپیمایی؛ رمز پیروزی (1361)

«من این پیروزیهای قدرتمندانه اسلام در این دهه اخیر فجر به همه شما آقایان و تمام نیروهای مسلح و امت بزرگ اسلامی تبریک عرض می‏کنم. مجاهدات شما برادران نیروی هوایی که اول نیرویی بود که به اسلام پیوست و اول نیرویی بود که به اسلام رو آورد و قرآن، و به طاغوت پشت کرد. این تعهد و این فداکاری که در آن وقت ارزش فراوان داشت، از یاد ملت، از یاد همه مستضعفان محو ان شاء اللَّه نخواهد شد. و شما در پیشگاه خدای تبارک و تعالی آبرومندید و ارزشمندید که در وقت مشکل این سد را شکستید و در دنباله شما سایر نیروها هم متصل شدند به ملت، و بحمد اللَّه پیروزی حاصل شد و طاغوت مبدل به رحمان شد. و شمایی که در آن وقت در خدمت طاغوت بودید، از آن روز تا کنون در خدمت اسلام و در خدمت خدای تبارک و تعالی هستید...

از جمله غلبه‏ها قضیه اتصال شما برادران بر ملت بود که در آن روز شعارهای ملت، دعوت شما به برادری بود و شما هم پذیرفتید و در کنار برادرانتان تا امروز مشغول جهاد مقدس هستید. باید ما همه بدانیم که دنبال اینکه ملت و همه اقشار نظامی و قوای مسلح برای خدا و برای پیاده کردن احکام خدا و برای بیرون راندن شیطان و رژیم طاغوت و جایگزین کردن «اللَّه اکبر» به جای آنها. و رژیم جمهوری اسلامی در همه مراحل به ما و شما کمک فرموده است و عنایاتش از شماها سلب نشده است. و من امیدوارم که شما و همه ما و همه ملت به عهد خودشان برای خدای تبارک و تعالی باقی باشند. و خدای تبارک و تعالی هم اگر شما نصرت بکنید وعده فرموده است که نصرت کند به شما[7] و تا کنون هم نصرت فرموده است...

به این بوقهای تبلیغاتی که در دنیا بلند است بر ضد شما، بر ضد همه بلند است، به اینها هیچ وقت اعتنا نکنید. آنها گاهی تحریک می‏کنند ارتش را «ارتش را دیگر، در ایران ارتش دیگر کاری به جمهوری اسلامی ندارد» و گاهی از این طرف تحریک می‏کنند. اینها شغلشان این است که در هر شکستی که بخورند یک مدتی که اصلًا بروز نمی‏دهند شکست را، یک مدتی هم می‏گویند که این می‏گوید این طوری، آن می‏گوید این طوری. الآن هم می‏گویند که دولت ایران می‏گوید که ما چه کردیم، صدام هم می‏گوید که ما تمامشان را از عراق بیرون کردیم، همه را کشتیم یا بیرون رفتند و تجهیزات آنها را هم همه را ضبط کردیم؛ اساس صحبت همین است...» (صحیفه امام، ج‏17، ص: 292 ـ 297)

ـ پیام به خانواده‏های شهدا و ایثارگران؛ مقام شهید در نزد خداوند (1362)

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ‏[8] اگر نبود برای شهدا در راه خداوند مگر این آیه کریمه، در معرفی مقام بلندپایه شهدا، کافی بود که عزیزانی در راه حفظ اسلام و کشور اسلامی بزرگترین سرمایه خود را از دست داده‏اند. شهدایی که در حفظ شرف اسلام و دفاع از جمهوری اسلامی همه چیز خود را در طبق اخلاص، تقدیم خداوند متعال کردند.

در این آیه کریمه بحث در زندگی پس از حیات دنیا نیست که در آن عالم همه مخلوقات دارای نفس انسانی به اختلاف مراتب از زندگی حیوانی و مادون حیوانی تا زندگی انسانی و ما فوق آن زنده هستند، بلکه شرف بزرگِ شهدای در راه حق، «حیات عند الرّب» و ورود در «ضیافة اللَّه» است.

این حیات و این ضیافت را با قلمهای شکسته‏ای مثل قلم من نمی‏توان توصیف و تحلیل کرد، این حیات و این روزی غیر از زندگی در بهشت و روزی در آن است. این لقاء اللَّه و ضیافة اللَّه می‏باشد. آیا این همان نیست که برای صاحبان نفس مطمئنه وارد است‏ فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی‏[9] که فرد بارز آن سید شهیدان- سلام اللَّه علیه- است. اگر آن است چه مژده‏ای برای شهیدان در راه مرام حسین- علیه السلام اللَّه- که همان سبیل اللَّه است، از این بالاتر که در جنتی که آن بزرگوار شهید فی سبیل اللَّه وارد می‏شود و در ضیافتی که آن حضرت حاضرند، به این شهیدان اجازه دخول دهند که آن غیر از ضیافتهای بهشتی است و آنچه در وهم من و تو و شما نیاید، آن بُوَد. بحمد اللَّه شهیدان ما که پیرو شهید عظیم الشأن اسلام- علیه السلام- هستند جمهوری اسلامی را بیمه کردند و پیروزی بر دشمنان اسلام و ایران و ملت بزرگوار ایران و سایر ملتهای مسلمان بلکه مستضعفان جهان را تحفه آوردند.

بی‏جهت نیست که مستکبران جهان با تمام توطئه‏ها و شیطنتها بر ضد یک ملت کوچک چهل میلیونی که به حسب معنویت و ارزشهای انسانی بر قله بلند و والای سعادت ارتقا یافته است، قیام نموده‏اند. خود این توطئه‏ها و بوق و کرناهای ابرقدرتهای عالم و پیوستگان و وابستگان به آنان از بزرگترین ارزشها و والاترین مقامها برای یک ملت است که تا کنون برای هیچ ملتی رخ نداده است و این ارزش را شهدای والا مقام و جانبازان، این شهدای زنده و به دنبال آنان، ملت عظیم الشأن ایران در پشت جبهه‏ها آفریده‏اند. آفرین بر این قدرت ایمان و قوّت بازوی عزیزان و صدها آفرین بر امتی که خود را و جوانان خود را از لجنزار و کانون فساد و تیره روزی که رژیم ستمشاهی برای آنان فراهم کرده بودند، رها ساخته و به اوج عظمت و معنویت رساندند.

رحمت خداوند منان بر شهدای عظیم الشأن و درود بر شهدای زنده که پشتوانه اسلام بوده و هستند و سلام بر رزمندگان سلحشور از ارتشی، سپاهی و بسیجی تا ژاندارمری و شهربانی، کمیته‏ای و عشایری و تمامی نیروهای مردمی که انعکاس قدرتشان کاخهای ابرقدرتها را به لرزه در آورده است. و این همان قدرت الهی و نوری است که «لا شرقیّه و لا غربیّه»[10] می‏باشد و خداوند این نور را مستدام فرماید.

و درود بر مادران و پدران و همسران و فرزندان و بستگان شهدا و جانبازان و جوانان برومند جبهه‏ها و سلام بر معلولین و مفقودین و اسرای عزیزی که افتخار اسلام و میهن اسلامی خویش می‏باشند و رحمت خداوند بر این دامنهای پاکی که پروراننده این جوانان شیردل می‏باشند. و صلوات و سلام خداوند تعالی بر انبیای عظام، بویژه سید و خاتم آنها که با انوار وحی الهی عالم را روشن نمودند و بر اوصیای بزرگ آنان که با نور هدایت، غافلان را هوشیار و مردگان را زنده و بیدار کردند و سلام و تحیت همه انبیا و اولیا- علیهم السلام- بر خاتم اوصیا حضرت بقیه اللَّه المنتظر ارواحنا لمقدمه الفداء. و لا حول و لا قوة إلّا باللَّه العلی العظیم.» (صحیفه امام، ج‏18، ص: 325 ـ 327)

ـ نامه به آقای خامنه‏ای در مورد مصوبات شورای عالی پشتیبانی جنگ (1366)

[بسمه تعالی. محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- مد ظله العالی‏

با اهدای سلام و تحیت و تقدیم احترام، همان گونه که خاطر عالی مستحضر است، شورای عالی پشتیبانی جنگ برای به کارگیری هر چه بهتر امکانات در خدمت جنگ و اقدامات مؤثر در بسیج نیروها و امکانات به جبهه تشکیل گردیده و حضرت عالی اجازه فرمودید که مصوباتی به نفع جنگ وضع کند حتی در مواردی که با قانون منطبق نباشد و این مصوبات تا پایان جنگ برای دستگاههای مختلف لازم الاجرا است.

گرچه در پاسخ مبارک آن حضرت به نامه شورای عالی اذن شفاهی قبلی مجدداً مورد تأیید قرار گرفت لکن به لحاظ حفظ مبنای قانونی مصوبات خواهشمند است در صورت مصلحت نظر مبارک را در این زمینه مرقوم فرمایید.

سید علی خامنه‏ای- رئیس شورای عالی پشتیبانی جنگ‏].

بسمه تعالی‏

مصوبات شورای عالی پشتیبانی جنگ تا پایان جنگ لازم الاجرا می‏باشد.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 467)

ـ حکم به جانشین نماینده امام در سپاه؛ ممنوعیت ورود سپاه در مناقشات سیاسی (1366)

[محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، حضرت امام خمینی- روحی فداه‏

با اهدای سلام و تحیات، دومین سالگرد شهادت نماینده حضرت مستطاب عالی در سپاه پاسداران حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ فضل اللَّه محلاتی‏[11]- رضوان اللَّه علیه- را تسلیت عرض می‏نمایم. با فرا رسیدن ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و امر مؤکد حضرت عالی در مورد عدم ورود نیروهای مسلح در مناقشات سیاسی استدعا دارم به دلیل ابهاماتی که برای بعضی برادران پیش آمده است، در صورت امکان پاسخ دو سؤال ذیل را مرقوم فرمایید: 1- مسئولیت رسیدگی به مسئله عدم ورود نیروهای سپاه و بسیج در مناقشات سیاسی بر اساس حکم حضرت عالی بر عهده نماینده حضرت عالی و شورای عالی سپاه بوده است. آیا این جانب به عنوان جانشین نمایندگی حضرت عالی در مورد رسیدگی به تخلفات در امر انتخابات که مصداق روشن عدم ورود در مناقشات سیاسی است مسئولیتی دارم یا خیر؟ 2- آیا این حکم، خاص سپاه کشوری (سپاه قدیم) است یا شامل نیروهای سه‏گانه سپاه که به امر حضرت عالی تشکیل شده است نیز می‏باشد؟ با دعای طول عمر حضرت امام و پیروزی کامل سپاه اسلام.

جانشین نمایندگی حضرت امام در سپاه پاسداران- محمود محمدی‏].

بسمه تعالی‏

در مورد مسئله اول جنابعالی مسئول می‏باشید. و در مورد دوم، حکم شامل همه سپاه- سپاه قدیم و نیروهای سه‏گانه سپاه می‏باشد.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 468)

ـ حکم به وزیر اطلاعات؛ عفو زندانیان وابسته به گروهکها (1367)

«جناب حجت الاسلام، آقای ری‏شهری، وزیر محترم اطلاعات- دامت افاضاته‏

با پیشنهاد شما مبنی بر عفو عمومی زندانیان گروهکی‏[12] موافقت می‏شود.[13] و امیدوارم خانواده‏های محترم زندانیان گروهکی فرزندان خود را نصیحت کنند تا دست به کارهایی نزنند که موجب ناراحتی مجدد خود و خانواده‏هایشان گردد. ان شاء اللَّه مسئولین نظام اسلامی با مهربانی و برادری با آنها برخورد نموده، و با ایجاد تسهیلات شغلی موجب دلگرمی آنان گردند. از خداوند متعال می‏خواهم راه هدایت و درستی را نصیب همه بفرماید. و السلام علیکم.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 255)



[1] - اشاره به آیه 10 سوره حجرات

[2] - بخشی از آیه 103 سوره آل عمران:« و همگی دست در ریسمان خدا بزنید و پراکنده مشوید»

[3] - سوره آل عمران، آیه 103:« همگی به ریسمان خدا چنگ‏زنید».

[4] - اشاره به رژه همافران و افراد نیروی هوایی در روز نوزدهم بهمن ماه 57 و حضور آنها در مدرسه رفاه و دیدار با امام است.

[5] - به استناد وظایف و اختیارات رهبری، مندرج در اصل 110 قانون اساسی

[6] - ضمناً امام خمینی در تاریخ 12/ 11/ 61 با تقاضای ریاست دیوان عالی کشور مبنی بر عفو یک نفر محکوم سیاسی موافقت کرده و مرقوم داشته‏اند:« بسمه تعالی. موافقت می‏شود. 12 بهمن 61»

[7] - سوره محمد، آیه 7:« إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ» اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری خواهد کرد و شما را ثابت قدم خواهد گردانید.

[8] - سوره آل عمران، آیه 169:« و گمان نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده‏اند، مردگانند، بلکه ایشان زنده بوده، نزد خداوند روزی می‏خورند»

[9] - سوره فجر، آیه 29- 30:« پس داخل شو در بندگان من، و داخل شو در بهشت من».

[10] - نه شرقی است و نه غربی.

[11] - نماینده امام خمینی در سپاه پاسداران در جریان حمله رژیم بعث عراق به هواپیمای مسافربری در خوزستان به همراه عده‏ای از شخصیتهای مذهبی، سیاسی و نظامی کشور به شهادت رسید

[12] - آقای محمدی ری‏شهری در نامه خویش خواستار عفو کلیه زندانیان وابسته به گروهکها- به استثنای نهصد نفر از مرتکبین جرایم جنایی- شده بود

[13] - به استناد وظایف و اختیارات رهبری، مندرج در اصل 110 قانون اساسی

انتهای پیام /*