امروز با امام: چهارم آذر

ـ نامه امام خمینی خطاب به علمای ارومیه درباره وحدت کلمه (1357)

ـ پیام امام خمینی به علما و مردم هندوستان در ضرورت همدردی با ملت ایران (1357)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره مقابله با تبلیغات و تهدید امریکا (1357)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره ابعاد جنایات و خیانت های شاه (1357)

ـ مصاحبه با روزنامه دانمارکی درباره مسائل ایران (1357)

ـ پیام امام خمینی به جنبش های آزادیبخش جهان (1358)

کد : 3373 | تاریخ : 04 آذر 1399

ـ نامه امام خمینی خطاب به علمای ارومیه درباره وحدت کلمه (1357)

در بخشی از نامه آمده است: «خدمت ذی سعادت حضرات علمای اعلام و حجج اسلام رضاییه- دامت برکاتهم... امید است با همراهی و تعاضد علمای اعلام بلاد و هدایت سایر مسلمین و وحدت کلمه با شعار واحد، توفیق حاصل شود که دست دشمنان ملت و اسلام بکلی کوتاه شود. این جانب از این راه دور چشم امیدم به ملت ایران- عموماً- و به علمای اعلام- خصوصاً- دوخته است و از ادعیه خالصه آقایان استمداد می‏نمایم.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 102)

ـ پیام امام خمینی به علما و مردم هندوستان در ضرورت همدردی با ملت ایران (1357)

در بخشی از نامه آمده است: «خدمت حضرات علمای اعلام و حجج اسلام و سایر طبقات و اهالی محترم هندوستان... سلام بر شما و سایر برادران. لابد قضایای ایران و مصیبت‌هایی که بر اهالی آنجا از طرف سلسله پهلوی وارد شده و می‏شود اجمالًا شنیده‏اید... بر شما ملت بزرگ است که با این ملت مظلوم همراهی و همدردی کنید و دولت خود را وادار به همراهی نمایید.» (صحیفه امام، ج‏5، ص: 103)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره مقابله با تبلیغات و تهدید امریکا (1357)

«دامنه این مبارزات هر چه گسترده‌تر می‏شود، دامنه تبلیغات هم بر ضد آن گسترده‌تر می‏شود... مردم ایران می‏خواهند آدم باشند، انسان باشند؛ نه اینکه تحت نظارت یک اشخاصی [باشند] که هیچ چیز ندارند... مردم ایران حرفشان واضح است: دارند داد می‏زنند... که ما آزادی می‏خواهیم، ما استقلال می‏خواهیم، ما یک حکومتی که استقلال را از ما سلب کرده است این را نمی‏خواهیم. این آیا اسمش این است که مردمِ اراذلی هستند، مردمِ پستی هستند که می‏گویند ما آزاد می‏خواهیم باشیم، ما مستقل می‏خواهیم باشیم، ما می‏خواهیم تحت حکومت غیر نباشیم؟ این از پستی آنهاست که می‏خواهند نباشیم؟» (صحیفه امام، ج ‏5، ص: 104 ـ 111)

ـ سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج درباره ابعاد جنایات و خیانت‌های شاه (1357)

«مقصد هر چه بزرگ‌تر باشد، رنج در راه آن هر چه زیاد باشد، باید انسان تحمل کند و آسان‌تر است... یک چیزی که برای خداست هدر نمی‏رود. این قوه‏هایی که صرف در راه این ملت مظلوم می‏شود، برای نجات خلق خدا هست، برای رفع ظلم هست، برای قطع یدِ اجانب از بلاد مسلمین هست.» (صحیفه امام، ج ‏5، ص: 112ـ 120)

 

ـ مصاحبه با روزنامه دانمارکی درباره مسائل ایران (1357)

سؤال: [نظرات و درخواست‌های سیاسی شما در ایران امروز چیست؟]

جواب: نظر ما این است که دست خائنین به این مملکت را کوتاه کنیم و درآمد مملکت را صرف محتاجان و فقرای آن و مصالح ملت کنیم و حکومت جائرانه پهلوی را بر هم زنیم و یک رژیم بر پایه عدالت و دمکراسی حقیقی که ضامن آزادی و استقلال مملکت باشد به وجود بیاوریم.

[منظره آینده ایران را به چه ترتیب ملاحظه می‏فرمایید؟]

- ما امیدواریم که قیام ملت به آنچه ملت می‏خواهد که حکومت اسلامی است، منتهی شود. و می‏دانیم که در آینده، تحت لوای حکومت اسلامی، منافع ملت تأمین می‏گردد، و آزادی و استقلال برای ملت و مملکت به ارمغان می‏آورد.

[حضرت آیت‌اللَّه، در مطبوعات جهان مباحثی هست در مورد اینکه موضع شما نسبت به کمونیستها و مارکسیستها چیست؟]

- برنامه ما، در حکومت اسلامی مبنی بر توحید است، و آنها بر خلاف این عقیده و ایدئولوژی هستند. بنابراین ما در یک جهت نمی‏توانیم با آنها حرکت کنیم.

[آیا نظر حضرت آیت‌اللَّه این است که نفت کشورتان را برای نسل‌های آینده دست نخورده نگه دارید و حفظ کنید، و اگر چنین نظری هست آیا به این معنی است که مایل هستید صادرات نفت را متوقف کنید؟]

- خیر، ما صادرات نفت را متوقف نمی‏کنیم و نسل حاضر احتیاج به پول این نفت دارد. آنچه را که ما با آن مخالف هستیم و از آن جلوگیری می‏کنیم از تعدیاتی است که تا حال به ما، چه از جانب نفت و درآمد آن، و چه از ناحیه سایر امور شده است. ما از این زیاده رویها جلوگیری می‏کنیم، والّا نفت را می‏فروشیم و ارز می‏گیریم. اختیار نفت و درآمد حاصل از آن با خود ماست.

[حضرت آیت‌اللَّه، شما آینده ایران را بین بلوک شرق- یعنی شوروی- و غربی‌ها چگونه می‏بینید؟]

- ملت ایران اجازه نمی‏دهد که هیچ مملکتی در امور داخلی او دخالت کند و آزادی و استقلال خودش را حفظ می‏کند، و با تمام کشورها هم به طور احترام متقابل عمل خواهد کرد.

[حضرت آیت‌اللَّه، ما همیشه به افراد مسن احترام می‏گذاریم، شما نقش خودتان را در نهایت در حکومت آینده ایران چگونه می‏بینید؟ و آیا فکر می‏کنید چه کسی حکومت جدید را که مورد نظر شماست باید رهبری کند؟]

- ما اشخاصی که برای حکومت لایق باشند داریم و در آینده نزدیکی معرفی خواهیم کرد. و این طور نیست که گفته شده است که اگر چنانچه شاه برود یک خلئی پیدا می‏شود. البته من خودم بنای دخالت مستقیم در امور را ندارم. وقتی که حکومت تأسیس گردد من سِمت هدایت را دارم. (صحیفه امام، ج ‏5، ص: 112ـ 121ـ 125)

ـ پیام امام خمینی به جنبش‌های آزادیبخش جهان (1358)

«ما به پیروی از اسلام بزرگ، از جمیع مستضعفین حمایت می‏کنیم؛ و از شما و هر سازمانی در جهان که برای نجات کشور خویش بپاخاسته است پشتیبانی می‏کنیم. ما از مبارزات برادران فلسطینی و مردم جنوب لبنان در مقابل اسرائیل غاصب کاملًا پشتیبانی می‏نماییم.» (صحیفه امام، ج‏11، ص: 109)

انتهای پیام /*