سیره امام خمینی (س)

‏اسلام یک مکتبی است که برای انسان سازی آمده، و ما باید ببینیم که این انسان، که به‏‎ ‎‏قول بعضی ماهیتِ ناشناخته است، این انسان چه ابعادی دارد و چه احتیاجاتی دارد؟ و‏‎ ‎‏اسلام که برای انسان سازی آمده است، آیا جهت حیوانی این را فقط می خواهد بسازد،‏‎ ‎‏یا جهت معنوی او را می خواهد بسازد، یا انسان می خواهد بسازد؟ انسان مثل سایر‏‎ ‎‏موجودات نیست. سایر موجوداتْ مثل ـ مثلاً ـ حیوانات که حالا در درجۀ بعد از نباتات و‏‎ ‎‏معادن ‏‏[‏‏و‏‏]‏‏ اینها واقع شده است؛ حیوان همان حال طبیعی دارد و از ماوراءالطبیعه یک‏‎ ‎‏چیز کمی، یک احساسی، یک ادراکی؛ اما ادراک ناقص دارد و دیگر مراتب ندارد‏‎ ‎‏ماوراءالطبیعه اش؛ انسان، از این نقطۀ اول طبیعت تا آن آخری که یک موجود الهی‏‎ ‎‏می شود مراتب انسان است؛ یعنی یک انسان می تواند سیر بکند از عالم طبیعت تا ماورای‏‎ ‎‏طبیعت، و از ماورای طبیعت تا مرتبۀ الوهیّت سیر بکند تا برسد به اینکه آنجا را ادراک‏‎ ‎‏بکند.‏

صحیفه امام جلد4 صفحه 7

کد : 3122 | تاریخ : 10 تیر 1398

اسلام، مکتبی انسان ساز

‏     اسلام یک مکتبی است که برای انسان سازی آمده، و ما باید ببینیم که این انسان، که به‏‎ ‎‏قول بعضی ماهیتِ ناشناخته است، این انسان چه ابعادی دارد و چه احتیاجاتی دارد؟ و‏‎ ‎‏اسلام که برای انسان سازی آمده است، آیا جهت حیوانی این را فقط می خواهد بسازد،‏‎ ‎‏یا جهت معنوی او را می خواهد بسازد، یا انسان می خواهد بسازد؟ انسان مثل سایر‏‎ ‎‏موجودات نیست. سایر موجوداتْ مثل ـ مثلاً ـ حیوانات که حالا در درجۀ بعد از نباتات و‏‎ ‎‏معادن ‏‏[‏‏و‏‏]‏‏ اینها واقع شده است؛ حیوان همان حال طبیعی دارد و از ماوراءالطبیعه یک‏‎ ‎‏چیز کمی، یک احساسی، یک ادراکی؛ اما ادراک ناقص دارد و دیگر مراتب ندارد‏‎ ‎‏ماوراءالطبیعه اش؛ انسان، از این نقطۀ اول طبیعت تا آن آخری که یک موجود الهی‏‎ ‎‏می شود مراتب انسان است؛ یعنی یک انسان می تواند سیر بکند از عالم طبیعت تا ماورای‏‎ ‎‏طبیعت، و از ماورای طبیعت تا مرتبۀ الوهیّت سیر بکند تا برسد به اینکه آنجا را ادراک‏‎ ‎‏بکند.‏

صحیفه امام جلد4 صفحه 7

انتهای پیام /*