مقبره ­های منسوبان

کد : 3146 | تاریخ : 23 اردیبهشت 1398



 مقبره¬های منسوبان امام در قم

   
 

مقبره­های منسوبان امام در قم

 

مزار شش تن از منسوبان حضرت امام؛ یعنی مادر، عمه، دایی، دو تن از برادران و خواهرانشان، در شهر قم قرار دارد.

سه تن از آنها در امامزاده احمد؛ از نوادگان امام چهارم(ع) واقع در خیابان خاکفرج (میدان الهادی) مدفون هستند که عبارتند از:

1. مادر امام؛ بانو هاجر خاتون مجتهدزاده فرزند حاج میرزا احمد؛ تاریخ وفات 1336 ق برابر با 1296 ش.

2. عمه امام؛ بانو صاحب‌جان خانم؛ تاریخ وفات 1336 ق، برابر با 1296 ش.

این دو بزرگوار پس از شهادت پدر حضرت امام؛ شهید آقا مصطفی، با شجاعت و پای‌مردی تا قصاص قاتلان آن شهید بزرگوار از پای ننشستند و پس از ایشان نیز با درایتی مثال‌زدنی به تربیت و آموزش فرزندان آن شهید همت گماشتند. اما دست اجل این دو بانوی بزرگ را در 15 سالگی امام در سال 1336 ق، برابر با 1296ش، به دیار باقی روانه کرد.

3. خواهر امام؛ مولود خانم. ایشان در جمعه هیجده جمادی‌الثانی سال 1305 متولد شده و در 23 رجب 1343 ق، درگذشت و در همین مکان دفن هستند.

4 ـ دایی و استاد امام؛ آیت‌الله احمدی در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع)، جلوی در ورودی اصلی مدفون است.

5 ـ برادر حضرت امام؛ سید نورالدین هندی، حدود 5 سال از حضرت امام بزرگ‌تر بود. وی در سال 1315 ق، برابر با 1277 ش، در خمین چشم به جهان گشود و در روز 30 تیر ماه 1355 ش در لندن فوت کرده و با حمل جنازه به قم، در قبرستان باغ بهشت (روبروی گلزار علی بن جعفر) این شهر داخل حجره­ای مدفون است.

6 ـ برادر بزرگ امام؛ سید مرتضی پسندیده، فرزند سید مصطفی، برادر ارشد امام خمینی در شب هفدهم شوال 1313 ق برابر با 13/1/1275 ش در محله رازی شهر خمین چشم به جهان گشود، تاریخ تولدش به خط پدر در پشت کتاب «جنات الخلود» ثبت گردیده است.

او نزدیک به یک قرن از عمر خویش را در همراهی برادر کوچک‌تر خود امام خمینی سپری کرد. پس از قیام خونین 15 خرداد و دستگیری امام خمینی، آیت‌الله پسندیده به همراه مراجع و علمای ایران به تهران عزیمت و در اعتراض دسته جمعی علماء مشارکت فعال داشت. از نظر رژیم پهلوی ایشان به عنوان فردی خطر ناک شناخته شد و به همین دلیل بارها و بارها آن عالم ربانی به دادگاه فرمایشی نظامی رژیم احضار و تحت محاکمه قرار گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچون گذشته وکالت امام خمینی را در امور شرعی مردم به عهده گرفت. فردی که از جانب امام خمینی بارها در نامه‌ها با عبارت «فدایت شوم» و «تصدقت گردم» مورد خطاب قرار گرفته بود. او سرانجام در 22 آبان سال 1375ش، بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

مقبره‌های مادر، خواهر و عمه حضرت امام در حال تخریب بود که مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی نسبت به مرمت و احیای آثار آنها اقدام نمود و هم‌اکنون این سه مقبره با سنگی سفید از سایر قسمت‌ها مجزا شده و موجود است.


6 ـ برادر بزرگ امام؛ سید مرتضی پسندیده، فرزند سید مصطفی، برادر ارشد امام خمینی در شب هفدهم شوال 1313 ق برابر با 13/1/1275 ش در محله رازی شهر خمین چشم به جهان گشود، تاریخ تولدش به خط پدر در پشت کتاب «جنات الخلود» ثبت گردیده است.
او نزدیک به یک قرن از عمر خویش را در همراهی برادر کوچک¬تر خود امام خمینی سپری کرد. پس از قیام خونین 15 خرداد و دستگیری امام خمینی، آیت‏الله پسندیده به همراه مراجع و علمای ایران به تهران عزیمت و در اعتراض دسته جمعی علماء مشارکت فعال داشت. از نظر رژیم پهلوی ایشان به عنوان فردی خطر ناک شناخته شد و به همین دلیل بارها و بارها آن عالم ربانی به دادگاه فرمایشی نظامی رژیم احضار و تحت محاکمه قرار گرفت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچون گذشته وکالت امام خمینی را در امور شرعی مردم به عهده گرفت.فردی که از جانب امام خمینی بارها در نامه¬ها با عبارت «فدایت شوم» و «تصدقت گردم» مورد خطاب قرار گرفته بود.
سرانجام این عالم ربانی در 22 آبان سال 1375ش، بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.
مقبره¬های مادر، خواهر و عمه حضرت امام در حال تخریب بود که مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی نسبت به مرمت و احیای آثار آنها اقدام نمود و هم اکنون این سه مقبره با سنگی سفید از سایر قسمت¬ها مجزا شده و موجود است.

انتهای پیام /*