یادی از آیت الله پسندیده، برادر ارشد امام خمینی

22 آبان، سال روز رحلت آیت الله مرتضی پسندیده، برادر ارشد امام خمینی گرامی باد!

کد : 3346 | تاریخ : 22 آبان 1398

آیت‌الله مرتضی پسندیده؛ برادر ارشد امام خمینی

سید مرتضی پسندیده، فرزند سید مصطفی، برادر ارشد امام خمینی 13/1/1275ش. در محله رازی شهر خمین چشم به جهان گشود. زمان شهادت پدر، 8 سال بیشتر نداشت که به همراه مادر و عمه، به خونخواهی پدر برخاست. تحصیلات را از هفت سالگی در خمین آغاز و دروس مقدماتی را نزد عالمان آن دیار تکمیل کرد و سال 1288 ش، به اصفهان عزیمت و در آنجا ادبیات، منطق، کلام، فقه، اصول و هیئت و نجوم را نزد استادانی چون مرحوم حاج آقا رحیم ارباب و آقا شیخ علی یزدی و مرحوم تویسرکانی و آیت‏الله خاتون آبادی آموخت. ایشان پس از گذراندن دوره‏های سطح و خارج دروس حوزوی به خمین مراجعت کرد و حوزه دروس فقه، اصول، کلام منطق و نحو را در آن شهر برپا نمود.

ایشان در حوزه سیاسی نیز فعال بودند و مقاومتشان در مقابل خوانین و عمال حکومت رضاخان، زبان­زد مردم آن منطقه بود. ایشان از دوران نوجوانی، در جریان جنگ جهانی اول در صف مبارزان در برابر قوای انگلیس قرار گرفت و در جریان کشف حجاب محاکمه شد. در زمان شهید سید حسن مدرس و درمبازرات ملی شدن نفت هم مشارکت فعال داشت. پس ازاشغال خاک ایران به وسیله نیروهای متفقین، به اتهام مخالفت و جلوگیری از تامین نان و خوراک نیروهای متفقین تبعید شد.

او نزدیک به یک قرن از عمر خویش را در همراهی برادر کوچک­تر خود امام خمینی سپری کرد. پس از قیام خونین 15 خرداد و دستگیری امام خمینی، آیت‏الله پسندیده به همراه مراجع و علمای ایران به تهران عزیمت و در اعتراض دسته جمعی علماء مشارکت فعال داشت. از نظر رژیم پهلوی ایشان به عنوان فردی خطر ناک شناخته شد و به همین دلیل بارها و بارها آن عالم ربانی به دادگاه فرمایشی نظامی رژیم احضار و تحت محاکمه قرار گرفت. تاثیر فعالیتهای آیت الله پسندیده موجب شد که رژیم پهلوی منزل امام خمینی ره در قم و محل استقرار آیت‏الله پسندیده را تحت مراقبت ‏شدید قرار دهد، اما این اقدامات با مقاومت آیت‏ الله پسندیده بی‏اثر شدند تا اینکه سرانجام رژیم تصمیم به تبعید ایشان به خمین را گرفت. آیت ‏الله پسندیده پس از چندی بی‏اعتنا به حکم تبعید، به قم مراجعت و فعالیتهای خود را ادامه داد که مجددا و این بار به اتهام دایر کردن مراسم سوگواری در منزل امام دستگیر شد و دوباره ایشان را به خمین تبعید کردند. پس از آن چندین بار دیگر ایشان به خاطر فعالیت های گسترده خود علیه رژیم پهلوی تحت محاکمه قرار گرفت و یا تبعید شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچون گذشته وکالت امام خمینی را در امور شرعی مردم به عهده گرفت. فردی که از جانب امام خمینی بارها در نامه­ها با عبارت «فدایت شوم» و «تصدقت گردم» مورد خطاب قرار گرفته است. یا اینکه در توصیف این شخصیت می­فرماید: «آقای پسندیده نسبت به من هم سمت پدری دارند و هم سمت استادی»

و سرانجام این عالم ربانی و فقیه سترگ در 22 آبان سال 1375ش. بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه ( س ) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام /*